مجازی سازی چیست

مجازی سازی چیست

مجازی سازی چیست ؟ شبکه های کامپیوتری تا همین چند سال قبل فقط در سازمان های بزرگ به کار می رفتند و برای افراد عادی مفاهیمی لوکس و گران به حساب می آمدند. اما با فراگیر تر شدن شبکه های کامپیوتری که بعضا در هر مغازه و گیم نت کوچک نیز وجود دارد، مفاهیم مربوط به آن نیز بیشتر به گوش می رسد. یکی از این مفاهیم، مجازی سازی است. اما حقیقتا مجازی سازی چیست؟ خلاصه و مختصر می توان عرض کرد مجازی سازی در زمینه شبکه و کامپیوتر یعنی استفاده بهینه از سخت افزار. مجازی سازی در زمینه شبکه و کامپیوتر یعنی استفاده بهینه از سخت افزار. واضح است که هزینه تجهیزات شبکه های کامپیوتری بسیار زیاد است و بیشتر شرکت ها و ادارات در فکر کاهش هزینه های IT خود هستند و در این راه یکی از بهترین راه حل هایی که دارند مجازی سازی است. برخی می گویند هزینه های مجازی سازی زیاد بوده و به صرفه نیست.

مجازی سازی چیست

در دید اولیه، وقتی برآورد هزینه می شود، در ظاهر بیشتر از یک شبکه معمولی هزینه در بر دارد. نیاز به سرورهای قوی تر برای یکسان سازی شبکه و نیاز به یک متخصص و … می توانند بشدت هزینه بر به نظر بیایند. اما اگر کمی توجه عمیق داشته باشیم، می‌بینیم امکاناتی که این تکنیک در اختیار ما قرار می دهد بسیار با ارزش تر است. اگر همان امکانات را در یک شبکه معمولی پیاده سازی کنیم تفاوت هزینه به صورت کامل نمایان می شود. که اینجاست که پاسخ اینکه مزایای مجازی سازی چیست نیز مشخص می شود. پس از شرح سوال مطرح در این مقاله در خصوص اینکه مجازی سازی چیست به تکنیک های این بحث می پردازیم.

تکنیک اول تکنیکی است که در بازار کار مورد استفاده قرار گرفت و Server Virtualization یا مجازی سازی سرور نام داشت. به این وسیله سرور و سرویس ‌ها، به طور مستقیم بر روی یک سرور فیزیکی قرار نمی گیرد.  بلکه از طریق یک هاست، سخت افزار یک سرور را تقسیم و بین چند سیستم عامل و سرویسی که ممکن است با هم تداخل داشته باشند به اشتراک گذاشته می شود.

تکنیک دوم در این زمینه را مجازی سازی منابع می نامند که از طریق تقسیم و به اشتراک گذاردن سخت افزار و منابع مانند رم، پردازنده یا سی پی یو، کارت گرافیک ، کارت شبکه و… استفاده این منابع را برای سیستم عامل و سرویس‌ها امکان پذیر می کند. واضح است که کلیه سرویس‌ ها از تمام این منابع به تنهایی استفاده نمی کنند و همیشه مقداری از این منابع بدون استفاده می مانند. این دقیقا یکی از همان محاسنی است گه باعث می شود توجیه اقتصادی نیز برای مجازی سازی وجود داشته باشد.
رایان پشتیبان ارائه دهنده خدمات مجازی سازی و خدمات شبکه سعی می نماید جهت بهینه سازی خدمات پشتیبانی شبکه راهکارهای مجازی سازی را مد نظر قرار داده تا در عین حفظ امنیت اطلاعات و سهولت کار , در مصرف منابع سخت افزاری نیز صرفه جویی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.