اتوماسیون شبکه چیست؟

اتوماسیون شبکه چیست؟

ابزارهای اتوماسیون شبکه از عملکردهای بسیار مختلفی از نقشه‌ برداری اولیه شبکه و کشف دستگاه گرفته تا گردش‌های کاری پیچیده‌تر، مانند مدیریت پیکربندی شبکه و تأمین منابع شبکه مجازی پشتیبانی و حمایت می‌کنند. اتوماسیون شبکه همچنین نقش کلیدی در شبکه‌ های تعریف‌ شده توسط نرم‌ افزار (SDN)، مجازی‌ سازی شبکه و هماهنگ‌ سازی شبکه ایفا می‌کند و امکان ارائه خودکار مستاجرین شبکه مجازی و عملکردهایی مانند تعادل بار مجازی را فراهم می‌کند.

اتوماسیون شبکه

در این قسمت می‌خواهیم به تعریف اتوماسیون شبکه بپردازیم و آن را به طور کامل شرح دهیم. اتوماسیون شبکه به چه معناست؟ اتوماسیون شبکه یک نوع فرآیند کلی در خودکارسازی پیکربندی، مدیریت و عملیات کلی یک شبکه کامپیوتری می‌باشد. این یک اصطلاح گسترده و جامعی از مفهوم اتوماسیون شبکه است. اتوماسیون شبکه در واقع شامل تعدادی ابزار، فناوری‌ها و روش‌های مورد استفاده برای خودکارسازی فرآیندهای کلی و جامع شبکه‌ها است.

اتوماسیون شبکه چیست؟

اتوماسیون شبکه فرآیند استفاده از نرم‌‌افزار برای خودکارسازی و مدیریت شبکه و امنیت است که به منظور به حداکثر رساندن کارایی و عملکرد شبکه طراحی و تولید شده است. اتوماسیون شبکه اغلب در ارتباط با مجازی سازی شبکه استفاده می‌شود. اتوماسیون شبکه که اصطلاح معادل آن به زبان اصلی یا به زبان انگلیسی Network automation می‌باشد. اتوماسیون شبکه در واقع فرآیندی است که مدیریت، آزمایش، استقرار، پیکربندی و سایر موارد را در خود برگرفته است. هر نوع شبکه‌ای قادر است که از اتوماسیون شبکه به راحتی بهره ببرد و استفاده کند.

چرایی خودکار شدن شبکه‌ ها

رشد هزینه‌های ای تی برای موارد مختلف از جمله عملیات شبکه از بزرگترین مسائل مهم مدیران شبکه‌ها است. اتوماسیون فناوری داده‌ها به روش ارتباط از راه دور و به صورت متمرکز برای همگام‌سازی در عرصه دیجیتال با تجارت بسیار حائز اهمیت است. امروزه حجم وسیعی از تغییرات شبکه‌ها به صورت دستی انجام می‌شوند و این تغییرات به صورت دستی هزینه‌های عملیاتی بالایی به همراه خود خواهند داشت. هزینه‌های این عملیات چند برابر بیشتر از هزینه‌های شبکهها می‌باشند. رشد این داده‌ها و اطلاعات و دستگاه‌ها قابلیت‌های ای تی را به پشت سر خود می‌گذارند و نحوه دستیابی به رویکرد‌های دستی و غیراتوماتیک را از حالت ممکن به غیرممکن می‌رساند.

معایب اصلی نداشتن اتوماسیون شبکه‌ ها

در عصر کنونی و در حال حاضر حدودا بیشتر یا کمتر از ۹۵ درصد تغییرات شبکه‌ای به صورت غیراتوماتیکی و دستی انجام می‌پذیرند. در واقع بیشتر این تغییرات دستی و غیراتوماتیکی باعث ایجاد درصد خطای بالا می‌شوند و خطاهای پیکربندی بالایی را به همراه خواهند داشت. این خطاهای پیکربندی باعث ایجاد ناسازگاری‌ها و عدم سازگاری‌ها در شبکه‌ها می‌شوند. تغییرات شبکه‌ای اگر گسترش یابند احتمال بروز خطا در آنها بسیار زیاد می‌شود و می‌توانند مشکل ساز شوند. در واقع خرابی‌ها و معایب در شبکه‌ها و مدت زمان عیب یابی به غیر از راه‌های دور بسیار ضرر دارند.

معنی و مفهوم اتوماسیون شبکه و خودکار‌سازی فرآیندها

معنی و مفهوم اتوماسیون شبکه و خودکارسازی فرآیندها چیست؟ یکی از اصلی‌ترین ملزومات ضروری برای مدیران آی تی به منظور مدیریت مناسب و با کیفیت‌تر سیستم‌های کامپیوتری، راه اندازی اتوماسیون شبکه و خودکارسازی فرایندها در زیر ساخت‌های فناوری داده ها می‌باشد.

در ساخت انواع متعددی از کالا‌ها و محصولات می‌توان از اتوماسیون استفاده کرد. از اتوماسیون از مواد اولیه تا محصولات نهایی بسیار استفاده می‌شود. کاربردهای اتوماسیون فوق‌العاده متعدد و فراوان می‌باشند. از اتوماسیون در تولیدی‌ها و تاسیسات بزرگ و کارگاه‌های کوچک و نوپا بسیار استفاده می‌شود. در بسیاری از مواقع و در بسیاری از شرایط حاکم جایگزین کردن اتوماسیون انتخابی به جای اتوماسیون کامل بهترین و منطقی ترین انتخاب می‌باشد.

مزایای خودکارسازی فرآیندها در زیر ساخت شبکه کامپیوترها چه می‌باشد؟

مزایای خودکارسازی فرآیندها در زیر ساخت شبکه کامپیوترها چیست؟ یکی از مهمترین مزیت خودکارسازی فرایندها یکپارچه کردن سازمانها و وابستگی این سازمانها به مدیران و سرپرست‌های بخش IT می‌باشد. خودکارسازی فرآیندها باعث رشد و گسترده‌تر شدن سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود.

راهکار‌های اساسی برای پیشگیری از خرابی اتوماسیون شبکه

در این قمست می‌خواهیم به راهکارهای اساسی برای پیشگیری از خرابی اتوماسیون شبکه  بپردازیم و آن را بررسی کنیم. برای این که قادر باشیم اتوماسیون شبکه را به گونه‌ای پیاده سازی کنیم که بسیار موثر واقع شود، باید اقدام به ساده‌سازی برای کل شبکه کرد. در این بخش پنج مورد مهم برای پیشگیری از بروز خرابی‌های اتوماسیون شبکه را ذکر خواهیم کرد.

اصلی‌ترین راهکارهای جلوگیری از خرابی اتوماسیون شبکه‌ ای:

  • قابلیت‌های توسعه پذیری: توسعه اتوماسیون و ادغام سازی آن با بخش‌های مختلف دیگر تجربه کاربری را بسیار افزایش می‌دهد. این ادغام و توسعه در کاهش دادن تعداد وظایف IT اثر گذار است و در متحول کردن کسب و کارها بسیار کارساز است.
  • مدیریت تحول: تیم‌های سازمانی با اتوماسیون‌ها غالبا به خوبی همکاری کنند. این تیم‌ها با آشنا شدن با اتوماسیون به این نکته پی خواهند برد که خودکار‌ سازی شبکه برای تیم‌های انسانی جایگزین نیست بلکه این کمک را می‌کند تا عملکرد شبکه و کسب و کارها بسیار بهبود یابند.
  • قابلیت دید: تمام منابع نقطه اتصال آنها یک شبکه می‌باشد. در اولین مرحله، فناری اطلاعات برای ایجادسازی یک اتوماسیون موفق و ایمن باید در ابتدا قابلیت دید دستگاه‌ها را به صورت کلی تعریف کرد.
  • گسترش: برای عملکرد عالی و دائمی شبکه و اتوماسیون باید از فناوری اطلاعات همیشه اطمینان داشت تا شبکه‌ها و کنترلرها با به‌روزترین و جدیدترین و پیشرفته‌ترین نرم‌افزارها کار خود را انجام دهند.

و آخرین راهکار Intent که در پیشگیری از خرابی اتوماسیون فوق‌العاده کارساز می‌باشد.

مسیر اصلی اتوماسیون شبکه مناسب

مسیر اصلی اتوماسیون شبکه مناسب چیست؟ افراد می‌توانند سیاست‌های خود را در شبکه طراحی با کمک اتوماسیون شبکه به راحتی اعمال کنند و یا حتی تهیه کنند. می توان با کمک اتوماسیون شبکه مسیر و سرعت مورد نیاز را به راحتی انتخاب کرد.‌سرعت روند را می‌تواند به صورت دلخواه منظم کرد و سرعت را افزایش یا کاهش داد و یا از ابتدا و همان اول در شبکه و خط مشی شروع به کار کرد. مسیر اصلی اتوماسیون شبکه هر چه که باشد افراد متخصص و کاربلد می‌توانند در استقرار و مدیریت شبکه و در راهبردها کمک شایانی به شما کنند و در بهبود مسیر اتوماسیون  شبکه به شما کمک بسیار زیادی برسانند.

مراحل‌ اصلی اتوماسیون شبکه

اتوماسیون شبکه کراحل مخصوص به خود دارد. در این پاراگراف این مراحل را شرح می‌دهیم و بررسی می‌کنیم. مراحل متعددی هستند که در این بخش تمام مراحل را به چهار دسته کلی تقسیم بندی می‌کنیم:

  • اولین مرحله: مرحله طراحی شبکه
  • دومین مرحله: مرحله نمایه‌ها و خط مشی‌ها
  • سومین مرحله: تهیه و اتصال
  • چهارمین مرحله: مرحله مدیریت خودکار

در اولین مرحله که مختص به طراحی شبکه است موجودی، طراحی سایت، کشف و توپولوژی صورت می‌گیرد. نماهای منطقی و نقشه در مرحله طراحی شبکه هستند و دید سریع و واضح دستگاه‌ها از دیگر عملیات این مرحله به حساب می‌آیند.

دومین مرحله که همان مرحله نمایه‌ها و خط مشی‌ها است دارای این ویژگی‌ها می باشد:

  • عملکرد‌های شبکه‌ای که با یک هدف، هدف تجارت همسو می‌باشد.
  • در این مرحله تمام برنامه ها و سیاست‌ها به صورت دقیق دنبال می‌شوند.
  • سیاست‌های پر کاربرد و مهم مبتنی شده بر سایت‌ها
  • استقرار سازی شبکه‌ها با پروفایل‌های طراحی به صورت استاندارد.

در سومین مرحله تهیه و اتصال: تنظیمات دستگاه برای عملکرد دقیق و سازگاری بالا به صورت راحت و آسان کنترل می‌شوند. تهیه پلاگین ها و مدیریت تصویر نرم افزارها و مجازی کردن شعبه‌ها از دیگر عملکردهای مرحله سوم می‌باشند.

آخرین مرحله که مخصوص مدیریت خودکار است، به به‌روزرسانی خودکار اشاره می‌کند.‌ براساس اطمینان تمام به‌روزرسانی‌ها و آپدیت‌های پیکر بندی سیستم در کل انجام می‌پذیرد. به‌روزرسانی‌ها و استقرار دقیق و سریع وصله‌ها از دیگر ویژگی‌های این مرحله چهارم می‌باشند. اتوماسیون را می‌توان در ساخت انواع کالاها، از مواد اولیه گرفته تا محصولات نهایی و در انواع تولیدی‌ها، از کارگاه‌های کوچک گرفته تا تأسیسات تولید بزرگ اجرا کرد. از آنجا که به‌طور کلی هزینه اولیه تجهیزات اتوماسیون بالا است و نیاز به دانش اصول بهره‌برداری و نگهداری دارد، تصمیم‌گیری در مورد اجرای حتی سطح پایین اتوماسیون باید شامل بررسی دقیق نیازهای واقعی سازمان باشد. در برخی شرایط، اتوماسیون انتخابی به جای اتوماسیون کامل، یک انتخاب بهتر است.[۲]

سیسکو برای اتوماسیون شبکه

سیسکو برای اتوماسیون شبکه چیست و تعریف آن چیست؟ سیسکو فقط قادر است که تمام آنچه نیاز است را به گونه‌ای ارائه دهد که به تعیین موقعیت و موقعیت یابی شبکه‌ها در همان لحظه و در دوره‌های بعدی کمک شایانی کند. در واقع سیسکو از کارها و عملیات پیکر بندی شبکه که وقت گیر و تکراری هستند زمان صرف شده برای IT را به راحتی پس می‌دهد. تا فرد بتواند در زمینه نوآوری شغل و کسب و کار خود تمرکز کافی داشته باشد. اتوماسیون شبکه در بهینه سازی و کنترل زمان بسیار اثرگذار بوده و به شدت موثر است.

جمع بندی

اتوماسیون شبکه‌ها یک فرایند بسیار کلی و کاربردی است که امروزه بسیار معروف و شناخته شده است. اتوماسیون شبکه‌ای در دهه اخیر بسیار کاربردی شده است و توسط مهندسان حرفه‌ای تولید و طراحی شده است. این اتوماسیون همانطور که از نامش پیداست به منظور اتوماسیون سازی شبکه‌ها تولید شده است. در واقع راه‌‌حل‌های بسیار متعدد و فراوانی مبتنی بر انواع مختلفی از سخت‌ افزار ها و نرم‌ افزارها، مراکز و پایگاه‌های اطلاعاتی و داده‌ها، مراکز ارائه‌ دهنده خدمات و شرکت‌ها را قادر می‌‌سازد تا اتوماسیون شبکه را برای بهبود و افزایش کیفیت عملکرد و کارایی، کاهش خطاها و اشتباهات نیروی انسانی و کاهش هزینه‌‌های عملیاتی پیاده‌ سازی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.