نصب ترانکینگ شبکه

نصب ترانکینگ شبکه

 نصب ترانک یا ترانکینگ در شبکه

ترانکینگ، اصطلاحی است که اغلب در IT و ارتباطات از راه دور استفاده میشود. در واقع ترانکینگ به پیکربندی شبکه‌ای گفته میشود که بدون استفاده از پیوندهای یک به یک، داده‌ها را بین چندین موجودیت به طور موثر انتقال می‌دهد.
ترانکینگ IP به طور خاص به سرویس‌های پروتکل صوتی از طریق اینترنت (VoIP) اشاره دارد که ممکن است برای برخی از مشتریان بهتر جواب دهد.

مفهوم ترانکینگ در شبکه‌های کامپیوتری

ترانکینگ در یک شبکه اترنت سوئیچ شده، تمامی روش‌های پیوندهای شبکه فیزیکی را در یک پیوند منطقی جای می‌دهد.

ترانکینگ راهی برای غلبه بر محدودیت‌های پهنای باند یک پیوند فیزیکی ارائه می‌دهد و در هر دو اتصال سوئیچ به سوئیچ و سوئیچ به سرور، برای رفع مشکل ترافیک از آن استفاده میشود.

ترانکینگ چگونه کار می‌کند؟

ترانکینگ اساساً نوعی مالتی پلکسینگ معکوس است و اغلب برای تجمیع اتصالات شبکه گسترده (WAN) چندگانه در یک اتصال واحد استفاده میشود. در محیط شبکه محلی سوئیچ شده (LAN)، در ابتدا از ترانکینگ برای کاهش ازدحام در اتصالات سوئیچ به سوئیچ استفاده میشد به طوری که با تجمیع چندین لینک ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه بین سوئیچ‌های اترنت سریع، میتوان به سرعت داده‌های ۳۰۰ یا ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه بین سوئیچ‌ها دست پیدا کرد تا ترافیک ستون فقرات شبکه را تحت کنترل قرار داد. در یک پیکربندی دوتایی، این به معنای نرخ‌های ۶۰۰ یا ۸۰۰ مگابیت در ثانیه است که با تکنولوژی گران قیمت‌تر Gigabit Ethernet رقابت می‌کند و جان تازه‌ای به سوئیچ‌های قدیمی می‌بخشد.
همچنین میتوان ترانکینگ را در اتصالات سوئیچ به سرور پیاده سازی کرد تا چندین اتصال به یک سرور امکان‌پذیر شود. این شکل از ترانکینگ میتواند کاملاً مبتنی بر نرم افزار باشد یا به صورت ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار پیاده سازی شود. به عنوان مثال، نرم افزار ترانکینگ که بر روی چندین کارت رابط شبکه (NIC) در سرور نصب شده است، به طور خودکار تعادل بار را در بین رابط‌های مختلف سرور کنترل می‌کند و در صورت خراب شدن رابط، میتواند یک رابط از گروه ترانکینگ را حذف کند. این باعث افزایش پهنای باند بین سرور و سوئیچ میشود و احتمال بروز خطا را تاحد چشمگیری کاهش می‌دهد.

نصب ترانک شبکه

 ترانکینگ را میتوان به ۲ شیوه انجام داد:

  • ترانکینگ متقارن: به هر پورت در یک گروه ترانکینگ اجازه داده میشود که بسته‌ها را به هر پورت دیگر منتقل کند. بنابراین اتصالات دو طرفه کامل در تمام پیوندهای گروه پشتیبانی میشود. به عنوان مثال، یک سرور میتواند داده‌ها را با سرعت ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه از چهار رابط و یک سوئیچ در یک گروه ارسال و دریافت کند.
  • ترانکینگ نامتقارن: برای هر پورت در گروه ترانکینگ اجازه انتقال بسته‌ها داده میشود اما فقط یک پورت (درگاه سوئیچ) اجازه دریافت بسته‌ها را دارد. سرور میتواند داده‌ها را با سرعت ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه انتقال دهد اما میتواند آنها را فقط با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه دریافت کند.

ترانک (Trunk) چیست؟

ترانک یک خط یا پیوند ارتباطی است که برای حمل همزمان چندین سیگنال طراحی شده است تا دسترسی شبکه را بین دو نقطه فراهم کند.
در مرحله‌ی نخست ترانک‌ها می‌توانند داده‌ها را از چندین شبکه محلی (LAN) یا شبکه‌های محلی مجازی (VLAN) از طریق یک اتصال متقابل بین سوئیچ‌ها یا روترها، به نام پیوند ترانک، حمل کنند.

مفهوم پیوند ترانک یا (Trunk Link)

ترانک لینک‌ها پیوندهای فیزیکی بین سوئیچ‌ها یا بین سوئیچ‌ها و روترها هستند. فریم‌های داده‌ای که روی پیوند ترانک منتقل میشوند بایستی ابتدا برچسب گذاری شوند تا دستگاه‌ها بتوانند VLAN مربوط به فریم داده‌ها را شناسایی کنند. بنابراین یک لینک ترانک می‌تواند قاب داده‌های چندین VLAN را حمل کند، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است.

لینک‌های ترانک قادرند بسته‌های VLAN را به طور شفاف منتقل کنند. به عبارت دیگر، یک لینک ترانک می‌تواند بدون افزودن یا از بین بردن برچسب‌،، فریم‌ها را به طور شفاف انتقال دهد.

نصب ترانک در شبکه

چگونگی نصب یک ترانک در شبکه مستلزم دقت و توجه فراوانی است چراکه پایداری یک شبکه را تضمین می‌کند؛ بنابراین با رعایت استانداردهای کابل کشی در یک داکت میتوان تاحدی به ادعا قوت بخشید.
از داکت در جهت عبور کابل شبکه، برق، تلفن، دوربین مدار بسته و انواع سیم و کابل به دلیل محافظت از آنها و زیبایی کار استفاده میشود. معمولا داکت‌ها را از جنس pvc و یا پلاستیک انتخاب می‌کنند.
داکت کشی باید در هنگام اجرای شبکه انجام شود زیرا پریزهای شبکه بر روی دیوار چسبیده به آن نصب میگردد سپس کابل از داکت خارج شده و داخل پریز میشود.
برای اینکه بتوانید پریز را بر روی ترانک نصب کنید ابتدا باید یک قاب یا فریم را بر روی آن نصب کنید. واحد اندازه‌گیری فریم ماژول و خانه است به طوری که هر خانه معادل دو ماژول می‌باشد. هر ماژول نیز قابلیت نصب یک کیستون شبکه یا تلفن را دارد. پریزهای برق را میتوان به طور مستقیم بر روی فریم نصب کرد اما کیستون‌ها نیاز به قابی دارند که به فیس پلیت مشهور است. فیس پلیت‌هار دو مدل باریک و پهن دارند. فیس پلیت باریک یک ماژول و فیس پلیت پهن دو ماژول از فضا را میگیرد. فیس پلیت‌های پهن نیز در دو مدل تک پورت و دو پورت عرضه می‌گردد.

ترانکینگ سوئیچ‌های چندگانه

ترانکینگ به خودی خود محدود به اتصالات نقطه به نقطه بین دو سوئیچ یا بین یک سوئیچ و یک سرور است. با این وجود می‌توانید از فناوری Multipoint Link Aggregation (MPLA) که توسط ۳Com توسعه یافته است، برای جمع آوری پیوندهای فیزیکی متصل به سوئیچ‌های مختلف به یک پیوند منطقی واحد استفاده کنید. بنابراین MPLA از ترانکینگ چند سویه بین چندین سوئیچ و سرور پشتیبانی می‌کند و به مدیران شبکه امکان انعطاف پذیری در پیکربندی سخت افزار خود را برای بهینه کردن ترافیک مهیا می‌کند.
با اینکه سرعت نظری برای اتصالات سریع اترنت چهار سوئیچ ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه است، اما در عمل حداکثر سرعت قابل دستیابی (به دلیل وجود ترافیک) حدود ۵۶۰ مگابیت در ثانیه است.

ترانکینگ مبتنی بر نرم افزار

ترانکینگ مبتنی بر نرم افزار، بسته به نرم افزار و NIC مورد استفاده، حداکثر تا ۵ درصد به ظرفیت CPU سرور اضافه می‌کند. علاوه بر NICهای ویژه، نرم افزار ترانکینگ با استفاده از پردازنده‌های روی صفحه می‌تواانند نرم افزار را اجرا کنند و بنابراین بار پردازنده را کاهش دهند.
برای اینکه سوئیچ‌ها بتوانند از اتصالات خراب شده به درستی پشتیبانی کنند باید حتما هوشمند باشند. بنابراین قبل از اقدام به اجرای ترانکینگ در شبکه، حتما اسناد سوئیچ خود را بررسی کنید.
ترانک کردن خطوط اترنت پرسرعت در اغلب موارد مقرون به صرفه‌تر از ارتقای آن به انرنت با سرعت گیگابیت است. با این حال، در موقعیت‌های خاص ترانکینگ باعث بهبود امور نمیشود. به عنوان مثال، ترانکینگ نمی‌تواند سرعت پشتیبان گیری از سرور به سرور را افزایش دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.