راه های افزایش امنیت اطلاعات

راه های افزایش امنیت اطلاعات

راه های افزایش امنیت اطلاعات

امروزه اطلاعاتی که ما در سیستم های کامپیوتری ذخیره می کنیم در معرض تهدیدات فراوانی قرار دارند. تهدید اول وجود مشکل سخت افزاری در هارد دیسک ذخیره اطلاعات و پاک شدن دیتا می باشد. هارد دیسک نیز مانند هر دستگاه الکترونیک دیگر ممکن است بسوزد و اطلاعات داخلش از دست برود. دومین مشکل، هکر ها و سوء استفاده گران و همچنین باج افزارها هستند که باید در برابر آنها آمادگی لازم را داشته باشیم. از این رو راه های افزایش امنیت اطلاعات را باید به خوبی بشناسیم و از آن ها بهره ببریم. به ویژه این مورد در سیستم های اداری و شرکتی بسیار حیاتی تر خواهد بود.

اولین موردی که برای افزایش امنیت اطلاعات ذخیره شده در سیستم های کامپیوتری لازم است، استفاده از یک برنامه ضد ویروس یا آنتی ویروس قوی با قابلیت بروز شدن است. توجه داشته باشید حتی اگر تمام کارهایتان را به دقت و اصولی و را رعایت تدابیر صحیح امنیتی انجام دهید، هنوز هم باید یک برنامه آنتی ویروس بر روی کامپیوتر خود داشته باشید.

مرورگرهای اینترنت گاهی به افزونه ها و ایراداتی آلوده می شوند که خود باعث از دست رفتن اطلاعات می شود. از این رو مرتب مرورگر خود را بروز کنید. اما اگر مرورگر شما به روز و ایمن باشد، هنوز چاله های امنیتی زیادی در سیستم وجود دارد و روش حمله ویروس ها و هکرها بسیار خلاقه و بدیل است. بنابراین داشتن برنامه آنتی ویروس یک لایه امنیتی مهم است که برای محافظت از کامپیوتر در مقابل اینگونه آسیب پذیری ها استفاده می شود.

استفاده از فایروال نیز می تواند به امنیت اطلاعات سیستم کمک نماید. مایکروسافت خصیصه یو ای سی را در ویندوز های ویستا، ۷، ویندوز ۸.۱ و ویندوز ۱۰ تعبیه کرده است که به معنی کنترل حساب کاربری است. این خصوصیت ویندوز که مانند فایروال عمل می کند به شما در پیشگیری از تغییر بی اجازه سیستم توسط ویروس ها و بدافزارها جلوگیری می کند و لایه امنیتی مهمی برای پیشگیری از ورود و آسیب ناشی از تهدیدها می باشد.

هشیار بودن نسبت به برنامه های غیر قابل اعتمادی که از طریق اینترنت یا از طریق حافظه های خارجی مانند فلش مموری به دستگاه ریخته می شوند، بسیار مهم است. این نکته مشهود به نظر می رسد، اما کاربران زیادی روزانه برنامه های بدون اطمینان را دانلود کرده و در سیستم خود نصب می کنند. نصب اینگونه برنامه ها می تواند عملی ارادی یا کاری تصادفی باشد. همچنین توصیه می شود که از باز کردن برنامه های اجرایی که به شما ایمیل می شود، جدا خودداری کنید. اگر برنامه را منبع مطمئنی برای شما ارسال می کند، از آنها بخواهید که به صورت فایل زیپ شده برای شما پیوست و ارسال شود که امکان اسکن قبل از اجرای برنامه را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.