راه اندازی سرور فیزیکی

راه اندازی سرور فیزیکی

امروزه به دلیل توسعه و پیشرفت کسب و کارها، افراد بسته به نیاز خود به دنبال استفاده از سرورهای متفاوتی هستند که سرور فیزیکی یکی از این روش‌ها است. سرور فیزیکی یک سرور بدون فلز است که از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود و برای اجرای برنامه‌ها به کار می‌رود. راه اندازی سرور فیزیکی دارای مراحل مختلفی است و با راه‌اندازی سرور مجازی تفاوت‌هایی دارد. مجموعه رایان پشتیبان به صورت تخصصی راه‌اندازی سرورهای مختلفی را از جمله سرور فیزیکی به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد. در این مقاله در رابطه با راه اندازی سرور فیزیکی اطلاعات بیش‌تری را تقدیم شما خواهیم کرد.

سرور فیزیکی چیست؟

سرور فیزیکی که به نوعی یک سرور بدون فلز است، یک سرور رایانه‌ای است که از قسمت‌های مختلفی از جمله CPU، هارد دیسک، مادربرد، اتصال شبکه و یک سیستم عامل برای اجرای برنامه‌ها تشکیل شده است. راه اندازی سرور فیزیکی در محل خاصی صورت می‌گیرد و در واقع یک رایانه اصلی برای ذخیره‌سازی، ارتباطات و پردازش داده‌ها به شمار می‌رود. در حالت کلی یک سرور فیزیکی از اجزای قدرتمند سرور یعنی سخت‌افزار فیزیکی و یک سیستم عامل تشکیل می‌شود و ابعاد نسبتا بزرگی دارد.

قابل ذکر است که اطلاعات درون سرور فیزیکی را نمی‌توان به اشتراک گذاشت و در واقع می‌توان گفت که سرور فیزیکی تنها می‌تواند به یک کسب و کار واحد، خدماتی را ارائه دهد. اگر در کسب و کار خود قصد دارید راه اندازی سرور فیزیکی را انجام دهید، می‌توانید با رایان پشتیبان ارتباط برقرار کنید و از خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

۸ مرحله راه اندازی سرور فیزیکی

راه اندازی سرور فیزیکی را می‌توان یک پروسه منظم و تا حدودی پیچیده نام برد که باید مراحل زیر را برای انجام آن دنبال کرد :

  1. نصب سیستم عامل مناسب

برای نصب سیستم عامل می‌توانید از سیستم عامل‌های Fedora، CentOS یا Ubuntu بهره‌مند شوید.

  1. به‌روزرسانی سیستم عامل

همیشه سعی کنید سیستم عامل خود را به‌روز نگه دارید و از این موضوع اطمینان حاصل نمائید.

  1. نصب وب سرورApache (آپاچی) یا Nginx

یکی از وب‌سرورهای شناخته‌شده آپاچی است که با ویژگی‌ها و خدمات فوق‌العاده ای که ارائه می‌دهد، پلتفرمی محبوب برای کانفیگ وب‌سایت‌ها شناخته می‌شود.

  1. نصب mysql server

برای ذخیره و بازیابی داده‌ها برای وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و برنامه، می‌توانید از برنامه MySQL به عنوان یک سرور پایگاه داده استفاده کنید.

  1. نصب PHP

همانطور که می‌دانید، PHP یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است که به صورت Open Source و رایگان در اختیار کاربران قرار دارد. از زبان برنامه‌نویسی PHP برای توسعه وب و تولید صفحات پویا به صورت گسترده استفاده می‌شود.

  1. نصب Bind DNS server

از ابزار مخصوص Bind DNS برای تبدیل نام دامنه به آدرس ip و بالعکس استفاده می‌شود.

  1. نصب FTP server

پروتکل انتقال فایل به عنوان FTP شناخته می‌شود و به نوعی یک پروتکل شبکه برای انتقال فایل در شبکه شناخته شده است.

  1. امنیت سرور فیزیکی

برای افزایش امنیت در راه اندازی سرور فیزیکی باید مراحل زیر را دنبال کنید :

  • نصب یک فایروال.
  • رمزگزاری سخت و پیچیده (انتخاب پسورد سخت).
  • غیرفعالسازی ابزارها و امکانات بلااستفاده.

اگر در انجام هر کدام از مراحل ذکر شده به مشکل برخوردید، می‌توانید با شرکت رایان پشتیبان تماس بگیرید تا از مشاوره کارشناسان مجرب این مجموعه بهره‌مند شوید.

خدمات راه اندازی سرور فیزیکی

مزایا و معایب سرور فیزیکی

از جمله مزایای راه اندازی سرور فیزیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • در هنگام استفاده از سرور فیزیکی، تیم فناوری شما دسترسی کامل و ۲۴ ساعته به منابع سرورهای اختصاصی دارند که بر فرآیندهای عملیاتی پرتقاضا و مهم تجاری تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.
  • سرور فیزیکی را می‌توان بر اساس نیاز در داخل یا در یک colocation راه‌اندازی کرد.
  • پرسنل و کاربران it مجموعه می‌توانند سرور را متناسب با ویژگی‌ها و الزامات کسب و کار شخصی‌سازی و پیکربندی کنند.

از جمله معایب راه اندازی سرور فیزیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • هزینه نسبتا بالا در خرید، تعمیر و نگهداری سرور فیزیکی و همچنین هزینه جابجایی در هنگام خرابی نرم افزار.
  • کاربر یا پرسنلی را باید برای تنظیم، راه‌اندازی، پیکربندی، تعمیر و نگهداری سرور فیزیکی در نظر بگیرید.
  • برای راه اندازی سرور فیزیکی ممکن است به یک پیمانکار و یا فروشنده برای پیکربندی و تعمیر نیاز داشته باشید.
  • هنگامی که بار کاری یا workload به حداکثر برسد، کاربران قادر به افزایش حجم ذخیره‌سازی نخواهند بود و به این دلیل است که سخت‌افزار مورد استفاده خریداری شده است.
  • برای راه اندازی سرور فیزیکی نیاز به فضای فیزیکی و یا colocation است.

مقایسه سرور فیزیکی و مجازی از نظر کارایی

اگر مجموعه شما با حجم زیادی از داده‌ها به صورت مداوم سر و کار دارد که نیاز به پردازش مداوم دارد و با توجه به اینکه سرورهای مجازی مستعد مشکلات بزرگ‌تری هستند، بنابراین انتخاب سرورهای فیزیکی از نظر کارایی مناسب‌تر از سرورهای مجازی خواهد بود. سرورهای فیزیکی نسبت به ماشین‌های مجازی، قدرتمندتر و کارآمدتر هستند و بدین منظور استفاده از ماشین‌های فیزیکی بهتر است.

اگر فعالیت‌های مجموعه مورد نظر در حوزه منابع محاسباتی باشد، بهترین گزینه راه اندازی سرور فیزیکی است. در حالت کلی اگر هر دو ماشین فیزیکی و مجازی دارای قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و منابع یکسانی باشند، باز هم راه اندازی سرور فیزیکی به‌صرفه‌تر خواهد بود.

مقایسه سرور فیزیکی و مجازی از نظر مدیریت سرور

در حالت کلی نگهداری از سرورهای مجازی در خصوص مدیریت سرور، راحت‌تر از سرورهای فیزیکی است. با توجه به اینکه سرورهای فیزیکی در ابعاد بزرگ‌تری وجود دارند، در هنگام خرابی سرور، بازگرداندن سرور فیزیکی به حالت اولیه ممکن است تا چند روز زمان ببرد. در صورتی که اگر ماشین‌های مجازی به مشکل بربخورند، فرآیند بازیابی تنها با چند کلیک و با استفاده از نرم‌افزار پشتیبان سرور صورت می‌گیرد.

برای رفع خرابی و هر گونه نقص در سرور فیزیکی، کارشناسان باید از نزدیک مشکل را بررسی کنند و شاید به استفاده از چند درایو اضافی در نصب و راه اندازی سرور فیزیکی نیاز باشد. ولی در رابطه با سرورهای مجازی این موضوع کلا منتفی است و بدین صورت است که سرورها بر روی سخت افزارهای فیزیکی پیاده‌سازی می‌شوند که به محض راه‌اندازی می توان از آن‌ها استفاده کرد. لازم به ذکر است که مدیریت سرورهای مجازی به پشتیبانی سرور قدرتمند و حرفه‌ای نیاز دارد و برخلاف پروسه راه‌اندازی ساده، برای مدیریت محیط آن به سطح بالایی از تخصص و مهارت نیاز است.

مقایسه سرور فیزیکی و مجازی از نظر بازیابی سیستم

بازیابی سریع داده‌ها و عملیات بازیابی سیستم، هنگامی که سایت مورد نظر با یک فاجعه مواجه می‌شود، امری بسیار ضروری است. فرآیند بازیابی به منظور کاهش خرابی سیستم و در نتیجه کاهش تأثیر منفی کم‌تر بر تجارت انجام می‌شود.

برای بازیابی فاجعه رخ داده در سیستم باید مراحل مختلفی از جمله راه اندازی سرور فیزیکی جدید، نصب سیستم عامل، بازیابی داده‌های ضروری و راه‌اندازی برنامه‌های مورد نیاز صورت گیرد. در فرآیند بازیابی سرورهای فیزیکی، زمان بیش‌تری را نسبت به بازیابی سرورهای مجازی صرف کرد.

نکات مهم در اصول راه اندازی سرور فیزیکی

برای راه اندازی سرور فیزیکی در کسب و کارها باید فاکتورهایی را در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم :

  • انتخاب یک مکان مناسب

برای راه اندازی سرور فیزیکی حتما باید در نظر گرفت که اتاق مورد نظر می‌تواند نیازهای سخت‌افزاری سرور را حفظ کند یا خیر. مکان اتاق سرور باید جائی باشد که از کارمندان مجموعه دور باشد تا فردی از سر و صدای زیاد آن اذیت نشود.

  • نصب تجهیزات مناسب

در هنگام راه‌اندازی سرور حتما باید تجهیزات و رک مناسبی را نصب کرد تا سرمایه‌گذاری بر روی سخت‌افزار سرور به سرانجام مطلوبی برسد.

  • انتخاب سرور مناسب

سرورهای مختلفی برای انجام کارکردهای مختلف طراحی شده‌اند که برای انتخاب مناسب بین آن‌ها باید به فاکتورهای متخلفی از جمله تعداد کارکنان، هدف سرمایه‌گذاری مجموعه و غیره توجه کرد.

  • استفاده از UPS

یکی از فاکتورهای مهم در راه اندازی سرور فیزیکی و اتاق سرور، استفاده از ups‌ها است. کارکرد بدون وقفه منبع تغذیه می‌تواند به جلوگیری از خسارات جبران‌ناپذیر به بار آمده احتمالی در هنگام قطع ناگهانی برق، کمک شایانی کند.

  • سیستم‌ های امنیتی فیزیکی کنترلی

اتاق سرور یکی از مهم‌ترین مکان‌های هر سازمانی است که باید از نظر امنیتی و ایمنی در بالاترین استانداردها باشد. برای تامین امنیت در اتاق سرور می‌توان نصب دوربین‌های مناسب و استفاده از سیستم کنترل و مانیتورینگ را در نظر گرفت.

  • استفاده از سیستم خنک‌کننده و سرمایشی

وجود رک و سرورها در اتاق سرور باعث افزایش دمای اتاق می‌شود و برای این که افزایش دما به تجهیزات سرور آسیبی وارد نکند، می‌توان از سیستم‌های خنک‌کننده استفاده کرد که در اتاق سرورهای کوچک نیز استفاده از کولر توصیه می‌شود.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، راه اندازی سرور فیزیکی دارای مزایا و معایب مختلفی است که در مجموع می‌توان گفت که استفاده از آن در کنار سرور مجازی، بسیار به پیشرفت کسب و کارها کمک می‌کند. سرور فیزیکی یک نوع سرور رایانه‌ای است که با تشکیل قسمت‌های مختلفی در محل خاصی قرار می‌گیرد و برای ذخیره‌سازی، ارتباطات و پردازش داده‌ها به کار می‌رود. با توجه به اینکه راه اندازی سرور فیزیکی کاری تخصصی است، این راه‌اندازی ممکن است کمی پیچیده باشد و بدین منظور می‌توانید با مجموعه رایان پشتیبان ارتباط برقرار کنید. شرکت رایان پشتیبان با تجربه بالا در ارائه خدمات پشتیبانی سرور و شبکه به شرکت‌ها و موسسات مختلف، به صورت ۲۴ ساعته می‌تواند پاسخگوی شما باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.