مزایا و مقایسه شبکه domain و workgroup

مزایا و مقایسه شبکه domain و workgroup

در این مطلب از سایت رایان پشتیبان می خواهیم دو شبکه domain و workgroup را با هم مقایسه کنیم و مزایای هر کدام را به طور مختصر برای شما کاربران عزیز بیان نماییم. اگر شما نیز می خواهید در زمینه شبکه فعالیت داشته باشید و یا به این حوزه علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا آخر مطالعه نمایید.

مزایا و مقایسه شبکه domain و workgroup

مزایا و مقایسه شبکه domain و workgroup

در شبکه Domain و Workgroup نحوه ورود به سیستم و تایید درستی نام کاربری و رمز عبور با هم فرق دارد. معمولا کاربران به دو روش local می توانند وارد سیستم شوند. روش اول ورود به سیستمی که عضو Workgroup  است و روش دوم نیز مربوط به سیستم عضو Domain است اما Control Domain نیست. بخاطر اینکه امکان ورود به Control Domain وجود ندارد.

همان طور که می دانبد برای ورود کاربر به سیستم لازم است نام کاربری و رمز عبور اختصاصی داشته باشد.

 

تفاوت ها در اهراز هویت

در بالا اشازه کریم که مراحل تایید ورود کاربران در  Domain و Workgroup  متفاوت است. حال می خواهیم این تفاوت ها را توضیح دهیم.  

۱- اولین  حالت Workgroup برای ورود کاربران به سیستم  در مرحله اول از طریق جعبه لاگین (login) نام کاربری و رمز عبور را دریافت می کند و در گام  بعد اطلاعات هویتی به وسیله سیستم عامل به بخش امنیتی سیستم فرستاده می شود. در بخش امنیتی نیز اطلاعـات هویتی وارد شده توسط کاربر با اطلاعات موجود در Database مقایسه می شود. در صورتی کـه این اطلاعـات دقیقا مثل هم باشند، ویندوز یک Token Access یا  مجوز دسترسی برای کاربر صادر می کند.

 

۲- اهراز هویت در حالت Domain  نیز به این صورت است که در ابتدا کاربر نام کاربری و رمز عبور خود را وارد می کند و در گام بعد اطلاعات هویتی ( دقیقا برعکس حالت اول که اطلاعات هویتی با اطلاعات بانک اطلاعاتی همان سیستم مقایسه می شد) به یک کامپیوتر مرکزی بنام Controller Domain  ارسال می شود  که  این کامپیوتر مرکزی مسئول  شناسایی کاربران در کلDomain می باشد. بعد از اینکه اطلاعات هویتی ورودی توسط کاربر با اطلاعات Workgroup  مقایسه و تایید شد، یک Token Access مناسب با سطح دسترسی  کاربر برای او ارسال می گردد و پس از آن کاربر به سیستم وارد می شود.

سایر تفاوت های workgroup و domain

۱-  Location

یکی از بارز تر تفاوت های domain و workgroup این است که در حالت  workgroup همه کامپیوتر ها می بایست  در یک شبکه محلی قرار بگیرند اما در شبکه های domain شاهد محدودیت های اینچنینی نخواهیم بود و سیستم های عضو این شبکه میتوانند به صورت سایت ها مختلف، شعب و دفاتر متفاوت در هر جای جهان با هم در ارتباط باشند.

۲- Netowrk Type

تفاوت دیگر  این شبکه ها در نوع ساختار آنهاست به این صورت که در Domain به صورت کلاینت سرور و در  شبکه های Workgroup شبکه به صورت peer-to-peer می باشند.

۳- Computer’s settings

هیچ تنظیمات مرکزی و یکپارچه ای در شبکه های workgroup  وجود ندارد و کاربران  تنظیمات را روی کامپیوتر خود کنترل و مدیریت  می کند اما در شبکه های domain  به دلیل  اینکه مدیران کنترل مرکزی و یکپارچه ای را در شبکه اعمال نمایند، کاربران دسترسی برای تغییر در تنظمیات کمتری را دارند. زیرا مدیرات شبکه اغلب می خواهند سازگاری و یکپارچکی میان کلاینت ها وجود داشته باشد.

۴- Workstations

با توجه به اینکه مدیریت در شبکه های workgroup  مقداری سخت تر است بنابر این تعداد اعضای این شبکه  معمولا بیشتر از ۲۰ سیستم  نمی باشند اما در عوض  در شبکه های دامین هیچ محدودیتی از نظر تعداد اعضا ندارد.

از توجه و همراهی شما با مقاله مزایا و مقایسه شبکه domain و workgroup سپاسگزاریم. ما را در پست های بعدی نیز دنبال نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.