مدیریت متمرکز شبکه

مدیریت متمرکز شبکه

یک شبکه رایانه‌ای متمرکز سازمانی معمولاً از دستگاه‌های الکترونیکی مختلف، سیستم‌های توزیع نیرو و کنسول‌های کاری متشکل است. با مدیریت شبکه متمرکز همه اینها را میتوان از طریق یک ایستگاه کنترل یا سرور مدیریت کرد. مشاغل معمولاً تمایل دارند تجهیزات و نرم افزاری را به شبکه اضافه کنند که بتواند از پیچیدگی کار آنها کم کند. تعداد سیستم‌های مدیریتی گاهی اوقات بسیار زیاد است و امکان عدم اتصال بین قطعات متفاوت وجود دارد. با بکارگیری یک سیستم مدیریت متمرکز میتوان دسترسی کاربران، ذخیره اطلاعات و عیب یابی را راحت‌تر کرد.

 

منظور از مدیریت متمرکز شبکه چیست؟

مدیریت یک شبکه به طور کلی شامل نظارت بر عملکرد است، اما امنیت، تعادل بار پردازنده و مدیریت ترافیک نیز امور مهمی هستند که نباید نادیده گرفته شوند. با متمرکز کردن سرور میتوان پارامترهای مختلف عملیاتی را کنترل کرد. این می‌تواند در پاسخ به اقدامات خاص یا در صورت دستیابی به سطوح خاصی از ترافیک یا فعالیت پردازش، واکنش نشان دهد. سیاست‌های عملیاتی و امنیتی نیز می‌توانند در سیستم تنظیم شوند تا مدیریت متمرکز شبکه بتواند به طور کارآمد انجام شود.

نرم افزارهای تخصصی برای مدیریت شبکه متمرکز اغلب به نظارت، تجزیه و تحلیل و مدیریت کلیه اجزا کمک می‌کنند. این امر به یک مدیر این اجازه را می‌‌دهد که خط مشی‌ها را تعیین کند، تجهیزات شبکه را برای منابع خاص اختصاص دهد و عملکرد اجزای منفرد یا کل سیستم را روی صفحه گرافیکی مشاهده کند. این داده‌ها را میتوان برای توسعه مدلی از شبکه، برنامه ریزی برای ظرفیت اضافی و پیش بینی تأثیر متغیرهای خاص بر عملکرد استفاده کرد.

مدیریت شبکه شامل مدیریت داده‌ها و عملیات سیستم است. همچنین باید بتوان کنترل کرد که چه کسی به چه چیزی دسترسی دارد. رمزهای عبور و مجوزهای کاربر و همچنین ثبت وقایع، اغلب بخشی از مدیریت متمرکز هستند. در برخی از سیستم‌های شبکه بارگیری نرم افزار از مکان‌های از راه دور امکان پذیر است، به خصوص اگر ارتباطی بین ذخیره داده و سرور از راه دور وجود داشته باشد.

 

آیا مدیریت متمرکز شبکه همیشه مفید است؟

مدیریت شبکه متمرکز معمولاً زمانی مفید است که بسیاری از برنامه‌های کاربردی در سیستم با عملکرد تداخل داشته باشند. سرویس‌هایی که با صدا، ویدئو و داده کار می‌کنند اغلب با چنین مشکلاتی روبرو میشوند، بنابراین مدیران می‌توانند عملکردهای شبکه را با استفاده از یک شبکه ارتباطی متمرکز و به منظور کارآیی بیشتر سازمان تنظیم کنند. با متمرکز کردن عملیات، مدیران می‌‌توانند عملکردهای منظم شبکه را بهتر درک کنند و همچنین پیش بینی کنند که هرگونه تغییر یا بروزرسانی چگونه بر نحوه کار تأثیر میگذارد.

در اینجا بسیاری از برنامه‌های نرم افزاری وجود دارد که می‍‌تواند در کل شرکت مورد استفاده و دسترسی قرار گیرد. مدیریت متمرکز شبکه همچنین امکان نصب سریع‌تر این برنامه‌ها و دسترسی افراد به آنها را فراهم می‌کند. اگر قسمت‌های مختلف شبکه از یکدیگر جدا شده باشد، دسترسی به چنین سیستم‌هایی غالباً دشوار است.

 

مدیریت متمرکز شبکه در مقابل مدیریت غیرمتمرکز شبکه

شبکه‌های متمرکز و غیرمتمرکز به دو فلسفه متفاوت برای چگونگی ایجاد شبکه‌های موثر و قابل کنترل اشاره می‌کنند. در واقع بیشتر مشاغل با ترکیب هر دو نوع مدیریت متمرکز و غیرمتمرکز، سازمان خود را مشبک می‌کنند.

 

مدیریت متمرکز شبکه به مدیریت شبکه‌ای گفته میشود که در اطراف یک سرور ساخته شده است. این سرور مرکزی پردازش عمده را انجام می‌دهد، در حالی که ایستگاه‌های کاری با قابلیت محاسبه کمتر می‌توانند برنامه‌ها، ذخیره داده‌ها و درخواست‌های ابزاری را از طریق آن سرور اجرا کنند. این روش به طور کلی کارآمد است چراکه با پیاده سازی یک سرور مرکزی، نگهداری دستگاه‌ها و پیگیری داده‌ها در صورت لزوم آسان‌تر است. یکی از مشکلات شبکه‌های متمرکز این است که اگر سرور خراب شود، کل شبکه دچار اختلال میشود و تلاش برای مقیاس گذاری با افزودن فضای ذخیره سازی بیشتر، قدرت پردازش یا پهنای باند میتواند هزینه‌ها را افزایش دهد.

 

از طرفی، مدیریت غیرمتمرکز شبکه به شیوه‌ی مدیریتی از شبکه اشاره دارد که امروزه دیگر خیلی رایج نیست چراکه نیروی کاری بیشتری می‌طلبد. این پیکربندی معمولاً برای کارایی و انعطاف پذیری بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد، زیرا به بخش‌ها امکان می‌دهد تجهیزات مورد نیاز خود را انتخاب کنند. با یک شبکه غیرمتمرکز هیچ یک از نقاط خرابی بر روی سایر بخش‌ها تاثیر نمیگذارد، زیرا ایستگاه‌های کاری جداگانه به یک سرور مرکزی متکی نیستند و از آنجا که داده‌ها از یک نقطه متمرکز عبور نمی‌کنند، ردیابی آن دشوارتر است. بنابراین به طور بالقوه امکان حفظ حریم خصوصی بیشتر (که ممکن است برای اهداف مرتبط با انطباق مناسب نباشد) در این روش مشهودتر است. همچنین افزودن توان محاسبه کلی شبکه به یک شبکه غیرمتمرکز نسبت به شبکه متمرکز آسان‌تر است زیرا کارفرمایان به سادگی می‌توانند ایستگاه‌های کاری بیشتری اضافه کنند. از طرف دیگر، افزودن و نگهداری این ماشین آلات در مقایسه با اتکا به یک سرور، هزینه بیشتری برای سازمان‌های بزرگ و تجاری به همراه دارد.

 

با کمک شرکت رایان پشتیبان، مدیریت شبکه‌ی خود را متمرکز کنید

تیم فناوری شرکت رایان پشتیبان با استراتژی موثر و مجموعه‌ای از ابزارهای هوشمند و به روز به شرکت یا سازمان شما در مدیریت شبکه کمک می‌کنند تا با استفاده از یک سرور مرکزی قدرتمند و بی‌نقص، خدمات شبکه را انجام دهید. به این ترتیب شما یک تصویر کلی بهتر از شبکه خود خواهید داشت که به راحتی می‌توانید مسائل مربوط به عملکرد شرکت خود را ردیابی کنید، مشکلات امنیتی را به محض بروز شناسایی کنید و کارهای بیشتری از شبکه را به صورت خودکار انجام دهید. این باعث می شود که زمان خرابی یا توقف احتمالی شبکه شما کاهش یابد و به طور موثرتری خدمات خود را انجام دهید.
خودکارسازی قسمت‌هایی از شبکه با استفاده از متخصصان پیکربندی و عملکرد شبکه، مدیران آدرس IP و ابزارهای امنیتی می‌تواند شما را زودتر به اهدافتان برساند. همچنین به شما کمک می‌کند شبکه خود را در بهترین شکل و عاری از مشکلاتی که می‌تواند بر کیفیت خدمات کاری شما تأثیر بگذارد، حفظ کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.