مهارت های مورد نیاز در مدیریت شبکه

مهارت های مورد نیاز در مدیریت شبکه

امروزه با توجه سرعت بسیار زیاد دنیای فناوری اطلاعات به ویژه در حوزه شبکه، کسب مهارت های مورد نیاز در مدیریت شبکه یکی از شاخص ترین موارد متمایز کننده متخصصان این حیطه می باشد.  افرادی که در این زمینه فعالیت دارند باید به سرعت مهرت های جدید را بیاموزند و در جریان رئند رشد و بهبود این اطلاعات قرار بگیرند تا بتوانند شغل و درآمد خود را حفظ نمایند.

مهارت های مورد نیاز در مدیریت شبکه

مهارت های مورد نیاز در مدیریت شبکه

در گذشته یک مدیر شبکه اگر اطلاعاتی درمورد تنظیم و مدیریت روتر و سوئیچ سخت افزاری داشت به راحتی می توانست برای خود کسب درآمد نماید اما در حال حاضر انتظارات بیشتر از متخصصان شبکه  دارند و علاوبر مواردی که اشاره شد، آن ها بایداطلاعات بیشتری درمورد فناوری های جدید داشته باشند و توانایی و دانش  کار با ابزاهای پیشرفته را داشته باشند. در ادامه مهارتهای مورد نیاز در مدیریت شبکه را به طور خلاصه ارائه خواهیم نمود.

 

۱- مهارت بررسی اپلیکیشن

در گذشته تنها دغدغه مدیران شبکه  بررسی لایه ۱ تا ۴ مدل  OSI بود. و معمولا به لایه های بالاتر  دقت کمتری داشتند چون شبکه هیچ ارتباطی با تفکیک میـان جریـان داده بیشتر نداشت. اما امروزه ما شاهد شبکه هایی هستیم که تصمیمات مسیریابی را بر حسب اطلاعات جمع آوری شده تا لایه ۷ نیز  انجام دهند.

هم اکنون، مهندسان رفتار اپلیکـیشن موقع گردش داده از شبکه را  بررسی و تحلیل می کنند. دارا بودن این اطلاعات زمان انجام وظایفی مثل مسیردهی وابستگی‌های اپلیکـیشن، شناسایی محدودیت‌های کارکرد انتقال و ایجاد سیاست‌های شبکه خیلی پیچسده سودمنـد می باشد.

۲- اجرای استراتژی دسترسی شبکه 

امن ترین و بهترین سیاست و استراتژی برای شبکه معمولا در شروع راه اندازی آن در نظر گرفته می شود. مدیریت شبکه می تواند شامل شناسایی کاربران، اجازه سطح دسترسی و همچنین تایید و یا رد کاربران شود.مدت های زیادی است که بعضی از سازمان ها  به پلتفرم‌های امنیتی بی توجه اند اما با توجه به نیازامنیتی در شبکه ها پیش بینی می شود مدیریت و اجرای  ابزارهایی مثل مدیریت هویت و دسترسی (IAM) یا  مدیریت پویایی سازمانی (EMM) در سال های آتی به صورت چشمگیری رشد کنند. به این معنی که کسب این گونه مهارت‌ها متقاضیان بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.

۳- مدیریت و کنترل شبکه SaaS

از وقـت شـروع محاسبات ابری، مهندسان شبکه نظارت بر کارکرد شبکه ارتباطی میـان کمپانـی و عرضه دهندگان خدمات IaaS یا PaaS را به عهده داشتند. با این حال، ابزار نظارت بر کارکرد شبکه جدید، مهندسین  را قادر به نظارت بر دسترسی عرضه دهندگان SaaS نمـوده است. مهارت‌های متخصصان آشنا با این نوع ابزارها زیادتر در کانون توجه قرار می گـیرد .

ابزارهای نظارت بر کارکرد SaaS مثل Solarwinds NetPath و ThousandEyes Cloud Agents تصویر سازی و تجزیه و تحلیل دقیقی را  میتوانند دربـاره امکان به وجود آمدن مساله تاخیر و یا تنظیمات غلط میـان کارکنان شما و عرضه دهنده خدمات عمومی عرضه دهند. این ابزار ضمناً برای ایجاد پایگاه‌های کارکرد ی در طول وقـت عالی است زیرا می‌تواند در شناسایی سریع نقطه‌ای که در آن مشکلی رخ داده سودمنـد باشد.
علاوبر مواردی که در بالا ذکر شد، مهارت های دیگری نیزبرای  مدیریت شبکه مورد نیاز است که سعی می کنیم در پست های بعدی به آن ها اشاره نماییم ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.