اهمیت امنیت شبکه

اهمیت امنیت شبکه در شرکت ها

اهمیت امنیت شبکه در هر مجموعه ای، صرف نظر از مقیاس و نحوه عملکرد، غیرقابل انکار است. با این وجود برخی از مدیران بعد از نصب و راه اندازی شبکه از اهمیت این مقوله غافل می‌شوند. در حالی که یکی از مزایای اصلی اجرای شبکه انتقال سریع داده‌ها در بستری امن است. پس اگر شما هم مدیری هستید که از اهمیت این بخش از خدمات شبکه غافل شده‌اید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

قبل از آنکه به مسئله اهمیت امنیت شبکه بپردازیم، لازم است ذکر شود که مفهوم امنیت شبکه با مانیتورینگ شبکه بسیار متفاوت است؛ و نمی‌توان یکی را جایگزین دیگری کرد. در مانیتورینگ یا پایش شبکه، از ابزارهای  مانیتورینگ شبکه برای شناسایی مشکلات در اسرع وقت استفاده می‌شود. در حالی که در بحث امنیت، از نرم‌افزارهای امنیت شبکه به منظور جلوگیری از دسترسی غیر به داده‌ها و حمله به سیستم استفاده می‌شود؛ بنابراین به‌طور خلاصه می‌توان گفت که امنیت شبکه به مراحلی گفته می‌شود که طی آن اجازه ورود غیرمجاز به سیستم داده نمی‌شود. در نتیجه کاربران و تجهیزات شبکه بدون هیچ مشکلی با یکدیگر در ارتباط بوده و داده‌های لازم را باهم به اشتراک می‌گذارند.

اهمیت امنیت شبکه

اما بپردازیم به:

اهمیت امنیت شبکه در شرکت ها

در ادامه نگاهی به مهمترین مواردی خواهیم داشت که در رابطه با اهمیت امنیت شبکه می‌توان به آن اشاره کرد. لازم است ذکر شود که اهمیت هریک از این موارد بسته به نوع کسب و کارها متفاوت است.

محافظت از تجهیزات سخت‌افزاری شبکه

سیستم‌های کامپیوتری و سایر دستگاه‌هایی که در شبکه در حال فعالیت هستند، همواره در معرض حملات بدافزارها، سایبری و … قرار دارند. حمله به هریک از این سخت‌افزارها نه تنها موجب از دست رفتن اطلاعات شما شده، بلکه گاهی اوقات خسارت مالی زیادی هم برای شما به همراه دارد.

جلوگیری از سرقت هویت

همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان شد، فرقی نمی‌کند که مقیاس مجموعه شما در چه حد است، داده‌هایی که مربوط به هویت شما است، با ارزش‌ترین اطلاعاتی است که در شبکه قرار دارد. گاهی اوقات در صورتی که از اهمیت امنیت شبکه غافل شوید، یک شخص ثالث می‌تواند وارد سیستم شده و اطلاعات هویتی شما را به سرقت ببرد.

محاظفت از داده‌های شبکه

یکی از اهداف اصلی استفاده از شبکه، امکان به اشتراک گذاری راحت داده‌ها، بین بخش‌های مختلف یک مجموعه است. اما در صورتی که در یکی از بخش‌های انتقال داده، مشکلی وجود داشته باشد، نه تنها داده‌ها به درستی به مقصد مورد نظر نمی‌رسند، بلکه احتمال به سرقت رفتنشان نیز زیاد می‌شود.

اهمیت امنیت شبکه

بهبود کیفیت ارتباطات درون شبکه

هر نرم‌افزاری که درون شبکه در حال فعالیت است، بخشی از پهنای باند شبکه را به خود اختصاص می‌دهد. در صورتی که مدیریتی بر میزان پهنای باند مصرفی انجام نشود، احتمال آنکه شبکه هنگام ترافیک شدید با مشکل مواجه شود، وجود دارد.

کاهش هزینه پشتیبانی شبکه

در صورتی که از ابتدای فرایند اجرای شبکه به فکر اهمیت امنیت شبکه باشید، در دراز مدت با مشکلات کمتری مواجه شده و نیاز کمتری به پشتیبانی شبکه پیدا می‌کنید.

اجرای امنیت شبکه

مسئولیت اجرای امنیت شبکه به عهده پشتیبان امنیت شبکه است؛ که در برخی موارد، این مسئولیت را می‌توان به کارشناس پشتیبان شبکه هم واگذار کرد. چرا که وی می‌تواند با استفاده از طراحی شبکه و تجهیزات سخت‌افزاری شبکه با قابلیت اطمینان بالا، از بهترین نرم‌افزارهای موجود به گونه ای استفاده کنید که کلیه فرایند انتقال داده بدون هیچ مشکلی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.