تفاوت های کابل های شبکه Cat5 و Cat6

تفاوت های کابل های شبکه Cat5 و Cat6

در این پست می خواهیم با بررسی ویژگی های  کابل های شبکه Cat5 و Cat6 تفاوت های این دو کابل را توضیح دهیم. معمولا برای کابل کشی شبکه از این دو نوع کابل استفاده می شود که در ادامه می خواهیم بگوییم کدام یک برای شبکه مناسب می باشد. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار بگیرد و برایتان مفید و کاربردی باشد. با ما همراه باشید.

تفاوت های کابل های شبکه Cat5 و Cat6

تفاوت های کابل های شبکه Cat5 و Cat6

 

برای انتقال داده ها از یک تجهیز شبکه به تجهیز دیگر در بستر شبکه،  اقسام گوناگونی از رسانه ها در بازار موجود است. رایج ترین و پرکاربردترین این رسانه ها عبارتند از :  کابل شبکه، کابل فیبرنوری، اقسام رادیو، کابل کواکسیال، و …

از میـان رسانه هایی که در بالا به آن ها شاره کردیم ،کابل های شبکه که نوعی از کابل های Twisted-Pair   ( زوج سیم بهم تابیده ) هستند، رایج ترین  رسانه به شمار می رود.

کابل  Twisted-Pair  دارای  ۸ رشته سیم مسی که دو به دو  به هم تابیده شده اند، می باشد. قابل ذکر است که  کابل های Twisted-Pair اقسام گوناگونی دارند که از Cat1 تا Cat8  تقسیم بندی شده و هر  قسمت دارای  مشخصات فنی ویـژه خود می باشد و برای کاربرد ویژه ای مورد استفاده قرار می گیرند.

در این تقسیم بندی به رده کابل های cat5  تا cat8 اصطلاحا کابل شبکه می گویند و هر چه از رده های پایینی به سمت  رده های بالا  پیش برویم، سرعت و پهنای باند انتقال اطلاعات بیشتر می شود.

 

با توجه به ساختار کلی کابل شبکه شامل اجزای زیر می باشد:

  • روکش رویی کابل که معمولا از جنس PVC یا LSZH است.
  • ۴ زوج سیم مسی به هم تابیده
  • جدا کننده ۴ زوج یا Divider

قابل ذکر است که در بعضی از اقسام کابل شبکه، بجز ۳ موردی که در بالا ذکر شد،  ممکن است بر اساس نوع کابل  اجزای زیر نیز به ساختار کابل  اضافه شود. این اجزا عبارتند از:

  • شیلد
  •  سیم ارت
  • محافظ Steel Armorded
  • فویل
  • روکش PE در کابلهای مخصوص فضای باز

نکته : با توجه به نوع کاربرد هر کابل احتمال دارد همه یا تعدادی از اجزای اضافی که در بالا اشاره شد مورد استفاده قرار بگیرند.

 

از نظر ساختاری کابل های شبکه به دو گروه کلی زیر تقسیم می شوند: 

۱- کابل های UTP  (Unshielded Twisted-Pair)

۲- کابل های STP ( shielded Twisted-Pair)

کابل شبکه UTP دارای  سه قسمت اصلی است که این سه قسمت شامل  ۱- روکش رویی،۲- ۴ زوج به هم تابیده مسی ۳- جداکننده ۴ زوج ( کابل cat6  به بالا ) می باشد

در مقابل کابل شبکه STP بجز  سه قسمت  اصلی ، با توجه به نوع کابل ممکن است اجزای دیگری مانند فویل ، شیلد ، سیم ارت و … را نیز شامل شود. دلایل استفاده از این اجزای اضافی  در این نوع کابل شبکه، محافظت از اطلاعات و داده ها  در برابر EMI یا همان نویزها یا اثرات القایی خارجی می باشد.

تقسیم بندی دیگری که می توان برای کابل ها در نظز گرفت این است که آن ها را از نظر محیط نصب می توان به  به دو گروه اصلی تقسیم کرد:

۱- کابل شبکه Indoor  ( فضای داخل ساختمان )

۲- کابل شبکه Outdoor ( فضای باز )

از توجه و همراهی شما با این مطلب سپاسگزاریم . در پست های بعدی نیز ما را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.