کارشناس امینت شبکه

کارشناس امنیت شبکه کیست و چه وظایفی دارد؟

با توجه به شکاف‌های امنیتی و مسائل مربوط به درز اطلاعات در شبکه ی یک شرکت یا موسسه، امروزه استفاده از افراد متخصص در این حوزه اهمیت زیادی پیدا کرده است. بدین منظور موسسات و شرکت‌ها پیوسته به دنبال افراد آموزش‌دیده برای تامین امنیت این بخش هستند. با این تفاسیر، یکی از مشاغل مرتبط به علوم رایانه در عصر حاضر که بسیار پرطرفدار نیز شده است، کارشناس امنیت شبکه و اطلاعات بوده که می‌توان به جرأت گفت تمام نهادها و شرکت‌ها به این ردیف شغلی نیاز دارند.

مسیر شغلی کارشناس امنیت شبکه و اطلاعات

در مسیر شغلی کارشناس امنیت شبکه و اطلاعات، اغلب تحصیلات دانشگاهی در مقطع لیسانس در یکی از رشته‌های مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات و یا کارشناسی ارشد در یکی از گرایش‌های مهندسی کامپیوتر و IT لازم است. البته این نکته نیز قابل ذکر است که فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها امکان رسیدن به شغل کارشناس امنیت شبکه را نخواهند داشت.

این افراد می‌توانند با سپری کردن دوره‌های تخصصی مورد نیاز این مشاغل، مدارک معتبر بین‌المللی آن نظیر Cisco و Security را دریافت کنند و با کسب تجربه در دوره‌های کارآموزی امنیت شبکه، شانی خود را برای استخدام در مشاغل کارشناسی امنیت شبکه بالا ببرند.

بازار کار کاشناس امنیت شبکه و اطلاعات

امروزه فناوری اطلاعات تقریبا در تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها نفوذ پیدا کرده و شبکه‌های کامپیوتری در آن ها راه‌اندازی شده است. این مسئله با توسعه روزافزون سیستم‌های کامپیوتری نیز روزبه‌روز نمود بیش‌تری پیدا می‌کند و از این رو تامین امنیت اطلاعات و شبکه‌های موجود در سازمان یا موسسه امری ضروری و بسیار مهم خواهد بود.

به تعبیری می‌توان گفت که در هر جایی که کامپیوتر و شبکه باشد، حضور یک متخصص امنیت شبکه و اطلاعات امری اجتناب ناپذیر است و شرکت‌ها و ارگان‌های زیادی به دنبال چنین فردی خواهند بود. همچنین از آمار و ارقام اشتغال در این حوزه می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر بسیاری از کارشناسان امنیت در بخش دوربین‌های مدار بسته مشغول به فعالیت هستند.

دلیل پر تقاضا بودن شغل امنیت شبکه

با توجه به مهاجمان و هکرهای زیاد در دنیای دیجیتالی امروز، شرکت‌ها مجبور به استخدام کارشناس امنیت هستند و از دلایل دیگر پرتقاضا بودن این شغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • شانس شغلی بالا و پیشرفت چشمگیر

به وضوح می‌توانید ببینید که هر ساله شغل امنیت سایبری پیشرفت چشمگیری داشته است و ارتقاء شغلی در این حوزه در بالاترین سطح صورت می‌گیرد. با کار چندساله و کسب مهارت‌ها و تجربه‌های لازم، فضای زیادی برای رشد و پیشرفت حرفه‌ای در این زمینه صورت خواهد گرفت.

  • یادگیری به صورت خود آموز

با توجه به اینکه تحصیل دانشگاهی برای هر حرفه‌ای مناسب نیست، بسیاری از کارشناسان امنیت شبکه در کشور، به صورت خودآموز یاد می‌گیرند و یا از منابع و برنامه‌های آنلاین استفاده می‌کنند.

  • رضایت خاطر از شغل مورد نظر

با توجه به گزارشات به دست آمده در سالیان اخیر، اکثر کارکنان امنیت سایبری و شبکه از شغل خود رضایت کامل دارند و با توجه به مهارت و دانشی که متخصصان این حوزه طی سالیان مختلف کسب می‌کنند، از موقعیتی که در آن قرار دارند، راضی هستند.

حقوق کارشناس امنیت شبکه

کارشناس امنیت شبکه کیست؟

این متخصص، نقش مهمی در یک سازمان یا شرکت برعهده دارد و پس از ایجاد شبکه در مجموعه موردنظر، نقش نگهداری از سیستم مدیریتی امنیت اطلاعات را ایفا می کند. متخصص امنیت شبکه با استفاده از هوش و استعداد خود و مهارتی که در این زمینه دارد، از ابزارها و ترفندهای خاصی برای حفظ و ارتقاء امنیت شبکه در شرکت یا سازمان استفاده می‌کند. از بخش‌های مهم این شغل می‌توان به مسدود کردن حملات سایبری و تأمین امنیت شبکه مجموعه مورد نظر اشاره کرد.

کارشناس امنیت شبکه، محفظت از داده‌های شبکه را از طریق تکنیک‌های متخلفی انجام می‌دهد که از این تکنیک‌ها می‌توان به جست‌وجوی نقاط ضعیف، استفاده از سیستم‌های نظارت بر شبکه برای کشف تخلف و غیره اشاره کرد. حساسیت بالا در این شغل باعث شده افراد مسئولیت‌پذیر و دارای دقت بالایی به آن روی بیاورند و به دنبال آن باشند.

مهارت‌ های مورد نیاز برای کارشناس امنیت شبکه

این شغل مناسب افرادی است که به دنبال حل مسئله و مسائل امنیتی هستند و این ردیف شغلی مناسب چنین افرادی خواهد بود. افرادی که از شغل‌های معمولی فراری هستند و به دنبال به چالش کشیدن ذهن خود، به شغل خود مشغول می‌شوند، امنیت شبکه، انتخاب ایده‌آلی می‌تواند باشد.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای کارشناس امنیت شبکه در کشور، تحصیل در علوم رایانه و مسائل مربوط به شبکه و IT است و در کنار آن ، می‌توان موارد زیر را نام برد :

  • دارای شخصیت تحلیل‌گر.
  • توانایی کافی در درک ابعاد یک مسئله و حل آن به بهترین روش.
  • دارای شخصیتی صبور و منعطف در برابر فشارهای کاری.
  • آشنایی و تلسط کامل به مسائل مربوط به شبکه، فایروال و مواردی از این قبیل.
  • توانایی درک اطلاعات و مباحث محرمانه و همچنین آنالیز آن‌ها.
  • آشنایی و تسلط کامل بر مسائل مربوط به سیستم‌های مدیریت امنیت اطلاعات.
  • توانایی و دانش به‌ روز در زمینه مسائل امنیتی، تهدیدات امنیتی جدید و تکنولوژی‌های مرتبط.

وظایف کارشناس امنیت شبکه و اطلاعات

با توجه به حساسیت بالای این شغل، بسیار اهمیت دارد که فرد کارشناس از وظایف خود آشنا باشد و با دید بازتری برای استخدام در آن اقدام کند. در ادامه با برخی از مهم‌تری و اساسی‌ترین وظایف کارشناس امنیت شبکه و اطلاعات آشنا خواهید شد :

  • بررسی کامل ساختار شبکه، داده‌ها و سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در شرکت یا سازمان مورد نظر.
  • برنامه‌ریزی و تدوین مجموعه‌ای از راهکارها برای حفظ امنیت شبکه در لایه‌های مختلف.
  • راه‌اندازی سیستم‌های امنیتی و نظارت بر آن‌ها.
  • انجام کلیه وظایف محوله در حیطه کاری خود.
  • بررسی باگ‌ها و نقاط ضعف موجود در سیستم امنیتی شبکه و رفع آن‌ها.
  • تهیه منظم گزارشات مربوط به مسائل امنیتی.
  • رفع نقاط ضعف امنیتی و به‌روزرسانی مربوط به آنتی ویروس‌ها.
  • بررسی تهدیدات امنیتی احتمالی در یک شبکه از جمله حملات هکرها و ویروس‌ها و تلاش برای رفع آن‌ها.

مقدمات لازم جهت ورود به این شغل

همانطور که پیش‌تر گفتیم، تحصیلات دانشگاهی یکی از مهم‌ترین شروط برای ورود به این شغل است و دانش‌آموختگان رشته‌های علوم رایانه از جمله مهندسی کامپیوتر، مهندسی IT و ارشد مهندسی فناوری اطلاعات می‌توانند در چنین شغلی استخدام شوند.

این شغل با اینکه یکی از جذاب‌ترین ردیف‌های شغلی در بخش رایانه به شمار می‌رود، ولی نسبت به تخصص‌های دیگر، نیاز به توانایی‌های بیش‌تری دارد. تحصیل در بخش تخصصی امنیت شبکه، شرطی لازم است ولی بخش‌های دیگر مربوط به توانایی‌های فردی و علاقه است که باعث موفقیت فرد می‌شود.

آشنایی با شغل‌ های مرتبط با امنیت شبکه

از شغل‌های مرتبط با امنیت شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • توسعه‌دهنده بلاک‌چین

این فرد، سیستم‌های نوآورانه‌ای را ایجاد می‌کند و با توسعه آن‌ها، به چالش‌هایی مانند هک پاسخ می‌دهد. وظیفه یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین این است که امنیت تراکنش‌های دیجیتالی را با ثبت و ذخیره داده‌های بلاک چین، با استفاده از روش‌های ایمن مانند رمزنگاری، تضمین کند. توسعه‌دهندگان بلاک‌چین، معمولا بر روی چندید سیستم کار می‌کنند و چندین زبان برنامه‌نویسی مختلف را می‌شوند تا با فناوری پیچیده بلاک‌چین کم نیاورند.

  • مدیر پروژه امنیت سایبری

متخصصان امنیت سایبری می‌توانند با ایفای نقش رهبری، کار در مدیریت پروژه را انتخاب کنند. مدیر پروژه امنیت سایبری شبکه، در ارتباط با متخصصان امنیت سایبری در مراحل مختلف یک پروژه هماهنگ می‌شود و مطمئن می‌شود که اهداف شرکت یا سازمان در چارچوب زمانی و بودجه خاصی برآورده شوند.

  • مهندس شبکه

این افراد، مسئول برخورد با شبکه‌های کامپیوتری هستند و به نوعی متخصصانی فنی هستند که وظیفه ایجاد شبکه، مراقبت از آن‌ها و ارائه پشتیبانی فنی به کاربران شبکه را بر عهده دارند. مهندسی شبکه دارای جنبه‌های عملی و کامپیوتری است و مهندسان شبکه می‌توانند وظایف نصب و نگهداری را در جنبه‌های اجزای شبکه مانند روترها و کابل‌ها انجام دهند. این متخصصین با نظارت بر فعالیت شبکه، پیکربندی سیستم‌ها، راه‌اندازی فایروال‌ها و عیب‌یابی مشکلات، از نرم‌افزار یک شرکت یا سازمان مراقبت می‌کنند.

  • تحلیلگر امنیت اطلاعات

این متخصصین، مسئولیت ایجاد طرح‌ها و استراتژی‌ها را برای جلوگیری از حملات سایبری بر عهده دارند و در اصل می‌توان گفت که محافظ اطلاعات حساس هستند. تحلیلگران امنیت اطلاعات در شرکت، اطمینان حاصل می‌کنند که اطلاعات موجود در شبکه از سیاست‌های مختلف پیروی می‌کنند. کار اصلی این متخصصین، نظارت بر سیستم‌ها و شبکه‌ها، تشخیص تهدیدها، تجزیه و تحلیل و ارزیابی مسائل است و به طور کلی حفاظت از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در برابر فعالیت‌های مجرمانه خواهد بود.

حقوق کارشناس امنیت شبکه

جالب است بدانید که بازار کار در این شغل به هیچ‌وجه کساد نمی‌شود و از یک شرکت کوچک گرفته تا سازمان‌های بزرگ دولتی، به این ردیف شغلی نیاز مبرم خواهد داشت. حقوق کارشناسان امنیت شبکه با توجه به نوع استخدام، وسعت مجموعه و میزان ساعات کاری آن‌ها متفاوت خواهد بود ولی در کل با توجه به حساسیت بالای موجود در این حوزه، کارشناسان این حوزه از مزایا و حقوق بسیار خوبی برخوردار هستند.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، متخصصین حوزه امنیت به نگهداری از امنیت اطلاعات شبکه اشراف کاملی دارند و هر امروزه هر شغل و کسب و کاری نیز که با کامپیوتر و شبکه کار می‌کند، به کارشناس شبکه امنیت نیاز پیدا خواهد کرد. بدین منظور شرکت رایان پشتیبان با ارائه خدمات متعددی در حوزه امنیت شبکه، شرکت‌ها و موسسات مختلفی را پشتیبانی می‌کند. کارشناس امنیت شبکه در یک شرکت، نقش بسیار مهمی دارد که باید از مهارت‌های زیادی برخوردار باشد و توصیه می‌کنیم با ارتباط با رایان پشتیبان از کارشناسان حرفه‌ای این مجموعه استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.