چک لیست اتاق سرور

چک لیست اتاق سرور

اتاق سرور یکی از ملزومات هر سازمان پیشرفته‌ای می‌باشد زیرا حفظ امنیت یک سازمان به آن وابسته است. برای راه اندازی یک اتاق سرور مطمئن حتما از یک شرکت پشتیبانی باتجربه مانند شرکت رایان پشتیبان کمک بگیرید تا کارها را اصولی و طبق استانداردهای علمی و به روز انجام دهد و مصرف برق اتاق سرور را به حداقل برساند. این یکی از مهمترین الزامات کار است!

لیست‌های نگهداری اتاق سرور چقدر مهم هستند؟

اتاق‌های سرور باید به گونه‌ای طراحی شوند که بتوانند یک محیط امن و مدیریت شده را فراهم کنند تا بتوانند سرورهای مهم IT و زیرساخت‌های شبکه را با بالاترین بازدهی اجرا کنند.

اندازه‌ی اتاق سرور بستگی به تعداد سیستم‌ها و تجهیزات شرکت دارد. این امکانات از کمدهای فناوری اطلاعات گرفته تا اتاق‌های رایانه و مراکز داده منطقه‌ای و حتی ترکیبی متفاوت است.

تجهیزات موجود در یک سازمان هر اندازه که باشند، به یک مکان اصلی مانند اتاق سرور نیاز دارند که کنترل و نگهداری اطلاعات حیاتی شرکت را در آن به انجام برساند چراکه به روزرسانی و انعطاف پذیری سیستم‌ها و فناوری‌های شرکت تماما به آن بستگی دارد.

 

لیست مشخصات اتاق سرور

گذشته از سرورها، نرم افزارها، حافظه، دستگاه‌های شبکه IT و .. در اتاق سرور جای میگیرند. بنابراین برای پیاده سازی اتاق سرور بایستی چندین نکته‌ی مهم برای تامین امنیت لحاظ شود و چه کسی بهتر از شرکت رایان پشتیبان که بیش از یک دهه است که در این عرصه فعالیت دارد میتواند همه‌ی موارد را با دقت عمل تمام انجام دهد.

برخی از سیستم‌های زیر ساختی مهم برای اتاق سرور عبارتند از:

  • حفاظت از برق: داشتن منبع تغذیه بدون وقفه، بسته‌های باتری ذخیره انرژی، واحدهای توزیع برق و ژنراتورهای آماده به کار
  • خنک کننده‌ها: تهویه هوا، کندانسور، هندلر، چیلر و رطوبت ساز
  • مدارهای الکتریکی و توزیع: تابلوهای برق LV، سیستم‌های اصلاح ضریب توان (PFC)، تابلوهای توزیع و توزیع فرعی برق، قطع کننده‌ها و اتصالات کابلی، سوئیچ‌های انتقال خودکار، ترتیب سوئیچ بای پس UPS، روشنایی و روشنایی اضطراری
  • انرژی سنجی: اندازه گیری انرژی در توزیع، توزیع فرعی و سطح قفسه
  • نظارت بر محیط: دستگاه‌ها و حسگرهای نظارتی برای تشخیص دما (داخلی و خارجی)، رطوبت، قدرت، دود، مایعات و آب
  • مهار آتش: نظارت بر مهار آتش و پانل‌های هشدار، اتصالات برق/تعویض باتری و سیستم‌های آب پاش
  • امنیت: سیستم کنترل دسترسی در ساختمان و سطح اتاق، دندانه دار کردن سیستم‌های مدار بسته برای آشکارسازی حرکت و دوربین IP در داخل اتاق سرور. اگر کنترل دسترسی وجود نداشته باشد، لیست بازدید کنندگان اتاق بایستی بررسی شوند

هر یک از این سیستم‌های مهم نیازمند نگهداری مختص به خود هستند و حداقل به یک مورد بازرسی (در صورت عدم انجام بیشتر) در سال نیاز دارند.

مدیریت تجهیزات اتاق سرور

اکثر سازمان ها یک مدیر فناوری اطلاعات یا تیم IT اختصاصی دارند که مسئولیت آنها نظارت بر سرورهای IT و نرم افزاری است که در شبکه اجرا می‌کنند. پشتیبانی از اینها ممکن است از طریق گروهی از متخصصان در زمینه‌های مربوط به خود مانند ارائه دهندگان سخت افزار، هاست ابر و امنیت سایبری به خارج از کشور سپرده شود.

یک رویکرد مشابه نیز می‌تواند برای سیستم‌های زیرساختی مهم اتخاذ شود، اما این میتواند منجر به این شود که اتاق سرور یا اپراتور مرکز داده با یک زنجیره تأمین پیچیده کار کنند. یک رویکرد عملی‌تر این است که با یک شرکت مدیریت امکانات و یکپارچه سازی سیستم مانند محیط اتاق سرور کار کنید. بدین منظور شما میتوانید با مشاوران شرکت رایان پشتیبان تماس بگیرید و اقدامات اولیه را کلید بزنید.

اتاق سرور

چک لیست نگهداری عمومی از اتاق سرور

علاوه بر نیازهای تعمیر و نگهداری سیستم‌های مهم زیرساختی، جنبه‌های مهم دیگری از امکانات اتاق سرور وجود دارد که به بازرسی منظم و برنامه‌های کاری بالقوه نیز نیاز دارد که برخی از آنها را در زیر لیست کرده‌ایم:

  • استفاده‌ی بهینه از فضا: بازرسی برای چیدمان سیستم‌های موجود در اتاق سرور انجام میگیرد تا اطمینان حاصل شود که همه قفسه‌ها و تجهیزات بدون هیچ گونه افزودنی یا استفاده از فضای ذخیره سازی در مکان مورد نظر قرار دارند. دیزاین خوب برای نگهداری ایمن و بهینه ضروری است تا جریان هوا در داخل اجزای اتاق سرور وجود داشته باشد.
  • بازرسی ساختمان و اتاق‌ها: بازرسی شامل شرایط عمومی کف، سقف و دیوارها، پنجره ها، نشت یا آسیب، علائم رطوبت یا گرما، علائم خروج و ورود و .. است.
  • پاکیزه بودن محل و حذف ذرات و زباله: شاید این گزینه کمی برایتان بدیهی بنظر برسد اما پاک بودن اتاق سرور به مرور اثرات جدی بر عملکرد اجزای آن میگذارد. زباله‌ها و ریزگردها در داخل سرورها، دستگاه‌های IT، دستگاه‌های الکترونیکی و الکتریکی، کاشی‌های کف، دیوارها، قفسه‌های سرور و سیستم‌های خنک کننده جمع میشوند و بر اثر حرارت برخی از سیستم‌های اتاق سرور میتواند خطر احتمالی آتش سوزی داشته باشد یا به سوختن یکی از آنها منجر شود.
  • سرورها، کابل‌ها و اتصال شبکه‌های IT: سرورها و دستگاه‌های شبکه با جریان هوای بدون مانع و عدم وجود اتصالات شل یا کابل‌های بدون برچسب باید زود به زود چک شوند چراکه منجر به قطع اتصال و خطر از بین رفتن یا قطع شدن تصادفی شود.

 

در هر برنامه نگهداری، یکی از مهمترین جنبه‌ها، بازرسی بصری است. با این کار میتوان موارد احتمالی را شناسایی کرد که بطور خودکار یا بلافاصله از طریق سیستم‌های نظارتی ضبط نمی‌شوند. فرد مسئول بازرسی باید آموزش دیده باشد و دارای علم و تجربه‌ی کافی در این زمینه باشد. گاهی اوقات همراهی با یک شخص ثالث میتواند شیوه‌ها و تفکر پذیرفته شده را به چالش بکشد. این برای سازمان کاملا سودمند است.

 

همچنین با استفاده از فناوری‌هایی مانند تصویربرداری دوربین حرارتی میتوان به بازرسی‌های بصری کمک کرد. از دستگاه‌های دستی میتوان برای شناسایی مناطق سرد و گرم داخل اتاق و درون سیستم‌ها و اجزای مورد نظر استفاده کرد و باید توسط پرسنل آموزش دیده مناسب اداره شود.

 

یک “نقطه داغ” در یک رک سرور میتواند به شناسایی نیاز به خنک سازی و بازآرایی تجهیزات در رک کمک کند. درجه حرارت بالا در سایر نقاط میتواند باتری خراب، هادی الکتریکی بیش از حد و ناکارآمدی‌های الکتریکی را شناسایی کند که باید بررسی شود. دمای متغیر بیش از حد سرد یا گرم در یک اتاق سرور یا مرکز داده نیز میتواند نشان دهنده عملکرد نامناسب استراتژی خنک کننده باشد.

 

همچنین می توان از سایر نرم افزارهای نظارت محلی از جمله سیستم عامل مرکزی DCIM و به ویژه در مواردی که از سنسورهای محلی برای موارد خاص از جمله دما و رطوبت استفاده شده است، اطلاعات اضافی در دسترس قرار دهد.

 

نتیجه گیری

برای دستیابی به عملکرد مداوم یک اتاق سرور یا مرکز داده، اطمینان از بازرسی و نگهداری منظم همه سیستم‌های حیاتی مهم است. بیشتر سیستم‌ها به طور خودکار از طریق نرم افزار مخصوص محصول یا بسته DCIM از نظر آلارم کنترل میشوند. با این وجود، بازرسی منظم و برنامه ریزی شده و نگهداری پیشگیرانه همچنان به خدمات و ضمانت نامه‌های تولید کننده، الزامات بیمه و مقررات خاص نیاز دارد.

تیم پروژه‌ رایان پشتیبان در محیط اتاق سرور کاملا آگاهانه و علمی می‌توانند به همه جنبه‌های تعمیر و نگهداری اتاق سرور از جمله تهیه لیست‌های بازرسی، قراردادها و برنامه‌های نگهداری، آموزش پرسنل، مدیریت و نگهداری امکانات، تماس‌های اضطراری و بازدیدهای خدماتی، به سازمان شما دلسوزانه و در عین حال مقتدرانه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.