مفاهیم و اصطلاحات شبکه های کامپیوتری

مفاهیم و اصطلاحات شبکه های کامپیوتری

در این مطلب از سایت رایان پشتیبان می خواهیم در مفاهیم و اصطلاحات شبکه کامپیوتری توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم. در اینجا سعی داریم در مورد موضوعاتی همچون Default gateway ، مفهوم Portهای باز و بسته چیست ؟ ،Port های نرم افزاری چیست ؟، Port سخت افزاری چیست ؟ بپردازیم . پس تا انتهای این مطلب با این موضوع کاربردی همراه ما باشید.

مفاهیم و اصطلاحات شبکه های کامپیوتری

Default gateway :

Default gateway عددی (IP) می باشد که نشان می دهد ما به کدام کامپیوتر اتال پیدا کرده ایم و از آن سرویس دریافت می کنیم. برای مثال Default gateway من در حال حاضر ۲۱۳.۲۱۵.۱۷۳.۱ می باشد. به این معنی که IP کامپیوتری که من به آن اتصال پیدا کرده ام و از آن سرویس دریافت می کنم ۲۱۳.۲۱۵.۱۷۳.۱ می باشد.

Port ها:

پورت ها را می توان به دروازه هایی برای داخل شدن و خارج شدن اطلاعات تشبیه نمود که رایانه با استفاده از آن ها اطلاعات را می گیرد و یا به بیرون منتقل میکند. Port ها در کامپیوتر به ۲ دسته تقسیم خواهند شد. یکی پورت های نرم افزاری و دیگری پورت های سخت افزاری.

Port سخت افزاری چیست ؟

پورت های سخت افزاری به پورت هایی می گویند که لوازم جانبی کامپیوتر مانند: ماوس ، مانیتور ، صفحه کلید،پرینتر ، اسکنر و غیره توسط آن ها به کامپیوتر اتصال داده می شوند. برای هک کردن یک کامپیوتر معمولا از Port های نرم افزاری استفاده می کنیم به این علت فعلا بیشتر از این به مبحث Port های سخت افزاری نمی پردازیم.

Port های نرم افزاری چیست ؟

پورت های نرم افزاری به پورت هایی می گویند که در شبکه های کامپیوتری از آن ها برای گرفتن و یا فرستادن داده ها از روی یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. تعداد پورت های نرم افزاری ۶۵۵۳۵ تا می باشد و هر کدام مخصوص سرویس ویژّ ای در شبکه است.

برای مثال Port شماره ۸۰ برای مشاهده صفحات وب به کار گرفته می شود، Port شماره ۱۱۰ برای گرفتن E-Mail و …. چگونه می توان با استفاده از پورت ها ، به سرویس های گوناگون دست یافت؟ هر پورت زبان ویژه خودش را دارد که ما با بهره گیری از دستوراتی که برای هر port در نظر گرفته شده با آن حرف می زنیم . در برخی مواقع این دستورات در سیستم عامل های گوناگون (Windows,Linux,.. ) با هم اختلافاتی دارند ولی اساس کار آن ها برابر است. برای مثال برای مشاهده صفحات وب یک سایت ( یا به عبارت دیگر سرویس گرفتن از سرور وب آن) می بایست پورت مرتبط به آن را دانسته باشیم. شماره این پورت ۸۰ می باشد بنابر این ما می بایست با سرور وب یک ارتباط از روی پورت ۸۰ برقرار نموده و آغاز به به حرف زدن  با این پورت کنیم.

مفهوم پورت های ( Port ) باز و بسته چیست؟

Port باز :

Port باز به Port ی می گویند. که بتوان با آن متصل شد و از روی آن اطلاعاتی دریافت و یا برروی آن داده ای بفرستیم.

Port بسته :

به پورتی می گویند که نتوانیم با آن متصل شویم و در نتیجه از فرستادن و گرفتن داده برروی آن باز بمانیم . برای اینکه اصطلاحات بالا را خوب بفهمید مثال پایین را که به ساده گفته شده خوب مطالعه کنید:

همان گونه که برای استفاده از سرویس های گوناگون در اینترنت از Port های گوناگونی که هر کدام مخصوص یک سرویس می باشند استفاده میشود .برای مثال من یک POP3 Mailbox دارم. در صورتی که تمایل داشته باشم ایمیل هایم رو مطالعه کنم می بایست به سرور میل متصل بشویم. برای مطالعه ایمیل هایی که داخل POP Box من هستند می بایست از Port 110 استفاده کنیم ، بنابر این تا یک ارتباط با Mail server Port 110 ایجاد نکنیم نمی توانیم ایمیل های موجود در آن را مطالعه کنیم. همان گونه که گفته شد از نرم افزارهای گوناگون برای اینکار میتوان استفاده کرد. بنابر این قرار بر این شد که من یک درخواست روی پورت mail server 110 ای که از آن آدرس ایمیل دارم بدم تا بتوانم ایمیل هایم را مطالعه کنم .

خوب ، من یه درخواست به mail server می دهم و پس از ایجاد ارتباط به mail server ایمیل هایم را مطالعه می کنم. حالا چنان چه تقاظا دادم و سرور درخواست من رو قبول نکرد چی؟ این می تونه معنیش این باشد که port 110 سرور برای جواب گویی آمادگی ندارد و این یعنی مطالعه ایمیل تعطیله چون پورت ۱۱۰ بسته است. از مثال بالا  می توان نتیجه گرفت که درصورتی که تمایل داشته باشیم از ۱ سرور و یا حتی ۱ کامپیوتر خانگی اطلاعات دریافت کنیم و یا روی آن اطلاعات ارسال کنیم می بایست پورت مرتبط به درخواست ما باز باشد و به درخواست ما پاسخ بدهد.
ولی gateway که لزوما” در شبکه های اتو بوسی و استار اگر به شکل default از آن استفاده شود ….

در شبکه ها برای فرستادن بسته های ارسالی به وسیله TCP/IP از Default Gateway استفاده می شود.

برای مثال چنان چه در شبکه ای سیستمی به اینترنت اتصال دارد و اینترنت را به اشتراک گذاشته کاربرانی که تمال دارند از اینترنت استفاده نمایند می بایست Default Gateway خود را IP آن سیستمی بگذارند که به اینترنت اتصال دارد تا بتوانند از اینترنت استفاده نمایند.

در یک شبکه می توانید GateWay های زیادی داشته باشید و یکی از آن ها به شکل پیش فرض گزینش کنید.

DNS چیست؟

Domain Name Service مخفف آن DNS است. زمانی که می خواهید به سایتی وارد شوید، می بایست آدرس وب سرور آن را بدانید. آدرس وب سرور با IP تعیین می شود. ولی به خاطر سپردن آدرس IP سخت است. می توان به جای IP از domin name ها استفاده نمود. برای هر IP یک domin name در نظر بگیرید. برای مثال IP آدرس گوگل ۶۶.۲۴۹.۹۱.۱۰۳ است. که شما برای دسترسی به گوگل می توانید از ip یا آدرس www.google.com استفاده نمایید.

DNS چیست ؟

DNS مسئولیت حل مسائل اسامی کامپیوترها ( ترجمه اسم به آدرس ) در یک شبکه و موارد مربپط با برنامه های Winsock را بر عهده دارد. به منظور شناخت بعضی از مفاهیم کلیدی و مهم DNS ، لازم است که سیستم فوق را با سیستم دیگر نام گذاری در شبکه های مایکروسافت (NetBIOS ) مقایسه کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.