مزایا و معایب شبکه

مزایا و معایب شبکه

شبکه و مزایا و معایب آن

راه اندازی یک شبکه کامپیوتری یک راه سریع و قابل اعتماد برای به اشتراک گذاری اطلاعات و منابع در یک کسب و کار است و به شما کمک می‌کند تا از سیستم‌ها و تجهیزات فناوری اطلاعات خود نهایت استفاده را ببرید. با این وجود عده‌ای از افراد یک سری معایب یرای شبکه برمیشمارند که البته در مقایسه با مزایای متعدد آن بسیار ناچیز به شمار می‌رود.

در این مطلب شما را با شبکه، انواع شبکه و مزایا و معایب شبکه آشنا خواهیم کرد. پس تا انتها همراه ما باشید.

شبکه کامپیوتری چیست؟

یک شبکه کامپیوتری مجموعه‌ای از نقاط اتصال (گره‌ها) است که ما را قادر میسازد تا داده‌ها را در قالب‌های مختلف فایل منتقل، دریافت و به اشتراک بگذاریم. این به ما کمک می کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم و اسناد لازم را به صورت مجازی به اشتراک بگذاریم.

محدوه‌ای که در آن گسترده میشوندانواع شبکه
در یک ساختمان یا منطقه اداری گسترده شده استشبکه محلی (LAN)
شبکه بزرگی از افراد و شرکت‌های خصوصی و شبکه‌های دولتیشبکه متروپولیتن منطقه (MAN)
دارای برد ۱۰ مترشبکه شخصی (PAN)
بزرگترین شبکه کامپیوتری مانند اینترنت که استانها و کشورها را پوشش می‌دهدشبکه گسترده (WAN)

مزایای شبکه کامپیوتری

داشتن شبکه برای اهداف ارتباطی یک کشور بسیار مفید است. نه تنها این، بلکه مزایای بسیار دیگری نیز دارد. در زیر به برخی از برجسته‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  1. سهولت دسترسی

کاوش در شبکه‌های کامپیوتری مدرن آسان است. بنابراین، حتی اگر یک فرد تازه کار در حوزه  فناوری باشید، ارتباط برقرار کردن برای شما آسان خواهد بود.

  1. انعطاف پذیری

در اینجا، انعطاف پذیری به این معناست که افراد مختلف قادر خواهند بود کارهای مختلف را بر اساس نیاز خود انجام دهند. به این منظور، شبکه‌های کامپیوتری طیف گسترده‌ای از انتخاب‌ها را برای به اشتراک گذاشتن یک قطعه خاص از اطلاعات در اختیار شما قرار می‌دهند. به عنوان مثال، ایمیل یا برنامه‌های پیام رسانی مانند Whatsapp، انعطاف پذیری را برای کاربران مختلف به ارمغان آورده‌اند.

  1. به اشتراک گذاری منابع

هدف اصلی یک شبکه کامپیوتری، امکان اشتراک گذاری منابع بین کاربرانش است. می‌توانید از منابعی مانند چاپگرها، اسکنرها و دستگاه‌های فتوکپی استفاده کنید که می‌توانند بین چندین کاربر به اشتراک گذاشته شوند. این اشتراک منابع برای شرکت‌های بزرگ مهم و حیاتی است زیرا می توانند از یک شبکه مشترک برای ارتباط با کارمندان خود استفاده کنند.

  1. قابلیت اتصال

شبکه‌های کامپیوتری بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی افراد، قابلیت اتصال را مهیا می‌کنند. برای نمونه، می‌توانیم نمونه‌های زنده را ببینیم زیرا از برنامه‌های تماس ویدیویی یا اسناد Google برای ارتباط با دوستان و همکاران خود استفاده می‌کنیم.

  1. امنیت

شبکه‌های کامپیوتری امنیت را از طریق مجوز تامین می‌کنند. مجوز از طریق شناسه کاربری و رمز عبور انجام میشود. بنابراین تضمین می‌کند که وقتی وارد می‌شویم، فقط زمانی قادر به انجام آن هستیم که بین جزئیات ما و جزئیات ذخیره شده در پایگاه داده تطابق کامل وجود داشته باشد.

  1. ظرفیت ذخیره سازی عالی

سازمان‌ها داده‌های فراوانی دارند که باید ذخیره شوند. برای این منظور، آنها را باید در یک سرور مرکزی ذخیره کرد. سرور مرکزی یک سرور راه دور است که برای تک تک کارکنان قابل دسترسی است. بنابراین، درصورتی که اطلاعاتتان از سیستم پاک شود، توسط دیگر اعضای شبکه قابل بازیابی خواهد بود.

  1. کاهش هزینه

هزینه یکی از عوامل مهمی است که باید در هنگام ارزیابی مزایا و معایب یک فناوری خاص در نظر گرفت. در شبکه، از یک سرور مرکزی استفاده میشود که شرکت‌ها را قادر میسازد فایل‌ها را در یک مکان ذخیره کنند و در نتیجه هزینه‌های ذخیره سازی فایل را کاهش دهند.

  1. حل سریع مشکلات

از آنجایی که یک مسئله گسترده به چند مسئله کوچکتر تجزیه میشود و هر کدام توسط همه ابزارهای مرتبط مراقبت میشود، یک مسئله را میتوان در زمان کمتری حل کرد.

 

معایب شبکه‌های کامپیوتری

معایب عمده یک شبکه کامپیوتری عبارتند از:

  • عدم استحکام
  • انتشار ویروس کامپیوتری
  • مسائل اجرایی
  • عدم بهره وری
  • مسائل مربوط به سلامت
  • هزینه‌بر بودن

 

  1. عدم استحکام

شبکه‌های کامپیوتری به سرور اصلی به نام سرور مرکزی متکی هستند. اگر سرور مرکزی خراب شود یا مشکلی در سرور مرکزی وجود داشته باشد، کل شبکه از کار می‌افتد. بنابراین، این یک نقطه ضعف بزرگ به دلیل وابستگی به یک سرور است.

  1. گسترش ویروس کامپیوتری

از آنجایی که کامپیوترهای یک شبکه به هم متصل هستند، احتمال زیادی وجود دارد که اگر یکی از رایانه‌ها تحت تأثیر ویروس قرار گیرد، سایر رایانه‌ها نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. این گسترش در واقع میتواند به کل سیستم آسیب برساند. همچنین، اگر سرور مرکزی خراب شود، بسیار خطرناک است زیرا شبکه به سرور مرکزی وابسته است. ویروس‌ها می توانند در سراسر یک شبکه کامپیوتری به رایانه‌های دیگر سرایت کنند.

  1. مسائل مربوط به استقلال

کل سیستم شبکه مبتنی بر یک سرور متمرکز است، درنتیجه استقلال ندارد. بنابراین، تک تک کاربران آزادی استفاده از رایانه مطابق میل خود را ندارند.

  1. عدم بهره‌وری

از آنجایی که یک شبکه دارای مزایا و کاربردهای زیادی است، مسلماً منجر به استفاده همزمان از بسیاری از خدمات میشود که باعث حواس پرتی خواهد شد. بنابراین، به دلیل تمرکز کارکنان بر روی وظایف بی‌شمارشان، مسائل مربوط به بهره وری بسیار رایج است. همچنین خطر هک وجود دارد، به خصوص در مورد شبکه‌های گسترده (WAN). رویه‌های امنیتی مانند فایروال‌ها برای جلوگیری از چنین سوء استفاده‌هایی مورد نیاز است.

  1. مسائل مربوط به سلامت

شبکه کامپیوتری دسترسی به طیف وسیعی از خدمات از جمله سرگرمی، بازی و فیلم را فراهم می‌کند. اینها باعث معتاد شدن شما به محتوا و در نتیجه استفاده بیش از حد از این خدمات می شود. این استفاده بیش از حد از صفحه نمایش باعث میشود احساس بی‌حالی کنید و باعث خستگی چشم و بدن درد میشود.

  1. هزینه‌بر بودن

خرید کابل کشی شبکه و سرورهای فایل می‌تواند گران باشد. همچنین مدیریت یک شبکه بزرگ پیچیده است، نیاز به آموزش دارد و معمولاً یک مدیر شبکه باید استخدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.