خدمات بکاپ گیری سرور

خدمات بکاپ گیری سرور

حملات سایبری تنها چیزی که به ما آموخته است، اهمیت بکاپ گیری از سرور و افزونگی داده‌ها ست.
درحالی که بخشی از مشکل آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدات روزانه شبکه‌های سازمانی را غافلگیر می‌کند، بهتر است بدانید که حجم انبوهی از داده‌هایی که در حال حاضر جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و پردازش می‌شوند قابل مدیریت و پشتیبان گیری هستند.

بکاپ گیری سرور برای منابع شبکه همه‌ی این مشکلات را به صورت زیر برطرف می‌کند:

  • اطمینان از اینکه هکرها و خرابکارا سایبری نتوانند منابع مورد نیاز کاربران شبکه را از دسترس خارج کنند.
  • تحت فشار قرار دادن سازمان‌ها برای شناسایی و بهینه سازی نگهداری داده‌ها و شیوه‌های امنیتی.

در این مقاله نحوه عملکرد پشتیبان‌گیری سرور، تفاوت بین پشتیبان‌گیری محلی و ابری، چرایی حیاتی بودن پشتیبان‌گیری و راه‌حل‌های پشتیبان‌گیری را تحلیل می‌کنیم.

منظور از بکاپ گیری از سرور چیست؟

سرورهای پشتیبان، رایانه‌های پرقدرتی هستند که وظیفه ذخیره و محافظت از داده‌های حیاتی شبکه را در بدترین حالات ممکن بر عهده دارند. خواه قطعی برق طولانی مدت اتفاق بیفتد و یا شبکه سازمان درگیر حمله سایبری پیشرفته شود و غیره، سازمان‌ها به روشی ایمن برای بازیابی اطلاعات از دست رفته نیاز دارند.

سرورهای محلی یا مبتنی بر ابر می‌توانند از فایل‌ها، پوشه‌ها، پایگاه‌های داده، هارد دیسک‌ها و موارد دیگر نسخه پشتیبان تهیه کنند تا اطمینان حاصل کنند که داده‌ها خارج از استفاده روزمره به عنوان منابع شبکه باقی می‌مانند.

با ظهور راه حل‌های ابری، خدمات بکاپ گیری سرور اهمیت قابل توجهی یافته است. فراتر از بازار ذخیره سازی ابری مصرف کننده، چندین کارشناس برای ایمن سازی فضای پشتیبان سرور ابری تلاش می‌کنند.

چگونه بکاپ گیری در رایانش ابری کار می‌کند؟

با توسعه رایانش ابری، سرویس‌های ابری به سه طریق به امنیت داده‌ها کمک می‌کنند که همه این موارد  اغلب در کنار هم برای خدمت به سازمان درحال فعالیت‌اند:

فضای ذخیره ابری
ذخیره سازی ساده داده‌ها

پشتیبان گیری ابری
پشتیبان گیری خودکار از داده‌ها

همگام سازی ابری
همگام سازی فعال بین فایل‌ها و اسناد

بکاپ گیری محلی در مقابل بکاپ گیری ابری

هر سرور یا سایر دستگاه‌های سازمانی (مانند نوارها، دیسک‌ها، درایوهای فلش) که داده‌های اضافی را در محل فیزیکی نگهداری می‌کنند به عنوان پشتیبان‌گیری محلی شناخته می‌شوند. پشتیبان‌گیری‌های محلی که به یک سازمان شخص ثالث یا اینترنت وابسته نیستند، در دسترس هستند و نسخه‌های پشتیبان سیستم را سریع‌تر از جایگزین‌های پشتیبان‌گیری ابری راه دور بارگیری می‌کنند.

مانند بسیاری دیگر از راه‌حل‌های ابری، پشتیبان گیری ابری خدماتی هستند که توسط ارائه دهندگان ابر و سرورهای راه دور و مراکز داده جهانی ارائه می شوند. پشتیبان‌گیری‌های ابری در پلت‌فرم‌های ابری عمومی (مانند AWS، Azure، GCP) در دسترس هستند یا سازمان‌ها می‌توانند از طریق زیرساخت ابر خصوصی، پشتیبان‌گیری ایجاد کنند.

مزایای پشتیبان گیری ابری شامل کاهش سربار، محافظت در برابر بلایای طبیعی، دسترسی به داده‌ها از هر نقطه، امنیت قوی‌تر و مقیاس پذیری است. با این حال، بارگیری مجدد یا همگام‌سازی سیستم‌های پشتیبان‌گیری ابری بیشتر طول می‌کشد، ارائه‌دهندگان ابر جابجایی را آسان نمی‌کنند، و شبکه‌ها در خطر از دست دادن داده‌ها با پایان قرارداد خدمات هستند.

انواع بکاپ گیری (پشتیبان گیری) از داده‌ها

  • پشتیبان گیری کامل

همه چیز را کپی می‌کند

بارگیری داده‌های سنگین

کندترین نوع بکاپ گیری

سرعت بازیابی بالا

پشتیبان کامل را بازیابی می‌کند

  • پشتیبان گیری دیفرانسیل

تغییرات جدید را کپی می‌کند

بارگیری داده با سرعت متوسط

پشتیبان‌گیری سریع‌تر

سرعت بازیابی بالا

آخرین نسخه پشتیبان کامل و آخرین نسخه پشتیبان دیفرانسیل را بازیابی می‌کند

  • پشتیبان گیری افزایشی

تغییرات جدید را کپی می‌کند

بارگیری داده‌های سبک

سریعترین پشتیبان گیری

کمترین سرعت بازیابی

آخرین نسخه پشتیبان کامل و تمام تغییرات افزایشی را بازیابی می‌کند

اهمیت بکاپ گیری آفلاین

در می ۲۰۲۱، هکرها شبکه‌های شرکت انرژی Colonial Pipeline و شرکت فرآوری گوشت JBS را هدف قرار دادند و داده‌های آنها را رمزگذاری کردند. بدون دسترسی به منابع شبکه و ترس از مصالحه بیشتر، Colonial و JBS تصمیم گرفتند بخش‌های شبکه را تعطیل کنند یا تولید را متوقف کنند. بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز در این شرایط همین کار را کرده‌اند.

یکی از راه حل‌های جلوگیری از رمزگذاری و اخاذی، پشتیبان گیری آفلاین است که در صورت مواجه با تهدید اطلاعات دست نخورده باقی می‌ماند. در مثال‌های ذکر شده در بالا، باج‌افزارها داده‌های شبکه را رمزگذاری کردند و از عملیات عادی پرسنل و ذینفعان جلوگیری کردند، در حالی که ادامه توقف یا حتی ورشکستگی بقای شرکت را تهدید می‌کند.

با یک نسخه پشتیبان از سرور آفلاین دست نخورده، بازیابی شبکه را می‌توان در یک سوئیچ (و مقداری از زمان بافر بسته به اندازه سازمان) انجام داد. در حالی که زمانی به سرورهای محلی محدود می‌شد، خدمات پشتیبان ابری همچنان به SMBها دسترسی به یک راه حل سرور از راه دور مقیاس پذیر را ارائه می‌دهند.

مدیریت اقیانوسی از داده

داده‌ها می‌توانند برای سازمان‌ها هم یک دارایی به حساب بیایند و هم یک تهدید. از آن جهت میتوان داده‌ها را دارایی دانست زیرا داده‌ها می‌توانند تصمیمات تجاری را تعیین کنند، اما به دلیل خطرات مرتبط با از دست رفتن اطلاعات، داده‌ها را میتوان به عنوان تهدیدی برای سازمان درنظر گرفت. در هر دو مورد، پیامی که واضح است این است که: داده‌های سازمان را جدی بگیرید.

ایجاد طرح بازیابی

امروزه سازمان‌ها در هر اندازه‌ای به ذخیره سازی داده‌ها متکی هستند. اطلاعات کارمندان و مشتریان، اسناد اختصاصی، کد برنامه، سرورهای ایمیل و موارد دیگر نمونه‌هایی از داده‌هایی هستند که به بهترین وجه خصوصی نگهداری می‌شوند. با این حال، اجرای یک برنامه پشتیبان و بازیابی برای شبکه های سازمانی ساده‌تر از انجام آن است. توصیه‌های ما برای شروع عبارتند از:

فهرستی دقیق از اجزای شبکه (نرم افزار، سخت افزار و مبتنی بر ابر) سازماندهی کنید.

حجم داده‌ها را برای بخش‌های مختلف شبکه ارزیابی و ثبت کنید.

داده‌های مربوطه را برای نگهداری و داده‌هایی که میتوان به طور ایمن از بین برد، شناسایی کنید.

اطمینان حاصل کنید که همه سیستم‌ها، دستگاه‌ها و پرسنل از رعایت مقررات پیروی می‌کنند.

ایمن سازی داده‌ها برای تداوم کسب و کار ضروری است.

فکری که متخصصان امنیت سایبری را در شب بیدار نگه می‌دارد، خطر نشت اطلاعات است. خواه به برند سازمان لطمه بزند یا شرکت را در معرض خطر قانونی یا مالی قرار دهد، مصرف کنندگان، مقامات دولتی و سازمان‌ها داده ها را جدی می‌گیرند. علاوه بر اطلاعات حساس مشتریان خود، کسب و کارها دارای داده‌های اختصاصی هستند که به آنها امکان می‌دهد در بازار مزیت رقابتی داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.