ترمینال سرور چیست

ترمینال سرور چیست؟

زیرساخت فناوری اطلاعات امروزه برای بسیاری از شرکت‌های جهانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زمانی که شرکت‌ها توانایی عملیات، برقراری ارتباط یا پردازش پرداخت‌ها را از دست بدهند، خرابی شبکه می‌تواند منجر به زیان‌های مالی هنگفت در کوتاه‌مدت و بلندمدت شود.

برای اطمینان از زمان کار موثر و کاهش تلفات احتمالی، کسب و کارها به توانایی عیب یابی تجهیزات شبکه خود در سریع‌ترین زمان ممکن نیاز دارند. نهادهای کوچکتر با یک اتاق سرور مجزا در محل کار خود می‌توانند به راحتی با استفاده از پرسنل به مشکلات رسیدگی کنند. با این حال، برای شرکت‌های بزرگ، کارکنان پرسنل فناوری اطلاعات در هر سایت هزینه زیادی دارند. مدیریت از راه دور از طریق ترمینال سرور یا کنسول می‌تواند راه حل موثری باشد که ترکیبی از صرفه جویی در سرعت و هزینه را ارائه می‌دهد.

ترمینال سرور چیست؟

سرور پایانه یا ترمینال سرور، یک دستگاه سخت افزاری است که به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های سریال را در یک شبکه متصل کنید. آنها اتصالات کاربر را از یک پورت سریال به پورت‌های شبکه برقرار می‌کنند.

علت نامگذاری سرورهای ترمینال این بود که در اصل برای اتصال از راه دور ترمینال‌های گنگ به سیستم‌های بزرگ مانند VAX™ استفاده می‌شدند. امروزه نام ترمینال سرور به دستگاهی اطلاق میشود که هر دستگاه سریالی را به یک شبکه، معمولا اترنت، متصل می‌کند. در این روز که دستگاه‌های آماده شبکه وجود دارند، ترمینال سرور مانند گذشته رایج نیست، اما هنوز هم اغلب برای برنامه‌هایی مانند اتصال از راه دور PLC، حسگرها یا ماشین‌های باجه خودکار استفاده می‌شوند.

مزیت اصلی ترمینال سرورها این است که در هزینه اجرای دستگاه‌های جداگانه RS-232 صرفه جویی می‌کنند. با استفاده از یک شبکه، می‌توانید دستگاه‌های سریال را حتی در فواصل بسیار طولانی – تا جایی که شبکه شما امتداد دارد – متصل کنید. حتی امکان اتصال دستگاه‌های سریال از طریق اینترنت وجود دارد. یک ترمینال سرور دستگاه سریال راه دور را به شبکه متصل می‌کند و سپس ترمینال سرور دیگری در جایی دیگر در شبکه به دستگاه سریال دیگر متصل می‌شود.

سرورهای ترمینال با ارائه کانکتورهای مناسب برای داده‌های سریال و همچنین با گروه بندی داده‌های سریال در هر دو جهت در بسته‌های اترنت TCP/IP به عنوان پورت‌های سریال مجازی عمل می‌کنند. این تبدیل شما را قادر می‌سازد تا دستگاه‌های سریال را در سراسر اترنت بدون نیاز به تغییرات نرم افزاری متصل کنید.

از آنجایی که سرورهای ترمینال داده‌ها را در یک شبکه ارسال می‌کنند، از امنیت بالایی برخوردارند. اگر شبکه شما ایزوله است، می‌توانید با یک ترمینال سرور ارزان قیمت که عملکردهای امنیتی کمی دارد یا هیچ کارکردی ندارد، کار کنید. اما اگر از یک سرور سریال برای ایجاد اتصالات شبکه در یک شبکه که یک زیرشبکه اینترنتی نیز هست استفاده می‌کنید، باید به دنبال یک ترمینال سرور باشید که ویژگی‌های امنیتی گسترده‌ای را ارائه می‌دهد.

چگونه یک ترمینال سرور کار می‌کند؟

نحوه عملکرد سرور ترمینال از یک سیستم عامل با دیگری متفاوت است. در مورد ترمینال سرور ویندوز، سیستم عامل ویندوز برای پشتیبانی از چندین جلسه کاربر پیکربندی شده است. این با سایر محیط های چند جلسه‌ای مانند سرور فایل ویندوز متفاوت است زیرا سیستم عامل یک رابط کاربری (UI) برای هر یک از جلسات ارائه می‌دهد.

کاربران نهایی با استفاده از سرویس گیرنده پروتکل دسکتاپ راه دور (RDP)، یک برنامه دسکتاپ یا تلفن همراه که وظیفه آن اتصال به سرور پایانه و نمایش محتوای جلسه است، به یک ترمینال سرور متصل می‌شوند. مشتری RDP از طریق یک پورت اتصال با ترمینال سرور ارتباط برقرار می‌کند. یک جزء مدیر جلسه، تمام جلسات کاربر را جدا نگه می دارد، و همچنین وظایفی مانند اجازه دادن به کاربر برای اتصال مجدد به جلسه خود پس از بستن تصادفی کلاینت RDP را انجام می‌دهد. جلسات در واقع به عنوان بخشی از سرویس ترمینال سرور اجرا میشوند، اما مدیر جلسه مسئول مدیریت آن جلسات است.

هنگامی که کاربر نیاز به تعامل با یک جلسه از طریق صفحه کلید، ماوس یا ورودی های لمسی دارد، این ورودی‌ها در مشتری RDP ساخته میشوند. سپس مشتری RDP ورودی‌ها را برای پردازش به ترمینال سرور ارسال می‌کند. ترمینال سرور همچنین مسئول انجام تمام رندرهای گرافیکی است، اگرچه این مشتری RDP است که در واقع جلسه را برای کاربر قابل مشاهده می‌کند.

نرم افزار مدیریت شبکه از راه دور

برنامه‌های نرم افزاری مدیریت شبکه مانند Openview یا SolarWinds به مدیران اجازه می‌دهد تا از راه دور به دستگاه‌های شبکه دسترسی داشته باشند. نرم افزار مدیریت شبکه از راه دور برای کارکرد در طیف وسیعی از تجهیزات – مانند رایانه‌های شخصی، چاپگرها، سرورها، سوئیچ‌ها، روترها و نقاط دسترسی بی‌سیم- از بسیاری از فروشندگان مختلف طراحی شده است. راه‌حل‌های نرم‌افزاری می‌توانند وضعیت همه دستگاه‌ها را نظارت کنند و پیام‌ها را اغلب با استفاده از SNMP مخابره کنند. مدیران از طریق داشبورد از هر دستگاهی که تحت وب فعال است به شبکه دسترسی پیدا می‌کنند تا در دسترس بودن و عملکرد شبکه را نظارت کنند.

راه‌حل‌های نرم‌افزاری مدیریت شبکه زیادی وجود دارد، اما یک محدودیت قوی برای آن‌ها این است که اگر شبکه به درستی اجرا نشود، ممکن است اتصال به دستگاه‌ها را از دست بدهند. برای مثال، اگر سوئیچ از کار بیفتد، احتمالاً توانایی برقراری ارتباط با آن را از دست خواهید داد. اگر اترنت شما از کار بیفتد، ممکن است دسترسی به کل شبکه خود را از دست بدهید و ..

ترمینال سرور

مدیریت خارج از باند با سرورهای کنسول

برای دسترسی بهتر به شبکه و قابلیت‌های عیب‌یابی از راه دور، شرکت‌ها اغلب برنامه‌های NMS را با یک راه‌حل مدیریت خارج از باند تقویت می‌کنند. سرورهای کنسول به مدیران سیستم از طریق اتصال خارج از باند (OOB) به یک دستگاه ناموفق دسترسی دارند. در دسترس بودن OOB به شما امکان می‌دهد حتی اگر شبکه شما قطع است، از طریق اینترنت، سرویس تلفن همراه ۴G یا POTS – سرویس تلفن ساده قدیمی، به دستگاه‌های شبکه خود دسترسی داشته باشید. این راه حل از برنامه‌های استانداردی مانند SSH/Telnet و HTTPS استفاده می‌کند. سرور کنسول یک دستگاه سخت افزاری است که از طریق پورت های سریال RS-232 به سوئیچ، روتر، فایروال، سرور، PBX، UPS یا PDU شما از یک طرف و به درگاه اترنت شما از طرف دیگر متصل میشود. یک سرور کنسول ممکن است ۴۸ پورت سریال داشته باشد. سرورهای کنسول اغلب به شبکه دیگری جدا از شبکه داده شما متصل می‌شوند، بنابراین حتی اگر شبکه اصلی شما قطع باشد، همچنان می‌توانید هر دستگاه مدیریت شده را در سیستم خود عیب یابی، راه اندازی مجدد، پیکربندی مجدد یا تصویربرداری مجدد کنید.

مزایای ترمینال سرور در شبکه

ترمینال سرور مزایای متعددی از جمله امکان دسترسی کاربران به منابع کسب و کار از هر مکانی با هر دستگاهی که اتصال اینترنتی دارد را فراهم می‌کند. برنامه‌ها نیز فقط یک بار نصب می‌شوند و به طور منظم بر روی سرور به روز می‌شوند، بنابراین هیچ نیازی به نصب یا به روز رسانی یک برنامه در هر دستگاه در شبکه وجود ندارد.

همچنین دسترسی به ترمینال سرور بسیار انعطاف‌پذیر است، زیرا دستگاه‌های مختلفی برای اتصال به آن‌ها وجود دارد، مانند رایانه شخصی ویندوز، لپ‌تاپ، آیفون، آی‌پد، تبلت اندروید، تلفن اندروید، اپل مک یا کروم بوک.

علاوه بر این، با داشتن یک ترمینال سرور در شبکه شاهد کاهش کلی هزینه‌ها در سازمان خواهیم بود زیرا نیازی به پشتیبانی محلی IT یا خرید سخت افزار فردی برای هر یک از کارکنان وجود ندارد.

سرور ترمینال میزبان چیست؟

ترمینال سرور میزبانی شده همان سرور پایانه است، با این حال، از سرعت بالای اینترنت برای میزبانی سرور در یک مرکز داده تجاری استفاده می‌کند که کاربران می‌توانند از طریق اینترنت به آن وارد شوند.

یک ترمینال سرور میزبان این امکان را دارد که برنامه‌های دسکتاپ ویندوز را از راه دور از هر دستگاهی با اتصال به اینترنت به اشتراک بگذارد. علاوه بر این، کاهش کلی در هزینه‌ها وجود دارد زیرا نیازی به پشتیبانی محلی IT نیست و در عوض فقط یک اشتراک ماهانه مورد نیاز است.

 ویندوز ترمینال سرور یا Windows Terminal Server چیست؟

Microsoft Windows Terminal Server یکی از اجزای حیاتی سیستم عامل ویندوز سرور و ویندوز دسکتاپ است که رایانه‌های راه دور را قادر می‌سازد تا به رایانه مبتنی بر ویندوز متصل شوند و یک اتصال ترمینال راه دور برقرار کنند.

ویندوز شامل سه مؤلفه کلاینت است که از سرورهای پایانه استفاده می‌کنند: Windows Remote Assistance، Remote Desktop Connection و Fast User Switching.
دو مورد اول ابزارهای جداگانه‌ای هستند که کاربر را قادر می‌سازد از راه دور یک دستگاه را از طریق شبکه اداره کند. Fast User Switching روشی است که به کاربران امکان می‌دهد به سرعت بین حساب‌ها جابجا شوند.

 ‌ ترمینال سرور در مقابل دسکتاپ راه دور

یک ترمینال سرور و یک دسکتاپ راه دور هر دو هدفی مشابه دارند. آنها به کاربر اجازه می‌دهند تا از طریق یک کلاینت RDP با یک جلسه راه دور تعامل داشته باشد. تفاوت اصلی در این است که سرورهای ترمینال بر روی ویندوز سرور اجرا میشوند و بنابراین یک دسکتاپ ویندوز سرور در اختیار کاربر قرار میگیرد. برعکس، محیط‌های دسکتاپ از راه دور معمولا دارای سیستم عامل‌های دسکتاپ مانند ویندوز ۱۰ هستند که در ماشین‌های مجازی (VM) اجرا میشوند. به این ترتیب، به جای جلسه‌ای که روی سرور اجرا میشود، یک سیستم عامل دسکتاپ واقعی به کاربر ارائه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.