مدیر شبکه به چه قسمت‌هایی از کامپیوتر دسترسی دارد؟

اکثر افراد فکر می‌کنند که مدیران شبکه به کل اطلاعات کامپیوتر آنها دسترسی دارند، که البته درست هم فکر می‌کنند!

مدیر شبکه کسی است که شبکه‌های یک شرکت را پیاده سازی، مدیریت و عیب یابی می‌کند. او نگاهی به نیازهای یک شرکت می‌اندازد و بر سیستم‌های ارتباطی نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات به درستی در داخل سازمان جریان می‌یابد.

در این مطلب به شما خواهیم گفت که در چه مواقعی یک مدیر شبکه با قسمت‌هایی خاص از شبکه سر و کار پیدا می‌کند و به آنها دسترسی خواهد داشت.

اگر وقت کافی برای مطالعه ندارید، می توانید فایل ویدئو این مظلب را مشاهده نمایید.

مدیر شبکه کیست؟

همانطور که دکتر محرم بیمار خود است، یک مدیر شبکه هم محرم اسرار اطلاعات IT مدیر شرکتی‌ست که با آنها همکاری می‌کند؛ از این روکارفرمایان سازمان‌ها به مدیر یا ادمین شبکه‌‌ی سازمان خود اطمینان زیادی دارند و به گونه‌ای برخی از وظایف و مسئولیت‌های خود را به آنان واگذار می‌کنند.

یک مدیر شبکه مسئول نصب، نگهداری و ارتقاء هرگونه نرم افزار یا سخت افزار مورد نیاز برای اجرای کارآمد یک شبکه‌ی کامپیوتری است. شبکه فناوری اطلاعات ممکن است به یک شبکه محلی، شبکه وسیع، اینترانت و یا اکسترانت گسترش یابد. یک مدیر شبکه معمولاً از جمله پرسنل پشتیبانی سطح میانی محسوب می‌شود و معمولاً به طور مستقیم با کاربران رابطه ندارد.

وظایف یک مدیر شبکه شامل موارد زیر است:

  • نصب و پشتیبانی شبکه و سیستم‌های کامپیوتری سازمان
  • نظارت بر سیستم‌های شبکه برای بهبود عملکرد
  • اطمینان از در دسترس بودن برای همه کاربران سیستم
  • بررسی عملکردهای وب سایت برای اطمینان از عملکرد مطلوب
  • حفظ امنیت سیستم و شبکه‌های مخابراتی
  • ارتقاء سیستم‌های شبکه و رایانه
  • رفع مشکلات شبکه و سخت افزار، نرم افزار و سیستم‌های آن

مسئولیت‌های مدیر شبکه را میتوان در زمینه‌های اجرا، مدیریت، عیب یابی و آموزش نیز به صورت زیر گروه بندی کرد:

پیاده سازی: شامل نصب و پیکربندی نرم افزار شبکه و نرم افزارهای کاربردی، ایجاد و اتصال کابل بین سرورها و گره‌ها، ایجاد حساب‌های کاربری، نصب فرستنده‌ها و گیرنده‌های بی سیم و نصب شبکه‌های ذخیره سازی است.

مدیریت: شامل آموزش کاربران جدید، به روز رسانی شبکه، نرم افزار و نرم افزارهای امنیتی است. حفظ حساب‌های کاربری، نظارت بر ترافیک سرور روزانه و استفاده از سیستم، حفظ گزارشات شبکه، انجام آزمایشات برنامه ریزی شده، انجام پشتیبان گیری برنامه ریزی شده، کمک به پروژه‌های خاص و نوشتن مستندات کاربر است.

عیب یابی: شامل پاسخ به گزارشات کاربر در مورد وقفه‌های سرویس ، تجزیه و تحلیل گزارشات شبکه و بکارگیری راه حل‌های مناسب است. این راه حل‌ها شامل تنظیمات نرم افزاری، بازیابی اتصالات خراب یا متناوب و راه اندازی مجدد کل سیستم است.

خودآموزی: شامل تحقیق در مورد ارتقاء سخت افزار و نرم افزار، خواندن نشریات تجاری برای اطلاع از فناوری جدید شبکه، توصیه برای خرید تجهیزات مورد نیاز شبکه و کمک به برنامه ریزی و طراحی پروژه‌های خاص است.

شما همراهان عزیز میتوانید برای شرکت در دوره های آموزش شبکه رایان پشتیبان از لینک زیر استفاده کنید:

آموزش شبکه

آیا مدیر شبکه به همه‌ی کامپیوترهای شرکت دسترسی دارد؟

فرض کنید شما یکی از کارکنان شرکت هستید و با لپ تاپ یا سیستم شخصی خود به وایرلس شرکت متصل شوید و یا کابل شبکه را به آن وصل کنید، در این صورت دلیل بر این نیست که مدیر شبکه بتواند به اطلاعات سیستم شما دسترسی پیدا کند و بتواند اطلاعات لپ تاپ شما را ببیند.

اما در مورد شبکه‌های دامین قضیه کمی متفاوت است. در شبکه‌های دامین همه‌ی کامپیوتر‌های سازمان به دامین شرکت متصل هستند و ادمین یا مدیر شبکه میتواند کامپیوتر شما را مدیریت کند. از طرفی مدیر شبکه روی کامپیوترهای شرکت یک یوزر پسورد اعمال کرده که با استفاده از آن میتواند هر زمان که به اطلاعات سیستم نیاز داشت به آن وارد شده و اطلاعات کل درایوهای کامپیوتر شما را ببیند و حتی نرم افزارهای کامپیوتر شما را مدیریت کند و نرم افزاری را روی سیستم شما آپدیت، نصب و یا حذف کند. درنتیجه کنترل کامپیوترهای شرکت در اختیار ادمین شبکه قرار میگیرد و به راحتی میتواند به اطلاعات آنها دسترسی پیدا کند.

با توجه به توضیحانی که ذکر کردیم میتوان متوجه شد که یک کامپیوتر معمولی که مدیر شبکه هیچ کار خاصی بر روی آن انجام نداده تا به شبکه جوین شود، به هیچ عنوان در دسترس مدیر شبکه قرار نخواهد گرفت.

چرا باید مدیران شبکه به اطلاعات کامپیوترها دسترسی داشته باشند؟

مدیران شبکه مسئول تامین امنیت اطلاعات کامپیوترها و سرور هستند یعنی باید اطلاعات رو بک اپ بگیرند و اونها رو از هک و دسترسی‌های غیرمجاز و ویروس‌ها حفظ کنند. معمولا ادمین‌های شبکه یا شرکت‌های پشتیبانی از شبکه به طور همزمان کار مدیریت چند شرکت را انجام می‌دهند، بنابراین اگر بخواهند تک تک پشت هر کامپیوتر بنشینند و از اطلاعات آنها بکاپ بگیرند زمان و هزینه‌ی زیادی صرف خواهد شد و عملا کار به صورت غیرحرفه‌ای و آماتور نیز پیش میرود. از این رو ادمین شبکه راهکاری به صورت دسترسی از راه دور را اتخاذ میکند که هم از هزینه‌های رفت و امد بکاهد و هم در اسرع وقت و در مدت کمی کارهای شبکه را پیش ببرد.

مدیر شبکه با نصب یک نرم افزار بر روی سرور می‌تواند از راه دور به سیستم وارد شد و بکاپ‌های لازم را بگیرد و مدیریت کند. برای نمونه شرکت رایان پشتیبان یک نرم افزار بر روی سیستم‌ها نصب می‌کند که به طور روزانه از اطلاعات بکاپ گیری می‌کند و آنها را در یک جای امن ذخیره می‌نماید و یا نرم افزارهای آنتی ویروس‌ تحت شبکه‌ای وجود دارد که به طور خودکار و بدون اینکه کاربر متوجه شود اطلاعات را اسکن کرده و شرایط غیرنرمال را تشخیص می‌دهد و بر روی کنسول آنتی ویروس به نمایش میگذارد؛ در اینصورت ادمین شبکه متوجه میشود که کدام کامپیوتر ویروسی شده و مشکل را برطرف می‌کند.

محل کار مدیر شبکه چگونه است؟

مدیران شبکه معمولاً بصورت تمام وقت در محیط اداری شرکت کار می‌کنند و اغلب به اضافه کار نیاز دارند. مدیران شبکه در زمینه‌های مختلف مانند شرکت‌های طراحی سیستم کامپیوتری، شرکت‌های مخابراتی، شرکت‌های خدمات مالی و .. تقاضای کار دریافت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.