مدیریت شبکه های کامپیوتری

مدیریت شبکه های کامپیوتری

مدیریت شبکه، روش ها و ابزارهای مورد نیاز برای عملکرد موثر یک سازمان و نگهداری از سیستم‌های مهم کامپیوتری را پوشش می‌دهد. مدیریت شبکه‌های کامپیوتری در درجه اول بر حفظ امنیت داده‌ها و افزایش قابلیت اطمینان و عملکرد کلی کانال‌های انتقال داده متمرکز است.

مدیریت شبکه چیست؟

طیف گسترده‌ای از محصولات سخت افزاری و نرم افزاری به عنوان ابزار مدیریت شبکه برای مدیریت موثر شبکه سازمانی به بازار عرضه شده است. در حالی که لزوماً یک تعریف استاندارد در صنعت برای مدیریت وجود ندارد و یک سازمان پشتیبانی از شبکه به مراتب بهتر از نرم افزارهای مدیریتی برای شرکت شما ظاهر میشوند. به طور کلی مدیریت شبکه را میتوان مجموع فعالیت‌هایی از قبیل پشتیبانی از شبکه، کنترل عملکرد شبکه، تعمیر و نگهداری شبکه و .. قلمداد کرد. در واقع هدف از مدیریت شبکه این است که منابع شبکه به طور موثر در دسترس کاربران قرار گیرد و تا حد ممکن کارآمد مصرف شوند.

الزامات مدیریت شبکه

امروزه اکثر شبکه‌ها، چه شبکه‌های خصوصی و چه بخشی از شبکه‌های عمومی بزرگ مانند اینترنت، می‌توانند مجموعه‌ای بزرگ و پیچیده از تجهیزات گران قیمت باشند. اغلب آنها برای زیرساخت‌های اصلی سازمان مهم هستند. این شبکه تجهیزات باید نیازهای کاربر نهایی را برآورده کند و “بهترین” خدمات را با “کمترین” هزینه ارائه دهد و درآمد قابل توجهی برای سازمان ایجاد کند.

مدیریت چنین شبکه‌ای حتی در صورت مشخص بودن اهداف آن، می‌تواند یک کار ترسناک باشد. این اهداف ممکن است شامل کنترل بهتر دارایی‌های شبکه، بهبود خدمات به سازمان‌هایی که از شبکه استفاده می‌کنند و کاهش زمان خرابی هر قسمت از شبکه باشد. البته کنترل هزینه‌های بهره برداری از شبکه و خدمات آن امری مسلم است.

برای دستیابی به این اهداف هنگام مدیریت شبکه باید بر مشکلات بسیاری غلبه کرد. شبکه‌ها معمولاً بزرگ و پیچیده و مملو از تجهیزات حرفه‌ای می‌باشند. بنابراین به عنوان یک مدیر شبکه، راه حل “تیم رایان پشتیبان” برای مدیریت کامل شبکه شامل ویژگی‌های زیر است:

  •  استفاده از دستگاه‌های شبکه را برای پرسنل آسان‌تر می‌کند
  • دستگاه‌ها و شبکه‌های ناهمگن را مدیریت می‌کند
  •  در دسترس بودن شبکه را کنترل می‌کند
  •  مشکلات را تشخیص می‌دهد و راه حل پیشگیرانه ارائه می‌دهد
  • عیب یابی فوری انجام می‌دهد
  •  تمامی اقدامات را به روشی مقرون به صرفه و کارامد انجام می‌دهد

 سیستم مدیریت شبکه چگونه عمل می‌کند؟

سیستم دستگاه‌های شبکه مانند سوئیچ‌ها، روترها، نقاط دسترسی و کنترل کننده‌های بی سیم را مدیریت می‌کند. این سیستم مدیریتی به طور معمول از یک سرور متمرکز برای جمع آوری داده‌ها از عناصر مختلف شبکه استفاده می‌کند. سرور میتواند در یک مرکز داده خصوصی یا در فضای ابری قرار گیرد.

دستگاه‌ها، سرویس گیرنده‌ها و برنامه‌های موجود در شبکه می‌توانند داده‌ها را با به روزرسانی درباره وضعیت آنها به سرور ارسال کنند. مدیران شبکه می‌توانند با ورود به سرور و از طریق یک مرورگر وب یا یک برنامه تلفن هوشمند، عملیات شبکه را کنترل کنند.

پروتکل مدیریت شبکه چیست؟

پروتکل مدیریت شبکه یا NMP پروتکل‌ شبکه است که روندها و سیاست‌های لازم برای مدیریت شبکه را مشخص می‌کند.

هدف از پروتکل مدیریت شبکه پرداختن به اهداف مورد نیاز برای بهینه سازی یک شبکه است. سرپرستان و مدیران شبکه از NMP برای ارزیابی و عیب یابی ارتباط بین سرور و دستگاه‌های سرویس گیرنده استفاده می‌کنند.

مدیریت شبکه شامل چه مواردی است؟

مدیر شبکه

مدیریت شبکه شامل ردیابی منابع شبکه، از جمله سوئیچ‌ها، روترها و سرورها است. همچنین شامل نظارت بر عملکرد و به روزرسانی های نرم افزارهای شرکت می‌باشد.

عملکرد شبکه

عملکرد شبکه متمرکز بر اطمینان از عملکرد خوب و موثر شبکه است. وظایف عملکرد شبکه شامل نظارت بر فعالیت شبکه و همچنین شناسایی و تشخیص موارد پیشگیرانه است.

تعمیر و نگهداری شبکه

تعمیر و نگهداری شبکه شامل به روزرسانی و اصلاح منابع شبکه است. این برنامه همچنین شامل فعالیت‌های پیشگیرانه و بهبود وضعیت سیستم‌های موجود در شبکه است که با مدیران شبکه سروکار دارد.

تأمین شبکه

شبکه شامل پیکربندی منابع شبکه به منظور پشتیبانی از هر سرویس موجود در شبکه است، مانند کنترل عملکردهای صوتی یا جابجایی کاربران اضافی.

 

چرا مدیریت شبکه مهم است؟

امروزه شبکه‌ای موثر به حساب می‌آید که از راه ح‌لهای با ارزش بالا که انتقال داده، ویدئو و صدا را به کاربران میرساند پشتیبانی کند، این به معنای حفظ سطح خدمات شبکه برتر به علاوه قابلیت مشاهده و رفع اشکالات زیرساخت‌های آن است. در نتیجه بسیاری از مراحل دیجیتال سازی شبکه و نظارت بر آن به طور فزاینده ای پیچیده و آزار دهنده بوده و مدیریت آن دشوار است.

فن آوری‌های دیجیتالی جدید و نوآورانه‌ای که شرکت رایان پشتیبان برای سازمان تجاری شما اتخاذ می‌کند برای حفظ فضای رقابتی و در صدر قرار گرفتن شرکت شما تعبیه خواهد شد به طوری که از حمله‌های سایبری در هر نقطه نیز جلوگیری شود. همه این ابتکارات باید همزمان با ارائه یک تجربه کاربری با کیفیت بالا و سازگار، با دقت اجرا شوند. بنابراین برای دستیابی به این هدف سیستم مدیریت شبکه مناسب لازم است.

مزایای مدیریت شبکه در سازمان

قرار دادن یک تیم مدیریت شبکه مناسب میتواند مدیران سیستم را با ابزارهای لازم برای مراقبت و تغذیه شبکه سازمانی بدون دخالت بیش از حد نیروهای خارجی، مسلح کند. هدف مدیریت شبکه پیچیده از مرکز داده تا دستگاه‌های خارجی شبکه از طریق قابلیت مدیریت یکپارچه سیمی و بی سیم، هشدارهای خودکار برای مشکلات شبکه و سازگاری با دستگاه‌ها در سراسر سازمان است.

چگونه عناصر شبکه داده را به سیستم ارسال می‌کنند؟

دستگاه‌های شبکه مانند روترها و سوئیچ‌ها و نقاط پایانی شبکه مانند رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند، دوربین‌ها، ماشین‌ها و حسگرها، معمولاً داده‌ها را به یکی از دو روش زیر به سیستم انتقال می‌دهند:

 

  1. SNMP: یک پروتکل مدیریت شبکه استاندارد باز و توسط اکثر سازندگان عناصر شبکه به طور گسترده پشتیبانی میشود. سیستم مدیریت شبکه از SNMP برای “نظرسنجی” هر عنصر در شبکه استفاده می‌کند. سپس هر عنصر پاسخی به سیستم ارسال می‌کند.
  2. تله متری: عامل نرم افزاری نصب شده در یک عنصر شبکه امکان انتقال خودکار توکن‌های اصلی عملکرد را در زمان واقعی فراهم می‌کند. تله متری به سرعت جایگزین SNMP میشود، زیرا کارایی بیشتری دارد، همچنین می‌تواند نقاط داده بیشتری تولید کند و مقیاس پذیرتر است و استانداردهای دورسنجی، مانند NETCONF / YANG، به عنوان روش‌هایی برای ارائه پشتیبانی چند منظوره مشابه SNMP، در حال جلب توجه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.