پیاده سازی تلفن تحت شبکه

پیاده سازی تلفن تحت شبکه

راه اندازی تلفن تحت شبکه

تلفن تحت شبکه یا VoIP، انتقال محتوای صوتی و چندرسانه‌ای را از طریق پروتکل اینترنت انجام می‌دهد. راه اندازی یک تلفن تحت شبکه در سازمان به کاربران امکان می‌دهد از طریق رایانه، تلفن هوشمند، سایر دستگاه‌های تلفن همراه، تلفن‌های ویژه VoIP و مرورگرهای دارای WebRTC تماس صوتی برقرار کنند.

فناوری تلفن تحت شبکه

تکنولوژی VoIP یک فناوری مفید برای مصرف کنندگان و مشاغل است، زیرا به طور معمول شامل ویژگی‌هایی است که در سرویس‌های تلفنی معمول یافت نمی‌شود. این ویژگی‌ها میتواند شامل ضبط تماس، شناسه تماس، گیرنده سفارشی یا پست صوتی به ایمیل باشد. همچنین به عنوان راهی برای اتحاد ارتباطات برای سازمان‌ها مفید است.
این فرآیند مشابه با تلفن معمولی کار می‌کند، با این تفاوت که در تلفن تحت شبکه به جای سیم کشی، از اتصال به اینترنت استفاده میشود. یک سرویس VoIP صدای کاربر را از سیگنال‌های صوتی به داده‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند، سپس این داده‌ها را از طریق پروتکل اینترنت ارسال می‌کند. اگر کاربر دیگری از طریق شماره تلفن معمولی در حال تماس باشد، سیگنال قبل از رسیدن به آن کاربر، دوباره به سیگنال تلفنی تبدیل میشود.
از طریق پیاده سازی تلفن تحت شبکه میتوان مسیریابی تماس‌های ورودی و خروجی را از طریق شبکه‌های تلفنی موجود انجام داد. با این حال، برخی از سرویس‌های VoIP ممکن است فقط از طریق رایانه یا تلفن VoIP کار کنند.

پیاده سازی VoIP با استفاده از ارتباطات یکپارچه

VoIP، فناوری‌های ارتباطی را در یک سیستم یکپارچه تلفیق می‌کند، به این معنی که VoIP میتواند چندین گزینه‌ی ارتباطی مانند ارتباط صوتی، تصویری یا متنی را در یک سیستم تلفن تحت شبکه گرداوری کند. این به ویژه برای مشاغل بسیار مفید باشد، بنابراین تیم‌ها برای برقراری ارتباط موثر با یکدیگر مجبور نیستند با چندین برنامه مختلف کار کنند.
پیاده سازی یک تلفن تحت شبکه با اجازه دادن به کاربران برای برقراری تماس و برگزاری کنفرانس‌های تحت وب با استفاده از دستگاه‌هایی مانند رایانه، تلفن‌های هوشمند یا سایر دستگاه‌های تلفن همراه، این شبکه را ایجاد می‌کند.

برخی از ویژگی‌های یک سیستم VoIP:

  • استفاده از وایرلس برای اتصال سیستم تلفن
  • امکان برقراری چندین تماس به طور همزمان (گفتگوی تیمی)
  • برقراری تماس تصویری و ویدیو کنفرانس
  • ارتباطات از راه دور با کمترین هزینع
  • دسترسی به پست صوتی و پست الکترونیک
  • امکان پیام رسانی سریع و فوری
  • قابلیت جابجایی شماره تلفن همراه و محلی
  • پشتیبانی کلیه امکانات مخابراتی کنونی با هزینه‌ی بسیار پایین و سهولت اجرایی بالا
  • پایداری زیرساخت‌های سرویس VoIP
  • امکان برقراری ارتباط با سراسر نقاط دنیا
  • و ..

تجهیزات VoIP

دو نوع اصلی تلفن تحت شبکه مبتنی بر سخت افزار و نرم افزار هستند.

تلفن VoIP مبتنی بر سخت افزار مانند تلفن سیم کشی یا بی سیم سنتی به نظر می‌رسد و دارای ویژگی‌های مشابهی مانند بلندگو یا میکروفون، صفحه لمسی و نمایشگر شناسه تماس گیرنده است.

تلفن‌های IP مبتنی بر نرم افزار که با نام تلفن‌های نرم نیز شناخته میشوند، مشتریانی نرم افزاری هستند که روی رایانه یا دستگاه همراه نصب میشوند. رابط کاربری تلفن نرم افزاری اغلب مانند یک گوشی تلفن با صفحه لمسی و شناسه تماس گیرنده به نظر میرسد. همچنین یک هدست مجهز به میکروفون، برای برقراری تماس به رایانه یا دستگاه تلفن همراه متصل میشود. در صورت داشتن میکروفون و بلندگوی داخلی، کاربران می‌توانند از طریق رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود تماس بگیرند.

 

الزامات نصب و راه اندازی تلفن تحت شبکه VoIP

۱) پهنای باند شبکه
اگر اتصال باند پهن سریع دارید، می‌توانید Voice over IP (VoIP) را پیاده سازی کنید. خبر خوب این است که تلفن IP از پهنای باند شما استفاده نمی‌کنند.
برنامه استفاده از ۱۰۰ کیلوبیت بر ثانیه (یا ۰.۱ مگابیت در ثانیه) در هر خط سرویس صوتی را داشته باشید. به عنوان مثال، اگر قصد استفاده از ده خط صوتی را دارید، برای شبکه خود به ۱۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه (۱ مگابیت در ثانیه) نیاز دارید. بهتر است فقط از ۸۰٪ از پهنای باند شبکه خود استفاده کنید. یک شبکه متراکم میتواند منجر به تماس‌های تلفنی بی‌کیفیت شود.

۲) تأخیر کم
اتصال به اینترنت قابل اعتماد منجر به پیاده سازی موفقیت آمیز VoIP می شود. چرا؟ هرچه زمان رسیدن به اینترنت برای انتقال داده کمتر باشد، اتصال بهتر صورت خواهد گرفت. با نظارت بر Jitter و Ping می‌توانید کیفیت شبکه خود را بسنجید.
این معیارها بر کیفیت و ثبات اتصال شما متمرکز هستند. برای دیدن سرعت و پایداری اتصال شبکه، در تست سرعت VoIP رایگان شرکت کنید.

۳) اتصال سیمی از طریق Wi-Fi
دستگاه‌های VoIP را به اتصال اترنت متصل کنید. اینترنت بی سیم (WiFi) ممکن است برای برخی از کاربران کارساز باشد، اما به اندازه اتصال سیمی قابل اعتماد نیست. از علائم متراکم شبکه خودداری کرده و با اتصال به شبکه اترنت کاربران را به وجد بیاورید.
برای کاربرانی که در یک دفتر کار می‌کنند، روی یک سوئیچ Power over Ethernet (PoE) سرمایه گذاری کنید. سوئیچ‌های PoE داده‌ها و توان تلفن‌های VoIP را از طریق یک سیم تامین می‌کنند.

۴) اولویت بندی داده‌ها
شما همیشه نمی‌توانید در هر شرایط شبکه را پیش بینی کنید، اما میتوانید برای بازدید بیشتر برنامه ریزی کنید. نمونه هایی از فعالیت های پربازدید شامل به روزرسانی نرم افزار، انتقال فایل و تماشای فیلم‌های یوتیوب است.
برای بهینه سازی ترافیک صوتی در شبکه، کیفیت خدمات VoIP (QoS) را در روتر خود تنظیم کنید. برای ارائه اصلاحات QoS در شبکه، با شرکت خدمات تلفنی شرکت خود تماس بگیرید.

راه اندازی تلفن تحت شبکه

VoIP چگونه کار می کند؟

سرویس‌های تلفن تحت شبکه صدای کاربر را از سیگنال‌های صوتی به داده‌های دیجیتالی تبدیل می‌کنند، سپس از طریق اترنت یا Wi-Fi برای کاربر دیگر یا گروهی از کاربران ارسال میشود. برای تحقق این امر، VoIP از رمزگذار استفاده خواهد کرد.
کدک‌ها یا یک فرایند سخت افزاری یا نرم افزاری هستند که حجم زیادی از داده‌های VoIP را فشرده و از حالت فشرده خارج می‌کنند. کیفیت صدا ممکن است هنگام استفاده از فشرده سازی آسیب ببیند، اما فشرده سازی باعث کاهش پهنای باند میشود. فروشندگان تجهیزات نیز از رمزگذارهای اختصاصی خود استفاده خواهند کرد.

فرآیند ارسال داده‌ها به سایر کاربران شامل کپسوله سازی صدا در بسته‌های داده، انتقال بسته‌ها از طریق شبکه IP و تبدیل شدن مجدد بسته‌ها به صدا است.

در شبکه‌های سازمانی یا خصوصی، از کیفیت خدمات (QoS) معمولاً برای اولویت بندی ترافیک صدا نسبت به برنامه‌های حساس به تأخیر، برای اطمینان از کیفیت صدای قابل قبول استفاده میشود.

اجزای اضافی یک سیستم VoIP معمولی شامل موارد زیر است:
IP PBX برای مدیریت شماره تلفن‌های کاربر، دستگاه‌ها، ویژگی‌ها و سرویس‌ههای گیرنده. همچنین دروازه‌هایی برای اتصال شبکه‌ها و تأمین امنیت پذیری در صورت قطع شدن شبکه و کنترل کننده‌های مرزی جلسه‌ای برای تأمین امنیت، مدیریت سیاست تماس و ارتباطات شبکه.
یک سیستم VoIP همچنین می تواند شامل پایگاه داده‌های ردیابی مکان برای سیستم عامل‌های مسیریابی و مدیریت تماس باشد. این میتواند آمار عملکرد تماس را برای مدیریت کیفیت صدا به صورت واکنشی و فعال جمع آوری کند.

 

پیاده سازی VoIP: نحوه راه اندازی سیستم تلفنی تحت شبکه

برنامه ریزی برای آینده هنگام راه اندازی سیستم تلفنی VoIP بسیار مهم است. بنابراین در حالی که برای آینده برنامه ریزی می‌کنید، از این چک لیست برای کمک به ارزیابی نیازهای فعلی خود استفاده کنید.

۱) تلفن‌های VoIP
تعداد تلفن‌ها و ویژگی‌های ضروری مورد نیاز را مشخص کنید. آیا همه باید از یک نوع تلفن استفاده کنند؟ آیا کاربران خاصی وجود دارند که می خواهند یک تلفن تجاری برتر دریافت کنند

۲) اتصال شبکه
با تخمین ۱۰۰ کیلوبایت بر ثانیه در هر خط صوتی، میزان پهنای باند مورد نیاز خود را محاسبه کنید. همیشه ۱۵٪ فضای اضافی برای سربار داده در نظر بگیرید. برنامه اجرایی خود را با برنامه کارکنان شرکت همسو کنید، تا رشد محور باشد.

۳) هزینه‌های ارتباطی
محاسبه کنید که شرکت چقدر برای خدمات تلفنی خود هزینه می‌کند. زمانی که بع دنبال یک شرکت خدماتی پشتیبانی ارائه دهنده تلفن تجاری هستید، این هزینه‌ها را در نظر بگیرید.
تغییر به VoIP (یا افزودن SIP Trunk به IP PBX شما)، هزینه‌های سازمان شما را تا ۷۰٪ کاهش می‌دهد.

۴) قابلیت حمل تعداد
مشکلات مربوط به انتقال شماره خود به شماره VoIP را شناسایی کنید. در بیشتر موارد، شما می‌خواهید با شرکت ارائه دهنده تلفن خود صحبت کنید تا بفهمید برای انتقال شماره به چه چیزی نیاز دارید. برای انتقال یک شماره از ارائه دهنده تلفن قبلی، حدود ۲-۴ هفته طول می کشد.

۵) با پورتال (صفحه کنترل) آشنا شوید
در مدیریت سیستم تلفنی VoIP خود اطمینان کسب کنید. ممکن است افراد از شما بخواهند که خطوط را اضافه کنید، ویژگی‌ها را تنظیم کنید و ..
برای تأیید توصیه‌های خود با ارائه دهنده VoIP شرکت‌تان مشورت کنید. چند ساعت برای این منظور اختصاص دهید تا از وقت خود برای انجام تنظیمات صرفه جویی کنید.

۶) تهیه مطالب آموزشی
طبیعی ست که با راه اندازی یک تلفن تحت شبکه، کارکنان از شما در مورد عملکردهای رایج این تلفن جدید از شما سوال کنند. استفاده از این سیستم هر چقدر هم که ساده باشد این اتفاق خواهد افتاد. بنابراین با تهیه یک راهنمای مفید برای کارمندان، پیاده سازی VoIP خود را موفقیت آمیز کنید.
می‌توانید نمایش اسلایدی را ارائه دهید که ویژگی‌ها و توابع قابل توجهی را نشان می‌دهد. به نیازهای روزمره آنها فکر کنید. این سند به کارکنان شما این قدرت را می‌دهد تا از سیستم تلفنی خود بدون هیچ گونه گرفتاری لذت ببرند. برای نشان دادن نحوه مدیریت پست صوتی، انتقال تماس و استفاده از عملکرد نگهدارنده، یک راهنما ارائه دهید.

۷) تست برای کشف و رفع مشکلات
به خود زمان کافی دهید تا سیستم تلفن جدید تجاری VoIP را آزمایش کنید. مشکلات موجود را از قبل شناسایی کرده و بلافاصله مشکلات VoIP را عیب یابی کنید.
اگر متوجه شدید که باید سرویس باند پهن خود را ارتقا دهید، در اسرع وقت این کار را انجام دهید. تست تماس صوتی خود را در زمان‌های مختلف در طول روز انجام دهید تا شرایط دنیای واقعی را شبیه سازی کنید و بتوانید مشکلات را زودتر برطرف کنید.

مزایا و معایب VoIP

از مزایای VoIP می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه کمتر. قیمت کمتر از قبض های تلفن معمول است.
  • صدای با کیفیت بالاتر. با داده‌های فشرده نشده، صدا واضح‌تر است.
  • دسترسی از راه دور برای کارمندانی که از راه دور کار می کنند خوب است؛ زیرا چندین گزینه برای حضور در جلسات یا برقراری ارتباط با سایر هم تیمی‌ها دارند.
  • امکانات بیشتر. این ویژگی‌ها شامل ضبط تماس، شناسه تماس گیرنده سفارشی یا پست صوتی برای ارسال ایمیل است.
  • نرخ بین المللی پایین. وقتی تلفن ثابت تماس بین المللی برقرار می‌کند، مدار سیمی تماس را برای انتقال به خارج از کشور اجاره می‌کند. VoIP به خط سیمی نیازی ندارد و از اینترنت برای برقراری تماس استفاده می‌کند و هزینه کمتری نیز دارد.

با وجود این مزایا ، سرویس های VoIP ممکن است معایبی نیز داشته باشند. این معایب عبارتند از:

  • همه این خدمات ممکن است مستقیماً به خدمات اضطراری متصل نشوند.
  • VoIP به اتصال اینترنت پرسرعت نیاز دارد.
  • خدمات در هنگام قطع برق کار نمی‌کنند.
  • بسته به سرویس VoIP ممکن است راهنمای استفاده از آن وجود نداشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.