سویچ مدیریتی و غیر مدیریتی چه تفاوتی در شبکه لایه ۲ و لایه ۳ دارند؟

سویچ مدیریتی و غیر مدیریتی چه تفاوتی در شبکه لایه ۲ و لایه ۳ دارند؟

در این مطلب از سایت رایان پشتیبان می خواهیم به بررسی تفاوت های سویچ مدیریتی و غیر مدیریتی در شبکه لایه ۲ و لایه ۳  برای شما کاربران عزیز بپردازیم. در صورتی که شما نیز به مباحث شبکه علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم تا پایان مطالعه نمایید. امیدواریم مقاله سویچ مدیریتی و غیر مدیریتی چه تفاوتی در شبکه لایه ۲ و لایه ۳ دارند؟ بتواند ابهامات ذهنی شما در رابطه با شبکه را تا حدی برطرف نماید. با ما همراه باشید.

سویچ مدیریتی و غیر مدیریتی

سویچ مدیریتی و غیر مدیریتی

تعریف سویچ

در ابتدای مطلب لازم می دانیم که به توضیح مختصر ی درمورد سویچ بیان کنیم.  در واقع سوییچ یک وسیله برای مرتبط و متصل کردن تجهیزات مربوط به کامپیوتر و شبکه می باشد. وظیفه سویچ ها  دریافت پیغام های مختلف از یک دستگاه و انتقال آن به دستگاه مورد نظر به صورت اختصاصی است. بنابراین می توان برای انتقال و مدیریت داده ها میان چند کامپیوتر در یک شبکه محلی از سویچ  استفاده کرد.

معرفی انواع سویچ

۱- سویچ‌های قابل تنظیم -غیر مدیریتی (Managed switches)

۲- سویچ‌های غیرقابل تنظیم- مدیریتی(Unmanaged switches)

 

تفاوت سویچ مدیریتی و غیر مدیریتی

این دو نوع سویچ تفاوت های نامشخص و پنهانی دارند به این صورت که در سویچ قابل تنظیم (Managed switches) امکان دسترسی به عملکردهای خاصی دارد و می تواند داده های مهم را با سرعت زیادی منتقل کند. همچنین می تواند ترافیک شبکه محلی را اولویت بندی کند.

ولی سویچ غیر قابل تنظیم (Unmanaged switches) مثل یک دکمه  Plug & Play  در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. این سویچ فقط با وصل شدن به برق بدون اینکه نیازی به تنظیمات خاصی داشته باشد اجازه می دهد  تجهیزاتی که به سویچ متصل هستند با هم به تبادل اطلاعات بپردازند.

مزایای سوئیچ‌های غیر مدیریتی و مدیریتی نسبت به هم:

۱- سوئیچ‌های غیر مدیریتی به کاربر را یاری می‌کند تا بهتر بتوانند روی ترافیک‌های عبوری در شبکه محلی کنترل داشته باشند و همچنین امکان انتخاب‌های حرفه‌ای‌تری را در اختیار کاربر قرار می دهد. در واقع سویچ های غیر مدیریتی علاوبر اینکه همه ویژگی ها و قابلیت‌های Unmanaged Switches را دارد بلکه  قابلیت تنظیم، مدیریت و مانیتور کردن را نیز شاملل می شود. از این رو کاربر می تواند کنترل سریعی بر روی ترافیک‌های عبوری داده‌ها در شبکه محلی داشته باشید.

۲- توجه داشته باشید، شما نمی توانید تنظیمات سویچ های غیر مدیریتی را تغییر دهید  (Unmanaged switches) به این دلیل که این نوع سویچ نمی تواند از پلن مدیریتی پشتیبانی کند، در نتیجه شما نیز دسترسی به مدیریت آن را نخواهید یافت و نمی توانید کنترلی بر داده ای شبکه داشته باشید. 

۳- در صورتی که در شبکه مشکلی پیش بیاید مدیران و مهندسان شبکه این توانایی را دارند که از طریق  پروتکل SNMP  از راه دور به شبکه دسترسی داشته باشند و  به بررسی و یا تشخیص اشکالات بپردازند.

۴- سوئیچ‌های مدیریتی چند مزیت کاربردی و مفید دارند که با استفاده از آن ها  می‌توانید از پروتکل‌های SNMP(Simple Network Management Protocol)  جهت مانیتور کردن تجهیزات داخلی استفاده نمایید و به این ترتیب در  تبادل تغییرات شما را یاری می کند.

۵- شما می توانید از طریق  پروتکل‌ها  از وضعیت و سالم بودن تجهیزات فعال  موجود در شبکه  مطلع شوید.

۶- یکی دیگر از قابلیت های سوئیچ‌های مدیریتی این است که می تواند لوپ هایی که در شبکه به وجود می آیند را  از بین ببرند و یا سطح امنیتی شبکه را بالا ببرند و علاوبر این قادر به پشتیبانی از VLANING نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.