مدیریت امنیت شبکه

مدیریت امنیت شبکه

مدیریت امنیت شبکه این کمک اساسی و موثر را به مدیران شرکت ها می‌کند تا برای ایجاد انطباق و اجرای صحیح تمام خط مشی‌های امنیتی موجود در سرتاسر شرکت‌ها را در سراسر شبکه و دستگاه نشان می‌دهد. مدیریت امنیت شبکه در واقع این امکان را به مدیر شبکه های کامپیوتری می‌دهد که توسط یک مکان مرکزی اقدام به مدیریت شبکه ای تشکیل شده از فایرول های فیزیکی و مجازی کنند. مدیریت امنیت شبکه راه حل‌های دارد که این راه حل‌ها و گزینه‌ها برای مدیران شبکه‌ها و سرپرستان شبکه‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشند و باعث می‌شوند که مدیر شبکه با نحوه مدیریت در رفتار شبکه آشنایی کافی داشته باشد.

مدیریت امنیت شبکه چیست؟ در حال حاضر در تمام سازمان‌ها یک هدف رایج شده است که هدف از استراتژی امنیتی می‌باشد. در واقع این هدف باعث می‌شود که تهدیداتی که می‌توانند کسب و کار یا شهرت کسب و کار را آسیب پذیر و مختل کند را کنترل کند. در واقع از عوامل تهدید کننده برنامه‌ها مدیریت و ایمن سازی شبکه به شدت پیشگیری می‌کند. امروزه تمام کارها و نیروی کارها به سمت اینترنت سوق یافته اند و این تغییرات به سمت اینترنت باعث ایجاد خطورات و تهدیدات برای شرکت‌ها می‌شود چون بسیاری از اطلاعات به صورت اینترنتی و یا از طریق ایمیل و برنامه‌های کاربردی وب ها به اشتراک گذاشته می‌شوند. مدیریت امنیت شبکه برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فوق العاده مهم و ضروری می‌باشد.

راه‌حل‌های که مدیریت امنیت شبکه در اختیار مدیران شبکه‌ها قرار می‌دهند بسیار مفید هستند و باعث بالا بردن آگاهی مدیران در زمینه: مشاهده ترافیک فایروال، تولیدات گزارشات، ارائه رابط مدیریت واحد برای انواع سیستم‌ها، دستگاه‌های اجرایی سیاست‌های جهانی و سایر موارد.

مدیریت امنیت شبکه چیست؟

امینت شبکه در واقع یک فرایند بسیار کلی و مهمی می‌باشد که برای پیشگیری و محافظت از سوء استفاده ها، نقص ها٬ اصلاح‌ها، تخریب ها، افشای نادرست، دسترسی های غیرمجاز و سایر موارد کاربرد فوق العاده ای دارد این تعریف به گفته موسسه SANS می‌باشد. این اقدامات این امکان و قابلیت را به کاربران، برنامه‌ها و رایانه‌ها می‌دهند تا در یک محیط امن و مناسب تمام عملکرد‌‌های مهم و ضروری و مجاز خود را انجام دهند. ترکیب بسیار پیچیده و متفاوتی برای ایمن سازی شبکه نیاز است در واقع از دستگاه‌های سخت افزاری مختلف از جمله: ضد بد افزاری، برنامه‌های نرم افزاری، روتر‌‌ها و فایروال‌ها برای ترکیب و ایمن سازی یک شبکه استفاده می‌شود. سازمان‌های کسب و کار ها و سازمان‌های دولتی به صورت دائم و مداوم اقدام به نظارت کارایی این طرح‌ها می‌کنند و این سازمان‌های و شرکت‌های بزرگ و معتبر غالبا از کارشناسان و تحلیل گران بسیار ماهر و حرفه ای در زمینه امنیت اطلاعات برای اجرایی کردن طرح‌های مختلف از جمله: طرح‌های امنیتی بسیار کمک می‌گیرند.

شناسایی موثر کل دارایی‌های موجود در شبکه‌ها از جدایی ناپذیرترین اجزای مدیریت امنیت شبکه ها به حساب می‌آید. اگر فردی یک نرم افزار مخصوص برای ردیابی دارایی نداشته باشد نمی‌تواند مراحل ثبت نام و نظارت را به راحتی شناسایی کند. رسیدن به مدیریت امنیت واقعی و بدون هیچ اختلال و مشکل بسیار سخت و دشوار است.

اهمیت مدیریت امنیت شبکه

چرا مدیریت امنیت شبکه مهم است؟ در این قسمت می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. امنیت شبکه برای سازمان‌های مختلفی در سراسر جهان بسیار حائز اهمیت می‌باشد. مدیریت امنیت شبکه از، از دست دادن اطلاعات و تمام داده های مهم شرکت‌ها و سازمان‌ها پیشگیری می کند. یکی دیگر از دلایل اهمیت مدیریت امنیت شبکه پیشگیری از سرقت اطلاعات و داده ها  و خرابکاری ها می‌باشد. در اکثر سازمان‌های تجاری و کسب وکارها از اینترنت هایی با سرعت بسیار بالا استفاده می‌شود که دارای چندین روتر بی سیم می‌باشند که در صورتی که این روترها ایمن سازی نشوند احتمال اینکه این سازمان های تجاری در معرض خطر و تهدید و سرقت و از دست دادن اطلاعات و داده‌ها واقع شوند، بسیار زیاد می‌باشد. مدیریت امنیت شبکه در کاهش وظایف دستی و کاهش خطاهای انسانی که ناشی از خطاها و انتخاب های غیرصحیح و نادرست انسانی می‌باشد، بسیار اثرگذار می باشد.

کارایی اصلی مدیریت امنیت شبکه

یک دید کلی و کامل از طرف مدیرت امنیت شبکه در شبکه ایجاد می‌شود. مدیریت امنیت شبکه داده‌های مختلفی از جمله: فایروال‌ها، برنامه‌ها، پروتکل‌ها، سیاست‌های امنیتی، دستگاه‌های فروشنده، برنامه‌ها، وی پی ان‌ها و سایر موارد را به راحتی تولید می‌کند. تمام این اطلاعات و داده‌های مختلف به صورت دقیق و درست بررسی و تجزیه و تحلیل می‌شوند. این داده‌ها به صورت اطلاعاتی در می‌آیند که تمام تراکنش‌ها و عملیات امنیتی را به داده‌های که قابلیت مدیریت دارند و عملی هستند را در یک قالب کلی و با ایجاد یک خط مشی، رمز گشایی می‌کند. این خط مشی‌ها از حفاظت شبکه‌ها به شدت اطمینان می‌دهند.

مراحل اصلی ایمن سازی شبکه‌ها

مراحل اصلی ایمن سازی شبکه‌ها چیست؟ مراحل اصلی ایمن سازی شبکه‌ها مراحل بسیار راحت و آسانی هستند که برای اطمینان از ایمن سازی شبکه‌های کوچک انجام می‌شوند.

مراحل ایمن سازی شبکه های کوچک:

  • نام کاربری مدیر را تغییر دهید.
  • رمز عبور یا پسورد مدیر روتر را پیچیده تر کنید و تغییر دهید.
  • نام شبکه را نیز عوض کنید
  • فایروال‌ها را چند برابر یا حداقل دو برابر کنید.
  • رمز گذاری را از حالت غیرفعال خارج کنید و فعال کنید.
  • سیستم عامل روتر را بروزرسانی کنید.
  • تمام شبکه‌های که به عنوان مهمان هستند را غیرفعال و یا خاموش کنید.

این مراحل برای اطمینان از ایمنی بودن شبکه‌های کوچک بسیار اثرگذار می‌باشند.

درک کردن ماهیت تهدیدات شبکه

اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین هدف مدیریت امنیت شبکه ها حفاظت از تمام داده‌ها و اطلاعات سازمان‌ها می‌باشد. سطح تهدیدات و خطورات شبکه‌ها سالانه افزایش می‌یابند و به تبعیت از افزایش سطح خطورات و تهدیدات راه‌های پیشگیری از این تهدیدات و حفاظت از داده‌ها نیز بیشتر و گسترده تر می‌شوند. یکی از راه‌حل‌های جلوگیری و پیشگیری از ایجاد تهدیدات و خطرات برای شبکه، درک تهدیدات فعلی که باعث اثرگذاری بر سازمان‌ها می‌شوند، می‌باشد. امروزه در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها یکسری زیر ساخت‌هایی موجود می‌باشند که این امکان را به کارکنان خود می‌دهد به صورت دورکاری و غیرحضوری در محیط شرکت‌ها یا سازمان‌ها و یا حتی اداره‌ها کار خود را به صورت مفید انجام دهند.

وظایف اصلی مدیریت امنیت شبکه

مدیریت امنیت شبکه یک سری وظایف اصلی دارد. در این قسمت می‌خواهیم به شرح این وظایف بپردازیم. امروزه محیط تهدید همچنان در حال تغییر می‌باشد و حفظ اطلاعات و حفظ وضعیت امنیتی برای کارکنان بسیار سخت شده است همچنان معماری شبکه نیز بسیار پیچیده‌تر شده است. وظایف اصلی اداری امنیتی متعدد می‌باشند که مهم ترین و اصلی ترین آن ها را در این ادامه ذکر می‌کنیم.

وظایف اداری امنیتی: پشتیبانی از دستگاه‌ها، پشتیبانی از مکان‌ها، پشتیبانی از برنامه‌ها، پشتیبانی از ماتریس‌های در حال گسترش کاربران و سایر موارد. از دیگر وظایف امنیتی شامل: پایبندی به انطباق، بهینه سازی عملکرد، فعال کردن خدمات جدید، عیب یابی، کنترل های دسترسی و مکانیسم های امنیتی. این وظایف اصلی مدیریت امنیت شبکه در برابر تهدیدات پیچیده بسیار موثر می‌باشند.

برنامه موثر برای مدیریت امنیت شبکه

برنامه مدیریت امنیت شبکه موثر در ساده سازی تمام فرایندها و پیشگیری از تهدیدات و به خطر انداختن امنیت و اطلاعات شبکه‌ها به صورت مداوم در حال یافتن اطلاعات و فرصت‌های شگفت انگیز می‌باشد. با درگیر ساختن مدیریت امنیت شبکه در این فرایند تمام پیچیدگی شبکه‌ها را می‌توان به صورت مناسب و موثر مدیریت کرد.

سیاست‌های امنیتی شبکه‌ها

سیاست‌های امنیتی شبکه‌ها یعنی چه و چه کمکی به مدیران شبکه‌های کامپیوتری میکند؟ شبکه‌ها در واقع به مدیران شبکه‌های کامپیوتری کمک شایانی می‌کند. این شبکه کمک می‌کنند تا در خط مشی‌های امنیتی موجود در سراسر شرکت‌ها و در سرتا سر شبکه‌ها و دستگاه‌ها یک انطباق خاصی ایجاد شود. خط مشی اصولی و بنیادینی در واقع تمام نظارت و حفظ امنیت، رویه‌ها، دستورالعمل‌ها، مدیریت‌ها را در یک شبکه به صورت واضح معین و مشخص کند.

مدیریت شبکه‌های بزرگ

مدیرت شبکه‌های بزرگ را می‌توان با کمک گرفتن از خدمات شرکت‌های معتبر مدیریت شبکه ها به خوبی انجام داد. مدیریت شبکه‌های بزرگ با استفاده از نیروهای انسانی و پرسنل‌های غیر حرفه‌ای و یا آموزش ندیده باعث ایجاد یک فاجعه می‌‌شود. برای مدیریت امنیت شبکه باید از منابع پشتیبانی حرفه‌ای با دانش و اطلاعات بالا استفاده کرد تا سازمان شما دچار اختلال و سرقت اطلاعات نشود. پرسنل و منابع پشتیبانی باید با اهداف استراتژیک ابتکار مدیریت امنیت شبکه به صورت حرفه‌ای آشنایی داشته باشند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی کامل مدیریت امنیت شبکه پرداختیم و اطلاعات مفیدی را ارائه دادیم. مدیریت امنیت شبکه با روش‌های مختلفی اقدام به حفاظت از شبکه می‌کند و راه های نفوذ خطرات و تهدیدات را به حداقل خود می‌رساند. مدیریت امنیت شبکه نحوه مدیریت را بسیار راحت تر و ساده تر می‌کند. مدیریت امنیت شبکه باعث کاهش خطرات و ریسک‌های موجود در سرتاسر شبکه‌ها می‌شود و از اطلاعات مختلفی از آسیب پذیر شدن شبکه‌ها پیشگیری می‌کند و تمام گزینه‌های بلقوه را ارزیابی و بررسی می‌کند و از داده‌ها به نحوه احسن و با کیفیت بسیار بالا محافظت می‌کند و باعث حذف یا سرقت و یا از دست دادن داده‌ها و اطلاعات نمی‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.