راه اندازی اتاق سرور

راه اندازی اتاق سرور

خدمات راه اندازی اتاق سرور

اتاق‌های سرور یک جزء جدایی‌ناپذیر برای کسب‌وکارها و سازمان‌ها هستند، زیرا یک فضای فیزیکی است که تمام داده‌های در حال اجرا از طریق شبکه کامپیوتری را در خود جای می‌دهد. بیشتر زمان و منابع بخش فناوری اطلاعات در هر سازمانی صرف عیب یابی مشکلات سرور یا شبکه و تعمیر و نگهداری تجهیزات اتاق سرور میشود. بنابراین هر شرکتی به طراحی و راه اندازی اتاق سرور منطبق با هنجارهای ایمنی سازمان نیاز دارد. برای اطمینان از عملکرد بهینه‌ی سرور و سایز تجهیزات موجود در اتاق سرور، باید زیرساخت‌هایی را انتخاب کنید که با کل تیم فناوری اطلاعات هماهنگ و سازگار باشد.

اتاق سرور چیست؟

مرکز کنترل و مدیریت شبکه، اتاق سرور است. اتاق سرور محیطی برای نگهداری مهمترین اطلاعات دیتاسنتر است که حیاتی‌ترین داده‌های یک سازمان را در خود نگه میدارد. در هر اتاق سرور (باتوجه به گستردگی شرکت)، ده‌ها و یا صدها سرور جای داده میشود، همچنین روترها، سویچ‌ها و سایز تجهیزات مهم مرتبط با شبکه سازمان در اتاق سرور قرار می‌گیرند.

تا اینجای کار به اهمیت اتاق سرور پی بردید. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه شرکت‌ها میتوانند به صورت اصولی و بدون اتلاف وقت و هزینه، یک اتاق سرور ایمن و متناسب با کارشان راه اندازی کنند؟!

شرکت رایان پشتیبان با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه خدمات مربوط به شبکه و اتاق سرور در پیاده سازی و پشتیبانی روزانه، هفتگی و یا ماهیانه (متناسب با شرکت) به یاری شما می‌آید.
سوای از تجربه‌ی فراوانی که متخصصان رایان پشتیبان به همراه دارند، حساسیت در نگهداری محرمانه از اطلاعات شرکت ازجمله دغدغه‌های آنهاست. بنابراین با خیال راحت میتوانید هم در بخش راه اندازی و هم در بخش پشتیبانی از اتاق سرور با ما مشاوره کنید تا به روشی استاندارد و اصولی اتاق سرور شما را بسازیم و مدیریت کنیم.

مهمترین تجهیزات اتاق سرور کدامند؟

سرور. هر شبکه باید حداقل یک سرور داشته باشد.

سوئیچ‌ها. سوئیچ قطعه‌ای است که دستگاه‌های موجود در شبکه شما را به هم متصل می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد با هم ارتباط برقرار کنند. شما می‎توانید سوئیچ‌های مدیریت شده و مدیریت نشده را انتخاب کنید، اما SMBها اغلب سوئیچ‌های مدیریت نشده را انتخاب می‌کنند.

روترها. یک روتر شبکه‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند، مانند اتصال شبکه اداری شما به اینترنت یا ایجاد یک اینترانت.

کابل‌ها. چه شبکه سیمی یا بی سیم را انتخاب کنید، همچنان به کابل نیاز خواهید داشت. انتخاب‌های رایج مس یا فیبر نوری است. فیبر نوری بادوام‌تر است و داده‌ها را با سرعت بیشتری را ارائه می‌دهد.

انتخاب تجهیزات اتاق سرور

  • انتخاب سرور برای مشاغل

هنگامی که دو یا چند رایانه در کسب و کار خود دارید یا نیاز به دسترسی از راه دور به شبکه شرکت دارید، وقت آن است که روی یک سرور سرمایه گذاری کنید. انجام این کار به شما و کارمندانتان این امکان را می‌دهد که به نرم‌افزار و فایل‌ها از هر کجا دسترسی داشته باشید و کنترل بیشتری روی حقوق دسترسی به اطلاعات خاص، مانند فایل‌های پرسنل یا داده‌های حقوق و دستمزد به شما می‌دهد. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که از اطلاعات کسب و کار خود با یک سیستم پشتیبان و بازیابی اختصاصی محافظت کنید و همچنین امکان مدیریت آسان‌تر امنیت شبکه را فراهم می کند.

  • سخت افزار یا ابر – انتخاب سرور مناسب

تصمیم مهمی که باید بگیرید این است که آیا یک سرور فیزیکی در محل داشته باشید یا یک راه حل مبتنی بر ابر را انتخاب کنید. هر رویکرد مزایا و معایبی دارد و تصمیم شما در نهایت به نیازهای فردی کسب و کار شما بستگی دارد.

سرورهای ابری

سرورهای مبتنی بر ابر برای کسب و کارهایی با فضا و منابع IT محدود مناسب هستند، در حالی که به اندازه یک سرور اختصاصی سریع یا کارآمد نیست و هزینه‌های اولیه را پایین‌تر میاورد. هاست ابری همچنین از منبع تغذیه اضافی و اتصالات شبکه سود می‌برد، به این معنی که اگر برق یا مشکلی در سرور وجود داشته باشد، شبکه شما هیچ خرابی را تجربه نخواهد کرد.

سرورهای داخلی

از سوی دیگر، انتخاب ساخت یا خرید یک سرور فیزیکی با هزینه اولیه بالاتری همراه است، اما پرداخت نکردن هزینه‌های ماهیانه مکرر ممکن است به این معنی باشد که در دراز مدت ارزان‌تر عمل می‌کند، به‌ویژه زمانی که کسب‌وکار شما در حال ترقی و پیشرفت باشد. همچنین کنترل بیشتری بر نحوه راه اندازی و ادغام آن با راه حل امنیت سایبری کسب و کار خود خواهید داشت. نکته منفی سرورهای داخلی این است که شما مسئول هزینه تعویض سخت افزار و افزایش برق برای راه اندازی و خنک کردن سرور هستید.

  • سیستم عامل خود را انتخاب کنید

اگر هنوز سیستم عاملی را انتخاب نکرده‌اید، برای انتخاب آن فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

هزینه. لینوکس یک نرم‌افزار متن‌باز است و به همین دلیل، اجرا کردن آن اغلب ارزان‌تر از ویندوز است.

کاربر پسند بودن. به این فکر کنید که نصب و اجرای سیستم عامل چقدر آسان است، به خصوص اگر کارکنان IT اختصاصی نداشته باشید. به همین دلیل ویندوز یک انتخاب محبوب است زیرا رابط کاربری آن اغلب آشناست.

انعطاف پذیری. لینوکس معمولاً انعطاف‌پذیری و گزینه‌های سفارشی‌سازی بیشتری را نسبت به ویندوز ارائه می‌دهد، اما به خاطر داشته باشید که برای بهره‌مندی از این به تخصص فنی نیاز دارید.

پشتیبانی کردن. مایکروسافت به دلیل پشتیبانی از مشتری با کیفیت بالا مشهور است. از آنجایی که لینوکس منبع باز است، ممکن است مجبور شوید به دنبال پشتیبانی باشید.

  • دوربین امنیتی

حتی برای راه اندازی سرور اداری کوچکتر، به یک روش امنیتی برای محافظت از تجهیزات گران قیمت و داده‌های ارزشمند خود در برابر سرقت یا دستکاری نیاز دارید. اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، نصب دوربین امنیتی گزینه مناسبی خواهد بود.

منبع تغذیه پشتیبان نیز به شدت توصیه میشود تا شبکه و کسب و کار شما بدون اختلال کار کند. نصب یک منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) برای محافظت در برابر نوسانات برق یا قطعی، راهکار خوبی است.

  • استفاده از پچ پنل

مدیریت کابل یکی از جنبه‌های مهم در راه اندازی سرور به حساب می‌آید، اما اغلب نادیده گرفته میشود. اگرچه نیاز به کمی کار اضافی دارد، پچ پنل RJ45 میتواند برای پایان دادن به کابل اترنت استفاده شود و می تواند تا ۲۴ پورت را ارائه دهد. استفاده از بند کابل‌ نیز یک راه موثر و ارزان برای منظم نگه داشتن کابل‌ها و دور نگه داشتن آن‌ها از خطرات احتمالی هستند.

 

خدمات راه اندازی اتاق سرور

مراحل راه اندازی اتاق سرور یک شرکت

  • اندازه اتاق مناسب را تعیین کنید

اولین قدم این است که الزامات فضای فیزیکی اتاق سرور را تعیین کنید. باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که فضای کافی برای راحت نگه داشتن سرورها، سیم‌ها، کابل‌ها و سایر تجهیزات لازم وجود داشته باشد. بخش فناوری اطلاعات باید اطمینان حاصل کند که داده‌ها باید دور از دیوار بیرونی اتاق نگهداری شوند.

  • سخت افزار را برای ذخیره سازی تنظیم کنید

مرحله بعدی برنامه ریزی فضا و بهینه سازی برای به حداکثر رساندن فضا است. کابینت‌ها و قفسه‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که ماشین آلات فیزیکی و موجودی مربوط به فناوری اطلاعات مانند سوئیچ‌ها و پریزهای برق را در اتاق سرور ذخیره کنند. داشتن یک فضای ماشین آلات برنامه ریزی شده به تعمیر و نگهداری سریع و به موقع کمک بسیاری می‌کند.

  • اتاق سرور را همیشه خنک نگه دارید

پس از پیاده سازی اتاق سرور، مطمئن شوید که فضای اتاق خنک و دور از رطوبت باقی بماند تا از گرم شدن بیش از حد تجهیزات جلوگیری شود. یکی از گزینه‌های قابل اجرا نصب یک طبقه مرتفع برای توزیع خنک کننده در کل فضا است. در غیر این صورت افراد می‌توانند از واحدهای خنک کننده ردیفی استفاده کنند که نیازی به کف بلند ندارند. همچنین یک دماسنج و یک رطوبت گیر در اتاق وجود قرار دهید تا از متوسط ​​بودن دما و عدم وجود رطوبت اطمینان حاصل کنید.

  • فضایی برای نگهداری کابل‌ها ایجاد کنید

ایمن نگه داشتن کابل‌ها امری ضروری در اتاق سرور به حساب می‌آید. اطمینان حاصل کنید که اتاق سرور فضای کافی برای اجرای کابل‌های برق بدون خطر پارگی را دارد. برای اطمینان از توزیع بهینه نیرو و جلوگیری از قطع شدن خدمات برقی، بهتر است یک برقکار داشته باشید تا تمام اتصالات برق را از تابلوی برق مرکزی نصب کند.

  • رویه‌های امنیتی را توسعه دهید

یکی از کارهای اصلی که باید در اتاق سرور اعمال شود، توسعه یک فرآیند امنیتی است. یک اتاق سرور امن از تمام داده‌های حیاتی برای شرکت محافظت می‌‍کند. تمام داده‌های ضروری شرکت در اتاق سرور قرار دارد. بنابراین، اتاق سرور باید فقط به چند نفر محدود شود. سیستم‎های کنترل دسترسی باید در اتاق سرور نصب شوند تا اطمینان حاصل شود که فقط افرادی که برای کار باید به آنجا بروند به آن دسترسی دارند.

  • اجازه نظارت روزانه را بدهید

هر چقدر هم که اتاق سرور امن باشد، ضروری است که یک فرآیند نظارتی تنظیم شود که از فعالیت‌های رخ داده در اتاق سرور یا داده‌های ذخیره شده در اتاق سرور مراقبت کند. هر گونه انحراف از فعالیت‌های معمول که از طریق اتصال شبکه انجام میشود باید از نظر ناهنجاری به صورت روزانه بررسی شود.

  • نظافت را رعایت کنید

برای افزایش طول عمر سیستم‌های موجود در اتاق سرور بایستی محیطی تمیز فراهم شود. ورود هرگونه زباله یا گرد و غبار به مرور بر عملکرد سیستم‌ها اثر میگذارد. بهترین کار استفاده از پنجره‌های دو جداره در اتاق سرور است.

  • ژنراتور برای تامین برق اضطراری کار بگذارید

در مواقع عادی تامین برق در اتاق سرورها از طریق برق شهری صورت میگیرد. اما برای مواقع ضروری مانند زمان‌های قطعی برق بایستی یک ژنراتور کار گذاشته شود تا خسارات جبران ناپذیر به بار نیاید.

 خدمات رایان پشتیبان در زمینه طراحی، راه اندازی و اجرای اتاق سرور:

  • تعبیه سیستم‌های روشنایی در اتاق سرور
  • برنامه ریزی و طراحی اتاق سرور
  • انتخاب تکنولوژی‌های متناسب با اتاق سرور سازمان
  • طراحی و اجرای اعلام و اطفاء حریق
  • انتخاب روش‌های ایمن سازی دیتاسنتر و اتاق سرور
  • تعبیه برق اضطراری اتاق سرور و دیتاسنتر
  • طراحی و اجرای شیلد اتاق سرور و مرکز داده
  • بکارگیری کف کاذب و سقف کاذب در اتاق سرور
  • تعبیه سیستم‌ کنترل شرایط محیطی با اعلام چند منظوره
  • طراحی و اجرای سیستم‌های ثبت و کنترل تردد به اتاق سرور
  • طراحی و اجرای سیستم خنک کننده در اتاق سرور
  • طراحی و ارائه نقشه رک‌ها و کابل کشی‌های شبکه و سازمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.