قرارداد مشاوره it

قرارداد مشاوره it

توافق نامه مشاور فناوری اطلاعات یا IT، قرارداد کتبی منعقد شده بین دو طرف مشتری (نهاد شخصی یا تجاری) و مشاور است. مشاور فناوری اطلاعات توسط مشتری استخدام میشود تا در ازای دریافت وجه تخصص خود را در زمینه فناوری اطلاعات ارائه دهد.
این توافق نامه باید با دقت توسط مشتری و مشاور بررسی شود تا برای طرفین عادلانه و سودمند باشد. توافق نامه مشاوره IT شامل شرایطی مانند مدت توافق، ذکر خدماتی که باید مشاور انجام دهد، میزان دستمزد مشاور، عدم افشای اطلاعات محرمانه و خصوصی و غیره است. هنگامی که شرایط توافق برای هر دو طرف قابل قبول به نظر رسید، هر دو باید برگه‌ی قرارداد را امضا کنند و با این کار تعهداتی که در قبال یکدیگر دارند را بپذیرند.

مشاور IT چه کسی است؟

مشاور فناوری اطلاعات (IT) فردی است که در زمینه برنامه نویسی، داده‌ها و تجزیه و تحلیل رایانه به صورت مستقل یا برای یک شرکت مشاور فعالیت می‌کند. خدمات کلی یک مشاور IT شامل نصب، راه اندازی، نگهداری و پشتیبانی بسته‌های نرم افزاری و طراحی شبکه‌های کامپیوتری میشود.
مشاغل یک مشاور فناوری اطلاعات را استخدام می‌کنند تا سیستم‌ها و ساختار IT آنها را تجزیه و تحلیل کنند و مشکلات کشف شده را برطرف نماید. همچنین به ارتقا و آپدیت سیستم‌ها و نرم افزارهای موجود کمک می‌کنند به گونه‌ای که آنها را در سیستم فعلی خود برای تأمین نیازهای خاص آن کسب و کار آماده کند.

مشاوره it

انواع مشاوره IT

  • توسعه و پیاده سازی نرم افزار و سیستم‌ها
  • تامین امنیت اطلاعات
  • فراهم کردن تجهیزات محاسباتی
  • تامین فناوری / سیستم عامل های ابری / شبکه
  • مدیریت ذخیره سازی
  • ارائه راه‌حل‌های اینترنتی
  • طراحی وب سایت

در یک قرارداد مشاور IT چه مواردی باید درج شود؟

  • مدت قرارداد
    این توافق نامه مشاوره فناوری اطلاعات از تاریخ امضای قرارداد توسط مشتری آغاز میشود و به صورت ماه به ماه تمدید خواهد شد تا زمانی که هر یک از طرفین تصمیم بگیرد آن را از طریق اخطار کتبی، که طبق شرایط این قرارداد تحویل داده شده است، لغو کند.
  • شرایط لغو قرارداد
    قرارداد IT بهتر است یک قرارداد مشاوره ماه به ماه باشد و شامل تعهدات طولانی مدت توسط هیچ یک از طرفین نباشد. در صورتی که یکی از طرفین خواستار لغو توافق نامه باشند، می‌توانند این کار را با ارائه اخطار کتبی، از طریق ایمیل یا نامه معتبر انجام دهند. در صورت لغو، مشاور موافقت می‌کند که فوراً خدمات مشاوره فناوری اطلاعات را متوقف کرده و برای خدماتی که ارائه داده فاکتور مناسب تولید کند.
  • قیمت گذاری و پرداخت
    در طول مدت این توافق نامه حقوق هر ماه بایستی در یک تاریخ مشخص به مشاور پرداخت شود. علاوه بر این، مشتری موافقت می‌کند که هزینه‌های اضافی که مشاور در اجرای این قرارداد متحمل شده است، از جمله سفر و هزینه‌های از پیش تأیید شده را به مشاور بازپرداخت کند. مشاور فاکتور الکترونیکی را در اولین روز کاری هر ماه به مشتری تحویل می‌دهد و مشتری می‌پذیرد که هر فاکتور را ظرف ۲۰ روز به طور کامل پرداخت کند.
  • مالکیت معنوی
    مشاور موافقت می‌کند که به عنوان یک پیمانکار مستقل، کلیه حقوق مالکیت معنوی مربوط به کار انجام شده تحت شرایط این قرارداد به مشتری اختصاص داده میشود.
  • محرمانه بودن
    مشاور موظف است که به طور کامل از محرمانه بودن و عدم افشای اسرار تجاری و شیوه‌های تجاری مشتری محافظت کند (به استثنای مواردی که قبلاً توسط مشتری تأیید شده بود)
  • رقابت و درخواست
    در قرارداد باید ذکر گردد که مشتری می‌تواند همزمان برای یک شرکت دیگر مشاوره انجام دهد یا خیر. زمانی که مشتری حق مشاور را برای انجام کارهای مشاوره فناوری اطلاعات برای سایر آژانس‌ها از جمله رقبای مشتری تایید کرد باید حتما با شرایط این کار انجام دهد به صورتی که این کارها باید با شرایط محرمانه بودن این توافق نامه مطابقت داشته باشد.
  • غرامت
    مشتری و مشاور توافق می‌کنند که خسارت یا تعهدی که در طول مدت این قرارداد به وجود می‌آید را جبران کرده و تا جای ممکن از خساراتی که ممکن است بوجود آید جلوگیری کنند.
  • اصلاحات
    این توافق نامه نشان دهنده دامنه کامل روابط تجاری بین مشتری و مشاور است. کلیه خدمات مشاوره فناوری اطلاعات که توسط مشاور به مشتری ارائه میشود باید با مفاد این قرارداد مطابقت داشته باشد. هیچ شرایط یا تعهد دیگری خارج از این قرارداد معتبر نیست.
  • حل اختلاف
    شرایط این توافق نامه طبق قوانین اداره میشود. اختلافات یا مراحل قانونی از طریق یک داور بی‌طرف تشکیل و حل و فصل میشود. زمانی که مشاور و مشتری دچار اختلاف شوند، هر دو طرف توافق می‌کنند که طرف غالب باید کل هزینه‌های حقوقی خود، از جمله حق الوکاله را توسط طرف مقابل جبران کند.

 

نمونه قرارداد مشاوره IT

ماده ۱-  طرفین قرارداد
این توافق‌نامه بین ……………………… و به نمایندگی …………………. به‌عنوان ……………………….. به نشانی ……………………………………. به عنوان کارفرما به نشانی ……………………………………. به عنوان مجری، منعقد میگردد.

 

ماده ۲ موضوع قرارداد
خدمات مشاوره فناوری اطلاعات it عبارت است از پشتیبانی در زمینه فناوری اطلاعات (IT) با ارائه مشاوره و راهکارهای مناسب و همچنین ارائه طرحهای مربوطه. برای مثال ارائه طرح تحقیقی در خصوص سیستم دوربین مدار بسته در کلیه نقاط کارخانه، اعم از تأسسیسات فیزیکی و سایر محوطه کارخانه.

 ماده ۳- مدت زمان قرارداد
۳-۱- مدت قرارداد از تاریخ ………. به مدت … ماه می‌باشد.

۳-۲- هرگونه تمدید مدت توافق‌نامه به هر دلیلی (افزایش حجم کار، تأخیر در اجرای تعهدات طرفین) به‌جز بروز شرایط غیرقابل ‌پیش‌بینی و اضطراری بایستی به‌صورت کتبی و با موافقت طرفین صورت پذیرد و هیچ ‌کدام از طرفین مجاز به تغییر در شرایط توافق‌نامه بدون اخذ مجوز کتبی طرف مقابل نخواهد بود.

ماده ۴ حق الزحمه بابت انجام خدمات و نحوه پرداخت
هرگونه پرداخت در قالب این توافق‌نامه بر اساس درخواست کتبی مجری که در انتهای هر ماه شمسی بر اساس میزان کار انجام‌ شده مجری و تیم تحقیقاتی وی به کارفرما ارائه می‌شود انجام پذیرفته و کارفرما متعهد می‌گردد صورت‌وضعیت مربوطه را حداکثر ظرف مدت‌زمان یک هفته از تاریخ دریافت تعیین تکلیف و در وجه مجری تسویه نماید.

توافق‌نامه حاضر از تاریخ مذکور به مبلغ (… میلیون) ریال در وجه مجری می‌باشد. بدیهی است این مبلغ از اولین صورت‌ وضعیت مجری کسر خواهد گردید.

ماده ۵ مبلغ قرارداد
۵-۱- حق الزحمه مشاور در چارچوب ارائه خدمات موضوع این قرارداد ماهیانه مبلغ …………………… ریال می باشد که در وجه ایشان پرداخت می گردد.
۵-۲- با توجه به ماهیت توافق‌نامه، کلیه کسورات قانونی توافق‌نامه حاضر صرفاً شامل علی‌الحساب مالیات برابر ۵% بوده که از هر پرداخت به مجری کسر خواهد شد و طبیعتاً کارفرما متعهد به ارائه فیش‌های واریزی مالیات به سازمان امور مالیاتی به مجری خواهد بود. پرداخت سایر مبالغ در تعهد مجری نبوده و مبلغ مندرج در ماده سه توافق‌نامه به‌صورت خالص و بدون کسر کسورات دیگری در وجه مجری (مطابق ماده چهار این توافق‌نامه) پرداخت خواهد گردید.

ماده ۶ تعهدات مشاور
مشاور متعهد است که کلیه اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به کارفرما را محرمانه تلقی نموده و از افشای و بکارگیری آنها بدون موافقت قبلی کارفرما به هر شکلی خودداری نماید.

ماده ۷ شرایط توافق‌نامه قرارداد مشاوره فناوری اطلاعات it
۷-۱- در صورت بروز تأخیر در برگزاری جلسات کارشناسی موردنظر از سوی کارشناسان کارفرما (بر اساس مکاتبات انجام‌شده مجری با نماینده کارفرما یا درخواست نمایندگان کارفرما) مجری تعهدی در قبال تأخیرات به وجود آمده در پیشبرد پروژه نخواهد داشت و از این بابت مسئولیتی متوجه مجری نخواهد بود.

۷-۲_ مجری موظف است اطلاعات کارفرما را محرمانه تلقی نموده و از انتشار آن‌ها بدون کسب مجوز کتبی از کارفرما خودداری نماید.

۷-۳_ مجری متعهد است کلیه تمهیدات علمی و فنی و نهایت دقت و کوشش خود را در اجرای این توافق‌نامه فراهم نماید.

۷-۴_ این توافق‌نامه متضمن هیچ‌گونه مسئولیت اجرایی برای مجری نبوده و وی متعهد به ارائه هیچ محصول آموزشی، نرم‌افزاری، سخت‌افزاری یا از دیگر انواع به‌جز محصولات تصریح‌شده در پیوست یک توافق‌نامه جاری نخواهد بود.

۷-۵- مجری اقرار می‌نماید که مشمول قانون منع مداخله وزرا، نمایندگان مجلس و کارکنان دولت در معاملات دولتی مصوب دی‌ماه ۱۳۳۷ نمی‌باشد.

۷-۶- باتوجه به اینکه بستر اجرای نرم‌افزارهای موضوع این توافق‌نامه سخت‌افزار، شبکه و دسترسی به شبکه اینترنت می‌باشد، نماینده کارفرما متعهد می‌گردد در صورت اعلام نیاز مجری اقدامات لازم برای برپاداشتن و عملکرد صحیح سخت‌افزارهای نصب‌شده در محل کارفرما به همراه امکان دسترسی کامل به کلیه اطلاعات و سرورهای مربوطه را از طریق اینترنت برای مجری در هنگام اجرای عملیات موضوع توافق‌نامه به عمل آورد.

۷-۷- کارفرما متعهد می‌گردد کلیه مستندات، بانک‌های اطلاعاتی موردنیاز شامل ساختار و اطلاعات و فراورده‌های نرم‌افزاری، نرم‌افزارهای پایه و کلیه موارد پیش‌نیاز شروع کار را (در حد موجود نزد کارفرما) به‌تمامی در ابتدای پروژه و یا در طی پیشبرد کار، در اختیار مجری قرار داده و لذا مجری در قبال ارائه خدمات در حوزه محصولاتی که ناشی از عدم تحویل یا تأخیر در تحویل مستندات و پیش‌نیازهای شروع کار به وی خواهد بود، مسئولیتی نخواهد داشت. بدیهی است این موارد شامل کلیه محصولات نرم‌افزاری و مکتوب تولیدشده پیشین و تمامی مواردی که به نحوی با سیستم مورد سفارش کارفرما در ارتباط بوده‌اند یا می‌باشند و نزد کارفرما موجود می‌باشند و هر نوع خودداری از ارائه مستندات و ماژول‌های نرم‌افزاری و یا محصولات تولیدشده پیشین، باعث لغو تعهدات مجری در آن حوزه و عدم توانائی اجرای موضوع توافق‌نامه فی‌مابین خواهد گردید.

۷-۸- مجری متعهد می‌گردد حداکثر مساعدت خود را در خصوص هماهنگی‌های لازم برای حضور در جلسات فی‌مابین به میزان حداقل ۲ و حداکثر ۴ ساعت در هفته به انجام رساند. بدیهی است در موارد خاص که بنا بر پیشرفت پروژه میزان کمتر یا بیشتری برای حضور مجری در پروژه موردنیاز باشد، مجری حداکثر مساعدت را جهت هماهنگی و حضور در جلسات با نمایندگان کارفرما خواهد نمود.

ماده ۸ فسخ قرارداد
۸-۱- در صورتی که کارفرما تمایلی به ادامه استفاده از خدمات موضوع قرارداد را نداشته باشد ، می تواند با اعلام کتبی به مشاور قرارداد را بصورت یکطرفه فسخ نماید

۸-۲- درصورتی‌که کارفرما تعهدات خود را به انجام نرساند و پرداخت‌های هر مرحله مطابق ماده ۴ توافق‌نامه و یا از یک ماه پس از تأیید صورتحساب انجام نشود، مجری مجاز خواهد بود با اعلام کتبی قبلی توافق‌نامه را فسخ و یا پیشبرد پروژه را متوقف نماید. بدیهی است کارفرما ملزم به پرداخت صورتحساب‌های تائید شده و انجام تسویه‌حساب تا تاریخ مذکور مطابق ماده ۴ می‌باشد.

۸-۳- در صورت اعلام کتبی فسخ توافق‌نامه از سوی طرفین توافق‌نامه (مجری یا کارفرما)، کلیه وجوه نقدی یا اسناد بهادار پرداخت‌شده به مجری تا تاریخ اعلام فسخ (مطابق ماده چهار توافق‌نامه حاضر) در مالکیت مجری بوده و کارفرما حق مطالبه هیچ وجهی از مجری را در هیچ زمینه‌ای نخواهد داشت.

ماده ۹- درج موارد اضطراری
بروز هرگونه حادثه خارجی غیرقابل‌پیش‌بینی و غیرقابل‌اجتناب و خارج از اراده طرفین که مانع از اجرای تعهدات آن‌ها گردد، موجب مسئولیت آنان درزمان مزبور تا رفع حادثه نخواهد بود و طرفین با توافق کتبی می‌توانند نسبت به تمدید یا فسخ توافق‌نامه اقدام نمایند. بدیهی است در صورت بروز این شرایط هیچ‌یک از طرفین هیچ‌گونه ادعایی نسبت به یکدیگر نخواهند داشت. این موارد می‌تواند شامل بلایای طبیعی، قوانین جدیدالوضع که مانع از اجرای موضوع توافق‌نامه گردد.

تبصره: تشخیص موارد اضطراری به عهده هیئتی متشکل از نماینده کارفرما، نماینده مجری و داور مرضی‌الطرفین خواهد بود.

ماده ۱۰- مرجع حل اختلاف
هر گونه اختلاف درباره تفسیر و یا اجرای این قرارداد از طریق کمسیون داوری مرکب از یک نفر نماینده مشاور و یک نفر نماینده کارفرما حل و فصل خواهد شد. در صورت عدم حل اختلاف ظرف مدت حداکثر ………………… روز پس از ابلاغ هر یک از طرفین مبنی بر بروز اختلاف، مراتب از طریق مراجعه به دادگاههای صالحه و طبق مفاد قوانین دولت جمهوری اسلامی ایران رسیدگی خواهد شد.

ماده ۱۱- محل اقامت
مشاور موظف است در صورت تغییر آدرس، نشانی جدید را ظرف مدت ……………روز به کارفرما کتباً اطلاع دهد.

اقامتگاه طرفین همان است که در این توافق‌نامه آمده است و در صورت تغییر نشانی هریک از طرفین مراتب را باید ظرف مدت ۴۸ ساعت کتباً به طرف دیگر اطلاع دهند. در غیر این صورت مکاتبات و اخطاریه‌ها به آخرین نشانی اعلام‌ شده ارسال و ابلاغ ‌شده تلقی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.