کانفیگ تجهیزات شبکه

کانفیگ تجهیزات شبکه

کانفیگ شبکه چیست؟

کانفیگ و یا پیکربندی شبکه، طراحی کلی برخی از انواع شبکه‌های ارتباطی است. به عنوان بخشی از این پیکربندی، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای شبکه به‌گونه‌ای چیده شده‌اند که با فرآیند انتقال صدا و داده‌ بین دو یا چند سیستم، کارایی بهینه را ممکن می‌سازد. یک کانفیگ شبکه ممکن است به صورت محلی باشد، و یا شامل مجموعه‌ای از مکان‌ها یا نود‌ها در سراسر کشور یا حتی در سراسر جهان یافت شوند.

تمامی رویکردهای پیکربندی شبکه مستلزم وجود اشکال مختلف سخت افزار و نرم افزار است. سخت‌افزار به‌عنوان چارچوبی برای شبکه عمل می‌کند و به طور مؤثر پایه‌ای را برای ساختار کلی ایجاد می‌کند. از طرفی برنامه‌های نرم‌افزاری که با یکدیگر و با سخت‌افزار سازگار هستند آپلود و نصب می‌شوند و اقدامی را در شبکه آغاز می‌کند تا امکان ذخیره‌سازی و بازیابی کارآمد انواع داده‌ها فراهم ‌شود.

فرایندهای کانفیگ تجهیزات شبکه

کانفیگ شبکه به مدیر سیستم اجازه می‌دهد تا شبکه‌ای را برای دستیابی به اهداف ارتباطی راه اندازی کند. این فرآیند شامل وظایف زیر است:

پیکربندی روتر: آدرس‌های IP صحیح و تنظیمات مسیر و غیره را مشخص می کند.

پیکربندی هاست: با ثبت تنظیمات شبکه پیش‌فرض، مانند آدرس‌دهی IP، پروکسی، نام شبکه و شناسه/رمز عبور، برای فعال کردن اتصال و ارتباط شبکه، یک اتصال شبکه را روی رایانه میزبان/ لپ‌تاپ تنظیم می‌کند.

پیکربندی نرم‌افزار: هر نرم‌افزار مبتنی بر شبکه، مانند سیستم تشخیص نفوذ (IDS)، اجازه دسترسی دارد و با اعتبار مناسب برای نظارت بر ترافیک شبکه ارائه می‌شود.

علاوه بر این، کانفیگ شبکه شامل اشتراک گذاری اینترنت/شبکه، نصب نرم افزار/برنامه و نصب/پیکربندی فایروال است.

اهمیت کانفیگ در شبکه

کانفیگ صحیح شبکه برای پشتیبانی از جریان ترافیک از طریق یک شبکه ضروری است؛ چراکه می‌تواند امنیت شبکه را پشتیبانی و افزایش دهد و پایداری شبکه را بهبود بخشد. علاوه بر این، بکارگیری مدیریت پیکربندی شبکه و یا ابزارهای پیکربندی می‌تواند مزایای متعددی را به همراه داشته باشد، از جمله:

  • ردیابی و گزارش خودکار داده‌ها، به مدیران اجازه می‌دهد هر گونه تغییر پیکربندی و تهدیدات یا مشکلات بالقوه را شناسایی کنند
  • راهی آسان برای ایجاد تغییرات انبوه، مانند تغییر کلی رمز عبور در شرایطی که گذرواژه‌ها در معرض خطر هستند
  • ابزاری برای بازگرداندن سریع تنظیمات شبکه به پیکربندی قبلی
  • کاهش زمان توقف، به لطف افزایش دید و توانایی شناسایی سریع تغییرات
  • نگهداری و تعمیر ساده دستگاه‌های شبکه (فیزیکی یا مجازی)
  • امکان راه اندازی مجدد دستگاه در صورت خرابی، به لطف مدیریت ذخیره سازی متمرکز پیکربندی‌های دستگاه

مدیریت کانفیگ شبکه به چه معناست؟

مدیریت کانفیگ شبکه، فرآیند مداوم نظارت بر راه اندازی و نگهداری همه دستگاه‌های شبکه و همچنین نرم افزارها و سیستم عامل‌های نصب شده بر روی آنها است که شامل کشف دستگاه‌ها، نظارت بر پیکربندی و وضعیت دستگاه و تامین امنیت آنها نیز می‌باشد.

هسته اصلی این فرآیند پایگاه داده، مدیریت پیکربندی شبکه است. هنگامی که مشکلی پیش می‌آید و شبکه نیاز به تعمیر، تغییر یا ارتقاء دارد، مدیر شبکه جهت دریافت اطلاعات لازم به پایگاه داده نگاه می‌کند تا بتواند آگاهانه بهترین گزینه را انتخاب کند. پایگاه داده، آدرس IP و مکان هر دستگاه سخت افزاری را به علاوه داده‌های مربوط به برنامه‌ها، نسخه‌ها، به‌روزرسانی‌ها و تنظیمات پیش فرض ذخیره می‌کند.

بهترین ابزارهای مدیریت کانفیگ شبکه

هنگامی که نوبت به خودکارسازی مدیریت تنظیمات شما می‌رسد، مجموعه عظیمی از ابزارها و برنامه‌ها در بازار هستند که برخی از آنها پولی هستند، در حالی که برخی دیگر رایگان و منبع باز هستند و انتخاب از میان آنها به هیچ وجه ساده نیست. زیرا یک راه حل پولی لزوماً خدمات خوبی ارائه نمی‌دهد و یک راه حل رایگان لزوماً کاربردی نیست.

من ابزارهای پیشرو پیکربندی شبکه را بررسی کرده‌ام و این راهنما را برای کمک به شما برای انتخاب یک ابزار مناسب برای کانفیگ شبکه کسب و کارتان گردآوری نموده‌ام و ابزارهای ممتاز رایگان و پولی را برای تناسب با طیف کامل بودجه‌تان گنجانده‌ام. با این حال، ابزارهای رایگان موجود بیشتر برای شبکه‌های کوچک طراحی می‌شوند تا برای استفاده در مشاغل بزرگ یا سازمانی.

اینکه به برخی از بهترین ابزارهای کانفیگ شبکه نگاهی خواهیم داشت:

  1. مدیر پیکربندی شبکه SolarWinds
  2. کیوی CatTools (برای شبکه های تجاری کوچکتر)
  3. مدیر پیکربندی شبکه ManageEngine
  4. پایگاه داده مدیریت پیکربندی Device42
  5. ConfiBack
  6. اتوماسیون TrueSight برای شبکه‌ها
  7. rConfig
  8. Net LineDancer
  9. WeConfig
  10. RANCID
  11. CBackup

مدیریت کانفیگ شبکه

وظایف و مسئولیت‌های یک مدیر کانفیگ شبکه

داشتن یک مدیر باتجربه برای کانفیگ شبکه، زمان صرف شده برای کارهای تکراری و در عین حال ضروری را کاهش می‌دهد، تغییرات را در سراسر شبکه هماهنگ می‌کند، و کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که شبکه شما در اوج عملکرد خود اجرا می‌شود. یک مدیر پیکربندی شبکه خوب، خطاهای پیکربندی را به حداقل می‌رساند و امنیت شبکه شما را بهینه می‌کند.

مدیر کانفیگ شبکه باید بتواند وظایف کلیدی زیر را انجام دهد:

  • یک قانون مبنا برای پیکربندی و کانفیگ تنظیم کند
  • قادر باشد تغییرات را به تنظیمات قبلی برگرداند
  • جزئیات تغییرات پیکربندی شبکه را بایگانی کند
  • به‌روزرسانی‌ها را در میان‌افزار توزیع کنید
  • از اسنپ شات‌های پیکربندی، پشتیبان تهیه کند
  • فریم ورک‌های سیستم عامل را مدیریت کند

 شبکه با کانفیگ صفر چیست؟

شبکه با پیکربندی صفر به مجموعه‌ای از فناوری‌ها اطلاق می‌شود که به مدیران شبکه اجازه می‌دهد تا یک شبکه را راه‌اندازی کنند و دستگاه‌ها را بدون نیاز به پیکربندی دستی به تنظیمات شبکه متصل کنند.

این به ویژه برای اینکه به کاربران نهایی اجازه دهد به راحتی به شبکه متصل شوند مفید است. با این حال، برای مدیر یک شبکه سازمانی، به جای اتکا به تنظیمات پیش فرض، مزایایی برای پیکربندی و نظارت فعال شبکه وجود دارد.

چگونه میتوان پیکربندی شبکه خود را بررسی کرد؟

در یک محیط خط فرمان، دستورات ipconfig (برای پیکربندی شبکه ویندوز) و ifconfig (برای پیکربندی شبکه لینوکس و همچنین Mac OSX و سایر محیط‌های مشابه لینوکس) به شما امکان می‌دهند اطلاعات مربوط به پیکربندی شبکه خود را مشاهده کنید و شبکه خود را پیکربندی کنید.
با یک مدیر پیکربندی شبکه یا با APIها، می‌توانید پیکربندی شبکه را در یک رابط نرم‌افزاری متمرکز، بررسی و تنظیم کنید که به شما امکان می‌دهد به راحتی شبکه خود را پیکربندی، نظارت و مدیریت کنید.

مراحل کانفیگ سوئیچ شبکه و روتر

هنگام تنظیم سوئیچ شبکه و روتر، مهم است که تنظیمات را دستکاری کنید و تمام تنظیمات لازم را اعمال کنید تا مطمئن شوید که شبکه شما به درستی کار می‌کند. برخی از تنظیمات قابل تنظیم روی سوئیچ شبکه و روتر عبارتند از:

  • آدرس IP – برای شناسایی
  • رمز عبور – برای امنیت بیشتر
  • انتخاب کانال و باند – برای بهبود عملکرد
  • دروازه پیش‌فرض _ برای قابل مشاهده کردن دستگاه برای ابزارهای مدیریت شبکه
  • دید زدن اطراف – برای دید بیشتر
  • زمان صحیح – برای عیب یابی مناسب و گزارش های دقیق خطا

ارتباط مانیتورینگ شبکه با کانفیگ شبکه

مانیتورینگ شبکه تابعی از مدیریت شبکه است که شبکه را رصد می‌کند و به مدیران شبکه در مورد مسائل احتمالی هشدار می‌دهد. آستانه یا شرایط برای هشدار به مدیر را میتوان بر اساس جریان ترافیک شبکه و نیازهای تجاری پیکربندی کرد. هنگامی که مشکلاتی در شبکه رخ می‌دهد، مانیتورینگ شبکه به مدیر این امکان را می‌دهد تا با اصلاح پیکربندی یا افزودن منابع شبکه بیشتر، به سرعت مشکل را اصلاح کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.