تعمیر و نگهداری شبکه

تعمیر و نگهداری شبکه

همانند تعمیر و نگهداری خودرو و خانه و تأسیسات، گاهی اوقات شبکه شما نیز به مراقبت و تعمیر نیاز دارد. در حالی که برخی از کارهای تعمیر و نگهداری از شبکه را میتوانید به تنهایی انجام دهید اما در مواقع اضطراری و حساس باید از یک متخصص پشتیبانی از شبکه کمک بگیرید تا بتوانید عملیات خود را به صورت روزانه و بدون مشکل ادامه دهید.

معمولا شبکه‌هایی که دائما در حال پشتیبانی هستند با مشکلات کمتری روبرو خواهند شد و عیب یابی آنها بسیار ساده‌تر از آنهایی است که بدون نگهداری مداوم در حال فعالیت‌اند. برای اطمینان از این که با تنظیمات معیوب در حال اجرای شبکه‌ شرکتتان نیستید، باید به صورت روزانه و یا هفتگی سیستم‌ها و اجزای شبکه را چک کنید تا به مرور زمان به نرم افزار و سخت افزارهای موجود نیز صدمه وارد نکنید. این همان جایی است که به اهمیت خدمات و پشتیبانی جهت تعمیر و نگهداری از شبکه پی میبریم.
شما میتوانید با متخصصان شرکت رایان پشتیبان تماس بگیرید و از خدمات پشتیبانی آنها چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین بهره‌مند شوید و یا اینکه در دوره‌های آموزش شبکه‌ شرکت رایان پشتیبان شرکت کنید و خود به یک متخصص شبکه تبدیل شوید و وظایف تعمیر و نگهداری شبکه‌ی شرکت خود را انجام دهید.

اساسا منظور از تعمیر و نگهداری شبکه چیست؟

در اصل تعمیر و نگهداری شبکه شامل همه وظایف و مسئولیت‌های موجود برای نظارت، به‌روزرسانی و اجرای شبکه کامپیوتری سازمان شما قبل از بروز مشکلات است.

هر شبکه خود شامل مجموعه‌ای از دارایی‌های فیزیکی فناوری اطلاعات، مانند سخت افزار و سرورها، و دارایی های غیر فیزیکی فناوری اطلاعات، مانند نرم افزارها و دسترسی به ابر بوده که به عنوان اکوسیستم فناوری اطلاعات شما نیز شناخته میشود.

تعمیر و نگهداری شبکه اساساً بدین معناست که شما باید کارهایی را که لازم است انجام دهید تا بتوانید یک شبکه را به طریق درست به کار اندازید و این خود شامل چندین مرحله است:

  • عیب یابی مشکلات شبکه
  • نصب و پیکربندی سخت افزارها و نرم افزارها
  • نظارت و بهبود عملکرد شبکه
  • برنامه ریزی برای رشد آینده شبکه
  • ایجاد فایل‌های شبکه و به روز نگه داشتن آن
  • اطمینان از مطابقت شبکه با سیاست‌های شرکت
  • اطمینان از رعایت قوانین و مقررات شرکت
  • امنیت شبکه در برابر انواع تهدیدها
  • و ..

رویکردهای تعمیر و نگهداری از شبکه

متخصصان شبکه معمولا به یکی از دو طریق زیر تعمیر و نگهداری از شبکه را انجام می‌دهند:

  • وظایف ساختار یافته
  • وظایف وقفه محور

ساختار یافته به این معنی است که شما یک برنامه از پیش تعیین شده برای نگهداری شبکه دارید بنابراین مطمئن هستید مشکلات قبل از وقوع حل میشوند. به عنوان یک مهندس شبکه، این امر پروسه‌ی کار شما را بسیار ساده‌تر می‌کند. وقفه محور به این معناست که شما فقط منتظر بروز مشکل باشید و سپس آن را تا آنجا که می توانید برطرف کنید. وقفه محور بیشتر شبیه به روش آتش نشان‌هاست! بدین معنا که شما منتظر مشکل می‌مانید و زمانی که با مشکل مواجه شدید سعی می‌کنید تا آنجا که می‌توانید مشکل را برطرف کنید.
درنتیجه یک رویکرد ساختارمند که در آن شما یک استراتژی و برنامه نگهداری شبکه دارید، زمان خرابی را کاهش می‌دهد و مقرون به صرفه‌تر است.

روش‌های تعمیر و نگهداری از شبکه

روش‌های تعمیر و نگهداری از شبکه

مدیریت خطا: ما دستگاه‌های شبکه خود (روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سرورها و غیره) را برای ضبط پیام‌های ثبت شده و ارسال آنها به یک سرور خارجی پیکربندی می‌کنیم تا قبل از حاد شدن مشکل یا خطا آن را برطرف کنیم. هر زمان که یک رابط کاربری خراب شود یا CPU بالای ۸۰ درصد شود، یک ایمیل دریافت خواهیم کرد تا ببینیم چه اتفاق غیر معمولی در شبکه در حال رخ دادن است.

مدیریت پیکربندی: هرگونه تغییری که در شبکه ایجاد میشود باید ثبت شود. ما از مدیریت تغییر استفاده خواهیم کرد تا پرسنل مربوطه از تغییرات برنامه ریزی شده شبکه مطلع شوند. تغییرات در دستگاه‌های شبکه باید قبل از اجرا گزارش و تأیید شوند.

مدیریت عملکرد: عملکرد شبکه در تمام پیوندهای LAN و WAN کنترل میشود تا بدانیم چه زمانی مشکلات پیش می‌آید. بدین منظور QoS (کیفیت خدمات) در رابط‌های مناسب پیکربندی میشود.

مانیتورینگ شبکه: نظارت فعال برای ایجاد یک استراتژی موثر در نگهداری شبکه برای هر شغلی ضروری است، زیرا اجازه می‌دهد مشکلات احتمالی قبل از اینکه بر عملکرد یک شرکت تأثیر منفی بگذارد، شناسایی و حل شوند. هنگام نظارت بر شبکه ، مهم است که مشکلات احتمالی را مستند کنید تا اطمینان حاصل شود که همه چیز به درستی پیش میرود.

مدیریت امنیت: ما با استفاده از فایروال‌ها، VPNها، سیستم‌های جلوگیری از هک و .. یک سیاست امنیتی ایجاد کرده و آن را اجرایی می‌کنیم و از سرورهای AAA (مجوز ، احراز هویت و حسابداری) برای تأیید اعتبارنامه کاربر استفاده می‌کنیم. نقض شبکه باید ثبت شود و یک پاسخ مناسب به آن داده شود.

زمان بندی پشتیبان گیری: در حالی که بسیاری از مشاغل تمایل چندانی به انجام کارهای معمول مانند پشتیبان گیری از داده‌ها ندارند، پشتیبان گیری منظم از اطلاعات مهم میتواند در بازیابی اطلاعات از دست رفته که به دلیل خرابی جدی یا بحرانی شبکه رخ داده بسیار ضروری باشد.

مزایای  داشتن برنامه‌ی تعمیر و نگهداری شبکه

  1. کاهش زمان خرابی سیستم
    برنامه‌های تعمیر و نگهداری شبکه در صورت بروز حوادث غیر منتظره در دستگاه‌ها یا نرم افزارهای شرکت، پروتکل‌های اجرایی را تضمین می‌کند. با داشتن یک برنامه عملی در دستتان، می‌توانید بلافاصله واکنش نشان دهید، منبع مشکل را مشخص کرده و راه حل‌های دقیق و آگاهانه ارائه دهید.
  2. بازیابی اطلاعات و استفاده بهینه

برنامه‌های تعمیر و نگهداری شبکه با عملکرد اختصاصی و فعالیت‌های ذخیره اطلاعات، سرعت و ایمنی دستگاه‌های شبکه را افزایش می‌دهد. این امر هنگامی که داده‌های سازمانی در خطر سرقت قرار گیرد و یا به دلیل خطای انسانی یا فنی از سیستم پاک شود بسیار مهم است.

  1. ارتباطات زیرساختی بیشتر

مزیت دیگر اجرای برنامه تعمیر و نگهداری شبکه، دید بیشتر و درک کامل طرح شبکه شما است.

  1. بهره وری دیجیتالی بالاتر

فلسفه روشمند و برنامه ریزی شده پشت برنامه‌های تعمیر و نگهداری شبکه تضمین می‌کند که برنامه‌های کارکنان به یکباره نابود نمیشود. تیم‌ها بهتر است در جریان به روزرسانی‌های برنامه ریزی شده قرار گرفته، منطق این به روزرسانی‎ها را درک کرده و خرابی‌های سیستم را کمتر و تاخیرهایی را که مانع کار آنها میشود برطرف کنند.

بعلاوه، از آنجا که برنامه‌های شبکه اشکالات عملکرد را برطرف ساخته و دسترسی و ذخیره سازی داده‌ها را ساده می‌کند، همان کارمندان می توانند کارهای دیجیتالی را سریعتر و راحت‌تر انجام دهند. درنتیجه خروجی کار آنها افزایش می‌یابد و به آنها اجازه می‌دهد بدون کار طاقت فرسا به روش هوشمندانه‌تری عمل کنند.

  1. تقویت امنیت

شبکه‌های قوی به طور منظم ویژگی‌های امنیتی خود را بررسی می‌کنند، مکرر نرم افزارها و برنامه‌های کاربردی محل کار را به روز می‌کنند، حفره‌های امنیتی را وصله می‌کنند و نرم افزار آنتی ویروس را مجددا پیکربندی می‌کنند تا در وضعیت عالی باقی بمانند. در این صورت شما خیالتان راحت است که در همه دستگاه‌ها، برنامه‌ها و پروتکل‌ها، داده‌های شما ایمن هستند و از شبکه پشتیبانی می‌کنند. و هنگامی که حوادثی رخ می‌دهد، تضمینی برای به حداقل رساندن آسیب و جلوگیری از به خطر افتادن فایل‌ها و سیستم ها وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.