طراحی شبکه های کامپیوتری

طراحی شبکه های کامپیوتری بسته به نیاز مشتری و گستردگی سازمان به روش‌های مختلفی قابل انجام است. سوال اینجاست که در میان روش‌های مختلفی که برای طراحی یک شبکه بکار می‌رود، کدام یک برای یک مجموعه مناسب است؟ قبل از نصب و راه اندازی شبکه ، برای طراحی شبکه باید به چه مواردی توجه کرد؟ پاسخ به این سوالات، تأثیر چشمگیری در نتیجه نهایی اجرای شبکه دارد. چرا که طراحی شبکه اولین و مهمترین گامی است که قبل از نصب و راه اندازی شبکه باید به آن توجه شود.

در این مطلب دیدگاه کلی درباره طراحی شبکه و مراحل آن به شما خواهیم داد. پس تا انتها همراه ما باشید.

شبکه کامپیوتری چیست؟

یک شبکه کامپیوتری، مجموعه‌ای از رایانه‌ها و سایر تجهیزات مرتبط مانند چاپگرها، سوئیچ‌ها، نقاط دسترسی، روترها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی شبکه است که با استفاده از سیم‌ها و کابل‌های فیزیکی یا با وسایل بی‌سیم به یکدیگر متصل شده‌اند. ارتباط بین این کامپیوترها و تجهیزات مربوطه باعث تسهیل جریان و تبادل داده بین آنها میشود. داده‌های وارد شده توسط یک کاربر خاص در یک کامپیوتر را میتوان به صورت مرکزی در دیسک شبکه ذخیره کرد و سپس میتوان با سایر کاربران در رایانه‌های مختلف در همان شبکه به اشتراک گذاشت یا برای چاپ به چاپگر ارسال کرد.

شما می توانید شبکه را به عنوان یک سیستم بزرگراه در نظر بگیرید. سیستم بزرگراه بسیاری از مکان‌ها و شهرهای مختلف را از طریق جاده‌های کوچکتر به هم متصل می‌کند که در نهایت به سیستم بزرگراه متصل میشود. به طور مشابه، یک شبکه کامپیوترها و سایر تجهیزات را با استفاده از کابل و سیم یا از طریق وسایل بی‌سیم به هم متصل می‌کند. درست مانند سیستم بزرگراه، یک شبکه باید با دقت طراحی شود تا اطمینان حاصل شود که کارآمد و بدون ازدحام است.

طراحی شبکه به چه معناست؟

طراحی شبکه به برنامه ریزی برای اجرای زیرساخت یک شبکه کامپیوتری اشاره دارد.

طراحی شبکه به طور کلی توسط طراحان شبکه، مهندسان، مدیران فناوری اطلاعات و سایر کارکنان مرتبط انجام میشود. قبل از اجرا و پیاده سازی شبکه بایستی طراحی آن را انجام داد.

طراحی شبکه را میتوان به صورت یک نمودار ترسیم کرد. این نمودار تمام اجزای مشترک شبکه و نحوه اتصال آنها به یکدیگر را دارد. روترها، سوئیچ ها، نقاط دسترسی، فایروال‌ها، رایانه‌ها، سرورها، گوشی‌های هوشمند، چاپگرها و دستگاه‌های ذخیره سازی شبکه همگی در نمودار نشان داده شده‌اند.

مراحل طراحی شبکه

طراحی شبکه شامل ارزیابی، درک و محدوده بندی شبکه‌ای است که باید اجرا شود. کل طراحی شبکه معمولاً به عنوان یک نمودار شبکه نشان داده میشود که به عنوان طرح اولیه برای اجرای فیزیکی شبکه عمل می‌کند. اولین چیزی که باید در نظر گرفته شود درک الزامات شبکه است. به طور معمول، طراحی شبکه شامل موارد زیر است:

  • هدف شبکه: تبادل اطلاعات و داده‌ها بین رایانه‌ها، برنامه‌های کاربردی و میزبانی پایگاه داده، خدمات صوتی و پیام رسانی
  • اندازه شبکه: تعداد کاربران، منطقه تحت پوشش، مکان کاربران، سخت افزار و غیره
  • کمیت: مقدار داده‌هایی که منتقل و مبادله میشود
  • امنیت داده‌ها: طراحی و معماری امنیت شبکه و فرآیندهای کلی امنیت شبکه
  • الزامات اتصال (چه سیمی، بی سیم یا ترکیبی): نوع کابل کشی، نوع کامپیوترها و تجهیزات مورد استفاده و مکان آنها، نرم افزار و سیستم عامل مورد استفاده مشخص شود و نقشه منطقی شبکه طراحی شود
  • تعداد، نوع و مکان دستگاه‌های شبکه (روتر، سوئیچ، سرور) و همچنین ساختار آدرس دهی IP مشخص شود

انواع مدل‌ طراحی شبکه  در تجارت‌ها و کسب و کارها

شبکه‌های رایانه‌ای را می‌توان بر اساس ویژگی‌های مختلفی مانند ظرفیت، مجوز، ساختار، فناوری، هدف سازمانی و غیره طبقه‌بندی کرد. با این حال، رایج‌ترین روش طبقه‌بندی شبکه، گستره فیزیکی یا جغرافیایی است.

در اینجا لیستی از انواع مختلف شبکه های کامپیوتری آمده است:

  1. شبکه محلی (LAN)
  2. شبکه گسترده (WAN)
  3. شبکه محلی بی سیم (WLAN)
  4. شبکه فضای ذخیره سازی (SAN)
  5. شبکه شهری (MAN)

شناخت انواع شبکه به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید کدام یک برای نیازهای تجاری شما مناسب است. در بخش‌های بعدی نگاهی عمیق به هر نوع شبکه خواهیم داشت.

 

انواع شبکه کامپیوتری

LAN چیست؟

LAN مخفف شبکه محلی است و رایج‌ترین و محبوب‌ترین مدل طراحی شبکه است که در اکثر مشاغل و خانه‌ها یافت میشود. LAN شبکه‌ای است که دستگاه‌ها را در یک منطقه جغرافیایی محدود به هم متصل می‌کند. مشخصه یک LAN این است که دستگاه‌های واقع در یک منطقه محدود و واحد مانند یک ساختمان یا یک خانه را به هم متصل می‌کند.

ملاحظات طراحی LAN

قبل از طراحی یک شبکه محلی باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تعداد پورت های مورد نیاز
  • سرعت شبکه مورد نیاز؛ به عنوان مثال ۱۰۰ مگابیت در ثانیه، ۱ گیگابیت در ثانیه و غیره.
  • توجه به رسانه – اترنت، بی سیم، حلقه توکن و غیره
  • دستگاه های مورد نیاز – سوئیچ ها، روترها، نقاط دسترسی
  • تلاش برای نصب و پیکربندی مورد نیاز است
  • سهولت مدیریت

مزایای یک LAN این است که دستگاه‌های متصل می‌توانند از یک اتصال اینترنتی استفاده کنند، فایلها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از چاپگرهای مشترک استفاده کنند. اما مهمتر از آن، دستگاه های متصل را می توان از یک مکان مخصوص، مدیریت و کنترل کرد.

 

WAN چیست؟

WAN مخفف شبکه گسترده است. شبکه گسترده یک شبکه کامپیوتری بزرگ است که گروه‌هایی از رایانه‌ها یا دستگاه‌های ارتباطی را در فواصل زیاد به هم متصل می‌کند. بر خلاف LAN، به یک مکان جغرافیایی وابسته نیست. شبکه های WAN معمولاً توسط مشاغل برای اتصال شبکه‌های اداری خود که در چندین سایت جغرافیایی قرار دارند استفاده میشود. هر یک از دفاتر به طور معمول دارای LAN مخصوص به خود هستند و این LANها از طریق یک WAN به هم متصل میشوند.

بنابراین، یک WAN را میتوان به عنوان مجموعه‌ای از شبکه‌های محلی یا سایر شبکه‌های ارتباطی مشاهده کرد. بزرگ‌ترین و رایج‌ترین نمونه WAN اینترنت است. در مقایسه با LAN، یک WAN به قطعات سخت افزاری اضافی نیاز دارد. برخی از سخت افزارهای مهم مورد نیاز برای یک شبکه گسترده عبارتند از سوئیچ های WAN، سرورهای دسترسی، مودم‌ها، روترها، آداپتورهای ترمینال ISDN، سوئیچ‌های ATM و مالتی پلکسرها.

رایج‌ترین فناوری‌های WAN عبارتند از:

خطوط اجاره‌ای

یک خط اجاره‌ای یک اتصال شبکه مستقیم است که شما آن را از یک شرکت اجاره می‌کنید، مانند یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) که از قبل زیرساخت مورد نیاز شما را دارد. از آنجایی که خطوط اجاره شده منحصراً برای دارندگان اجاره محفوظ است، شما از عملکرد و پهنای باند مطمئنی برخوردار خواهید شد. به همین دلایل، گزینه گران قیمتی است و میزان پرداختی شما برای اجاره به فاصله بین شبکه‌های متصل و الزامات عملکرد بستگی دارد.

شبکه نوری سنکرون (SONET)

شبکه نوری سنکرون یک پروتکل ارتباط دیجیتال استاندارد شده است که به طور همزمان حجم زیادی از داده‌ها را در فواصل طولانی با استفاده از یک رسانه فیبر نوری منتقل می‌کند که امکان انتقال همزمان صدا، داده و ویدئو را با سرعت ۱ گیگابیت در ثانیه از طریق یک فیبر واحد فراهم میاورد.

رله فریم

Frame Relay یک فناوری WAN برای انتقال داده بین شبکه‌های محلی و از طریق یک شبکه WAN است. در این فناوری، داده‌ها در فریم‌هایی بسته بندی شده و از طریق یک شبکه اشتراکی ارسال میشوند. هر یک از فریم‌ها حاوی تمام اطلاعات مسیریابی لازم برای اطمینان از رسیدن به مقصد صحیح است. پیکربندی آن ساده است و نسبت به خطوط اجاره‌ای کم هزینه‌تر است که به محبوبیت آن کمک می‌کند.

مجموعه پروتکل اینترنت

مجموعه پروتکل اینترنت پایه و اساس تمام شبکه‌های مدرن است. همچنین به عنوان TCP/IP شناخته میشود که مخفف عبارت Transmission Control Protocol/Internet Protocol است. TCP/IP مشخصات آدرس دهی، شناسایی و مسیریابی را تعریف می‌کند تا رایانه‌ها و سایر دستگاه‌ها بتوانند از طریق اینترنت ارتباط برقرار کنند. اگرچه اکثر کاربران ممکن است مجموعه پروتکل اینترنت را صرفاً با اینترنت مرتبط کنند، اما در واقعیت، اینترنت شبکه‌ای از شبکه‌ها است و مجموعه پروتکل‌های اینترنت مجموعه تعیین‌کننده‌ای از پروتکل‌ها است که بر اتصال دستگاه‌ها و انتقال داده‌ها نظارت می‌کند.

WLAN چیست؟

WLAN مخفف شبکه محلی بی سیم است. همانطور که از نام آن پیداست، یک WLAN با اتصال دستگاه‌ها با استفاده از ارتباطات بی سیم، یک شبکه LAN را تشکیل می‌دهد، یعنی به اتصالات اترنت سیمی متکی نیست. این بدان معناست که به کابل کشی بسیار کمتری نیاز است و دستگاه‌های تلفن همراه شما نیازی به اتصال به اینترنت ندارند، بنابراین واقعاً متحرک خواهند بود. یک WLAN می تواند جایگزینی برای یک شبکه سیمی باشد یا به عنوان توسعه دهنده آن عمل کند.

شبکه‌های WLAN از امواج رادیویی با فرکانس بالا استفاده می‌کنند و معمولاً شامل یک یا چند نقطه دسترسی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند در محدوده تحت پوشش آن حرکت کنند. WLAN و WiFi اغلب به جای یکدیگر استفاده میشوند، با این حال، درک این نکته مهم است که WiFi به اتصال بی‌سیمی که یک دستگاه استفاده می‌کند اشاره دارد، در حالی که WLAN به خود شبکه بی‎سیم اشاره دارد. سخت‌ افزار WLAN اداری شما باید مشترک استاندارد ۸۰۲.۱۱ac (که Wi-Fi 5 نیز نامیده می شود) یا بالاتر باشد. استاندارد ۸۰۲.۱۱ac به شبکه شما توان عملیاتی حداقل ۱ گیگابیت در ثانیه (۱ گیگابیت بر ثانیه) می‌دهد، سرعتی که پیش نیاز اکثر دفاتر مدرن است.

SAN چیست؟

SAN مخفف عبارت Storage area network است. این یک شبکه تخصصی و پرسرعت است که به شبکه در سطح بلوک دسترسی به فضای ذخیره سازی می‌دهد. شبکه‌های فضای ذخیره‌سازی معمولاً برای دسترسی به دستگاه‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند، به طوری که به نظر می‌رسد ذخیره‌سازی به صورت محلی متصل است. به عبارت دیگر، SAN یک شبکه یا زیرشبکه اختصاصی است که به هم متصل می‌شود و مجموعه‌های مشترکی از دستگاه‌های ذخیره‌سازی را به چندین سرور ارائه می‌کند. SAN اغلب با ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) اشتباه گرفته میشود. در حالی که هر دو راه حل‌های ذخیره سازی مبتنی بر شبکه هستند، اما کاملا متفاوت عمل می‌کنند.

MAN چیست؟

MAN مخفف شبکه شهری است. این یک شبکه کامپیوتری بزرگ است که معمولاً محدوده جغرافیایی وسیعی را دربرمیگیرد و در شرکت‌های بزرگ و محوطه دانشگاه استفاده میشود. به عنوان مثال، یک شبکه منطقه‌ای پردیس (CAN) نوعی MAN است و برای پیوند ساختمان‌های مختلف مانند کالج‌ها یا بخش‌های دانشگاهی، کتابخانه‌ها، و سالن‌های اقامت دانشجویی و غیره در محوطه دانشگاه استفاده می‌شود.

نوع مناسب شبکه را برای تجارت خود انتخاب کنید

هنگام طراحی یک شبکه کامپیوتری برای یک محیط تجاری، باید عوامل مختلفی از جمله ترافیک شبکه، عملکرد، امنیت شبکه، افزونگی، سخت افزار، مدیریت، نیاز به نگهداری و هزینه‌ها را در نظر بگیرید. با این حال، یک عامل فوری و مهم که باید در نظر بگیرید، گستره فیزیکی شبکه شما است. چه دفتر شما بخشی را در یک فضای کار مشترک، یک طبقه کامل از یک ساختمان، چندین طبقه در یک ساختمان، یا چندین مکان در سراسر کشور یا جهان اشغال کند، هر موقعیتی نیاز به یک راه حل شبکه متفاوت دارد.

انتخاب شبکه شما نه تنها به وسعت فیزیکی دفتر شما، بلکه به پهنای باند، عملکرد و الزامات امنیتی و همچنین هزینه های سخت افزاری و نگهداری بستگی دارد. اگرچه شبکه‌های مختلف شبیه به هم هستند، اما از نظر ویژگی‌ها، مزایا و هزینه بسیار متمایز هستند. بنابراین، انتخاب نوع شبکه مناسب برای سازمان شما در طراحی یک شبکه کامپیوتری که مقرون به صرفه باشد و مصرف منابع را به حداقل برساند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ما در شرکت رایان پشتیبان به شما در انتخاب نوع شبکه و طراحی بهینه شبکه کامپیوتری سازمان‌تان کمک خواهیم کرد و شما را نه یک گام، بلکه چندین گام به جلو حرکت می‌دهیم و تا رسیدن به اهداف و موفقیت‌های شغلی‌تان با شما همراه و پشتیبانتان خواهیم بود.
برای دریافت مشاوره می‌توانید با شماره‌هایی که در پایین صفحه درج شده تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.