بهینه سازی شبکه

بهینه سازی شبکه

بهینه سازی شبکه به منظور افزایش سرعت، امنیت و قابلیت اطمینان اکوسیستم فناوری اطلاعات شرکت شما صورت می‌گیرد. بهبود این اکوسیستم از نظر تئوری آسان به نظر می‌رسد، اما پیاده سازی آن موضوعی چالش برانگیز است.

بهینه سازی شبکه چیست؟

بهینه سازی شبکه به ابزارها، تکنیک‌ها و بهترین روش‌های مورد استفاده برای نظارت و افزایش عملکرد شبکه گفته میشود. اولین مرحله از فرآیند بهینه سازی، اندازه‌گیری مجموعه‌ای از معیارهای عملکرد شبکه و شناسایی مشکلات پیرامون آن است. نظارت بر عملکرد شبکه شامل اندازه گیری میزان ترافیک، پهنای باند، jitter و تأخیر ناشی از موارد زیرساختی یا امنیت ناکافی شبکه است.

قدیمی بودن سخت افزار شبکه (به عنوان مثال روترها یا کابل‌ها) می‌توانند بر پهنای باند و سرعت تأثیر بگذارند. به همین علت، ضعف امنیت شبکه می‌تواند عملکرد را مختل کرده و پهنای باند ارزشمند را تخلیه کند. برنامه‌های ناکارآمد طراحی شده می‌توانند مقدار زیادی از پهنای باند را مصرف کنند. اینها تنها چند مورد از ناکارآمدی‌های احتمالی شبکه است که می‌توانند از طریق بهینه سازی شبکه اصلاح شوند. با پیشرفت مداوم در خدمات رایانش ابری، مصرف کنندگان انتظار برنامه‌های ایمن، با کیفیت بالا و عملکرد بالا را دارند. سرعت شبکه، پهنای باند یا اتصال ضعیف از نقاط اصطکاک غیر قابل قبول برای کاربر نهایی است.

بهبود عملکرد شبکه دارای چندین عامل محرک است که تیم فناوری شرکت رایان پشتیبان برای بهینه سازی شبکه شرکت‌ها به آن توجه ویژه‌ای دارد. ازجمله شبکه‌های سازگار با دسترسی آسان‌، انعطاف پذیر و مقیاس پذیر که در تحویل فوری، دقیق و ایمن داده‌ها، برنامه‌ها و خدمات نقش بسزایی دارد. مزایای بهینه سازی شبکه افزایش امنیت و انطباق، کاهش هزینه‌های سخت افزاری یا نرم افزاری و مدیریت ساده و کارآمد شبکه است.

ابتکارات بهینه سازی معمولاً شامل بکارگیری فناوری‌های مربوط به اهرم و بهینه سازی سیستم‌های شبکه موجود برای اهداف کیفیت خدمات (QoS)، فشرده سازی داده‌ها، حذف داده‌های اضافی، بهبود تحویل برنامه‌ها و شکل‌گیری ترافیک برای کاهش تلفات است.

مجموعه‌ای از ابزارهای بهینه سازی که برای بهبود عملکرد شبکه استفاده میشود، غالباً از نرم افزارهای مانیتورینگ برای بدست آوردن دید مفید در مورد مشکلات عملکرد شبکه از محل کار و مراکز داده از راه دور استفاده می‌کند. این نرم افزار مانیتورینگ شامل تجزیه و تحلیل‌های بی درنگ و پس از رویداد بوده و می‌‎تواند از تماس‌های VoIP جلوگیری کرده و زمان خرابی دامنه‌های شبکه را از بین ببرد. عملکردهای مهم از جمله معاملات تجارت الکترونیکی و هشدارهای امنیتی نیز با استفاده از این نرم افزار نظارت، دست نخورده باقی می‌مانند.

 

ضرورت بهینه سازی شبکه در شرکت

  • دستگاه‌های بیشتری به محل کار آورده میشوند
  • تهدیدات امنیت سایبری در حال رشد است
  • از برنامه‌های نرم افزاری بیشتری استفاده میشود
  • داده‌ها به طور همزمان جمع میشوند و به اشتراک گذاشته میشوند
  • نیاز به دور کاری در شرکت ایجاد میشود
  • در برخی مواقع نهادهای خارجی به دسترسی به شبکه‌های شما نیاز دارند

درنتیجه بدوم بهینه سازی شبکه، کارمندان اداره و کارمندان از راه دور و همچنین مشتریان نمی‌توانند از نرم افزارهای مربوطه استفاده کنند، اسناد را به اشتراک بگذارند، پیام و ایمیل ارسال کنند، به داده‌ها دسترسی پیدا کنند، دامنه شما را مرور کنند، خریدها را انجام دهند یا وبلاگ شرکت شما را از هر دستگاه دیجیتال بخوانند.

بنابراین به طور خلاصه میتوان گفت، بهینه سازی شبکه برای فعالیت‌های تجاری که نیاز به دسترسی ۲۴ ساعته و استفاده همزمان از فناوری دیجیتال دارند، ضروری است.

 

چگونه می توان عملکرد شبکه را بهینه کرد؟

روش‌های زیادی برای بهینه سازی عملکرد شبکه وجود دارد. یکی از روش‌های متداول ارتقا سخت افزار شبکه است. با توجه به تعداد دستگاه‌های موجود، ارتقا اغلب می‌تواند گزینه خوبی باشد. تجهیزات قدیمی همیشه نمی‌توانند زیرساخت‌های شبکه لازم را برای بهینه سازی عملکرد کلی فراهم کنند. اگر روتر، سوییچ، اتصال یا گره دیگری در زیرساخت شما با استانداردهای قدیمی ساخته شده است، بهتر است آنها را با مدل جدیدتری ارتقا دهید. از طرف دیگر، تجهیزات جدید گران هستند، بنابراین ممکن است برای بسیاری از مشاغل گزینه خوبی نباشد.

تغییر در استفاده از منابع فعلی و استراتژی مدیریت نیز می‌تواند به بهینه سازی عملکرد کمک کند. به عنوان مثال، سرپرستان باید دستگاه‌ها یا برنامه‌هایی را که پهنای باند زیادی می‌خورند کاهش دهند. علاوه بر این، شناسایی و از بین بردن گلوگاه‌های شبکه یکی از مولفه‌های اساسی در بهبود عملکرد شبکه است. گلوگاه‌ها، مناطق متراکم سنگین بین اجزای مختلف شبکه، یک دلیل اصلی رایج در پشت عملکرد کند شبکه است. تیم‌های شبکه باید قادر به شناسایی و از بین بردن چنین مواردی باشند که معمولاً نیاز به استفاده از نرم افزار بهینه ساز شبکه دارد.

به طور کلی، بهترین راه برای انجام بهینه سازی شبکه این است که به سادگی یک درک دقیق و واقعی از فعالیت شبکه داشته باشید. دانستن مسئله اولین قدم است. آگاهی از مسئله، چگونگی بروز آن، چگونگی کاهش آن و اینکه آیا ممکن است دوباره تکرار شود برای بهینه سازی عملکرد شبکه بسیار مهم است.

 

مزایای بهینه سازی شبکه برای شرکت‌ها

  • مدیریت بهینه منابع سیستم شبکه اجازه می‌دهد تا یک جریان ثابت از داده‌ها وارد شده و عملکرد شبکه به صورت کارامدتر انجام گیرد.
  • راه حل‌های امنیتی بهینه شده شبکه می‌تواند در برابر حملات شبکه مقابله کرده و داده‌های مشتری و شرکت را ایمن سازد.
  • بهینه سازی شبکه مبتنی بر ابر می‌تواند با کاهش میزان ترافیک در زیرساخت‌های قدیمی، زمان و هزینه‌های پشتیبانی IT را کاهش دهد.
  • این فرایند می‌تواند تجزیه و تحلیل و مدل سازی پیش بینی و همچنین ردیابی معیارهای عملکرد و ارائه حساب‌های زمان واقعی را فراهم کند، همه اینها می‌تواند مدیران شبکه را قادر به فعالیت فعالانه‌تر و کشف تأثیر تغییرات معماری در شبکه قبل از انتشار کند.
  • وقتی مشتری خدمات بهتری دریافت می‌کند، درآمدتان افزایش می‌یابد، بنابراین تجربه شرکا و سهامداران نیز بهبود می‌یابد.
  • بهینه سازی شبکه می‌تواند کارکنان و بخش‌های از راه دور یا متفاوت را با کارایی بیشتری متصل کند و با کاهش زمان خرابی و تحویل سریع برنامه، نیروی کار مولدتری ایجاد کند.
  • بهینه سازی می‌تواند از طریق اجرای نظارت و تجزیه و تحلیل کاربر نهایی، بینش ارزشمندی در مورد عملکرد برنامه ایجاد کند.
  • بهینه سازی شبکه می‌تواند انتقال محتوا را به کاربران نهایی در دستگاه‌های شبکه در هر مکان افزایش دهد و باعث افزایش دسترسی در شبکه شرکت شما شود.

 

۸ ابزار و تکنیک شرکت رایان پشتیبان برای بهینه سازی شبکه

اکنون که با مفهوم بهینه سازی آشنا شدید، بیایید به تکنیک‌های خاص بهینه سازی شبکه بپردازیم که برای بهینه سازی عملکرد شبکه میتوان از آن‌ها استفاده کرد:

 

  1. QoS (کیفیت خدمات). QoS به شما امکان می‌دهد ترافیک شبکه خاصی را اولویت بندی کنید و یکی از ابزارهای بهینه سازی شبکه است. با اولویت بندی خدمات حساس به تأخیر (مانند VoIP) نسبت به سرویس‌هایی که کمتر حساس هستند (مانند ایمیل)، می‌توانید عملکرد کلی شبکه و تجربه کاربری را بهبود ببخشید.
  2. تعادل بار. توازن بار در سرورهای مختلف شبکه و دستگاه‌های شبکه به شما امکان می‌دهد تا احتمال وجود یک دستگاه گلوگاه را کاهش دهید.
  3. بهینه سازی TCP. با بهینه سازی TCP، دستگاه‌های مسیریاب نحوه پردازش ترافیک TCP را برای کاهش RTT کلی تنظیم می‌کنند.
  4. فشرده سازی. بسیاری از دستگاه‌های شبکه و لوازم بهینه ساز، عملکرد فشرده سازی بار را ارائه می‌دهند. درواقع داده‌ها فشرده می‌شوند تا میزان داده‌هایی که باید از طریق شبکه ارسال شوند کاهش یافته و استفاده از بافر را کاهش دهد.
  5. .SD-WAN بسیاری از راه حل‌های SD-WAN انواع بهینه سازی شبکه را ارائه می‌دهد که می‌تواند سرعت و کارایی مسیریابی ترافیک شبکه را بهبود بخشد، به ویژه در مورد بارهای ابری.
  6. تنظیم بافر روتر. هنگامی که تعداد زیادی ترافیک شبکه وجود دارد، بافرهای روتر ممکن است بیش از حد زیاد شوند و منجر به افتادن بسته‌ها شود. با تنظیم بافر روتر می‌توان نحوه تخصیص حافظه بافر را برای کاهش این مشکلات تغییر داده و بهینه کرد.
  7. ذخیره داده. ذخیره داده‌هایی که به طور مکرر قابل دسترسی هستند – مانند کاری که شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) برای سرورهای وب انجام می‌دهند – می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر مصرف پهنای باند و استفاده از منابع دستگاه شبکه داشته باشد.
  8. طراحی شبکه و پیشرفت‌های سخت افزاری. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد توپولوژی یا سخت افزار شبکه خود را تغییر دهید تا مشکلات گلوگاه‌ها و مشکلات عملکرد را برطرف کنید. به عنوان مثال، ممکن است شما به طور ناکارآمد ترافیک VLAN ها را مسیریابی نکنید، در این صورت باید طراحی شبکه خود را تغییر دهید. یا شاید یک روتر یا سوییچ قدیمی در حال ایجاد گلوگاه است و فقط باید جایگزین شود. از منظر کابل کشی، ممکن است لازم باشد که پشتیبانی خود را از CAT5 به CAT5e تغییر دهید تا از سرعت گیگابایت پشتیبانی کند.

 

به خاطر داشته باشید زمانی که صحبت از بهینه سازی شبکه میشود، استفاده از ابزار مناسب برای کار مهم است. تیم فنی شرکت رایان پشتیبان در این زمینه متخصص است و بیش از یک دهه سابقه کار دارد بنابراین می‌تواند کمک شایانی به شما بکند چراکه در بعضی موارد شبکه ممکن است فقط به اصلاح جزئی نیاز داشته باشید و با پیاده سازی QoS سیستم بهینه شود. در برخی دیگر، ممکن است لازم باشد یک بازسازی سخت افزاری کامل انجام دهید. به همین دلیل کمی کردن وضعیت فعلی شبکه و نظارت بر آن در زمان واقعی بسیار مهم است، زیرا به شما امکان می‌دهد آگاهانه در مورد روش بهینه سازی تصمیم گیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.