مدیریت سیستم‌های تحت شبکه

مدیریت سیستم‌های تحت شبکه

مدیریت سیستم‌های تحت شبکه، فرآیند مدیریت شبکه برای تشخیص خطا و افزایش عملکرد با استفاده از ابزارها و فناوری‌های مختلف برای همگام سازی با نیازهای تجاری یک سازمان است.
مدیریت سیستم‌های موجود در یک شبکه به منظور نظارت، نگهداری و بهینه سازی شبکه طراحی شده است. این آیتم شامل مدیریت هر دو سیستم (چه سخت افزاری و چه نرم افزاری) می‌باشد که برای مدیریت شبکه از آن استفاده میشود.

هدف از مدیریت سیستم‌های تحت شبکه

هدف از مدیریت شبکه دستیابی به یک شبکه بدون خطا است. در محیط امروز، چندین راه حل برای کنترل و نگهداری از شبکه، ابزارهای نظارت بر شبکه یا ابزارهای مدیریت شبکه یافت میشود که کل فرآیند را به یک فرآیند پیچیده تبدیل می‌کند.
با مقیاس گذاری شبکه‌ها در محیط‌های کابلی، وایرلس و مجازی فناوری اطلاعات، مدیریت شبکه به طور فزاینده‌ای پیچیده میشود و مدیران شبکه به سیستمی که بتواند دستگاه‌های موجود را کنترل کند و ایمن نگه دارد، به شدت نیاز دارند. در میان راه‌حل‌های مدیریتی که وجود دارد، یک راه حل قابل اطمینان و مقرون به صرفه برای مدیریت شبکه، بکارگیری یک نرم افزار هوشمند مدیریت شبکه بهترین گزینه برای ساده سازی مدیریت شبکه است زیرا به کاهش وابستگی به چندین ابزار برای مدیریت شبکه کمک می‌کنند.

با استفاده از مدیریت سیستم‌های تحت شبکه میتوان از مزایای ویژه‌ای بهره برد که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره‌ای خواهیم داشت:

  1. مانیتورینگ شبکه – با استفاده از این ویژگی مدیریت شبکه میتوان سیستم‌های سخت افزار شبکه را کنترل کرد تا اطمینان حاصل شود که همه دستگاه‌ها به درستی کار می‌کنند و در صورت شناسایی مشکل، به مدیران سازمان هشدار داده شود.
  2.  تشخیص دستگاه‌های غیرمجاز – وقتی دستگاه جدیدی به شبکه متصل میشود، سیستم مدیریت شبکه یا NMS آن را شناسایی می‌کند و درصورتی که وجود آن در شبکه مجاز باشد، آن را پیکربندی و به شبکه اضافه می‌کند.
  3.  تجزیه و تحلیل عملکرد – با وجود مدیریت سیستم‌‌های تحت شبکه میتوان عملکرد فعلی و قبلی یک شبکه را اندازه گیری کرد. این شامل عملکرد کلی شبکه و همچنین دستگاه‌ها و اتصالات موجود در شبکه می‌باشد. به عنوان مثال، NMS ممکن است جنبه‌هایی از شبکه را شناسایی کند که در آن جریان تولید به حداکثر پهنای باند موجود نزدیک است. از داده‌ها میتوان برای بهینه سازی جریان ترافیک و در صورت لزوم افزودن سخت افزار جدید استفاده کرد.
  4.  مدیریت شبکه – مدیریت دستگاه‌های تحت شبکه یک روش ساده برای مدیریت چندین دستگاه از یک مکان مرکزی ست. ممکن است برای پیکربندی دستگاه یا اصلاح تنظیمات براساس تجزیه و تحلیل عملکرد استفاده شود. به عنوان مثال میتوان به فعال کردن پورت‌های خاص شبکه روی یک سوئیچ یا اجرای پهنای باند برای دستگاه‌های بخصوصی اشاره کرد.
  5.  مدیریت خطا – اگر دستگاه یا بخشی از شبکه خراب شود، ممکن است NMS بتواند به طور خودکار جهت ترافیک را با هدف محدود کردن زمان خرابی عوض کند. این عمل ممکن است با استفاده از مجموعه‌ای از قوانین از پیش تنظیم شده انجام شود. زمانی که در شبکه خطایی رخ دهد، هشدار یا اعلان شبکه معمولاً برای یک یا چند مدیر شبکه ارسال میشود. این ویژگی باعث میشود مشکلات در زمان اولیه شناسایی شوند و منجر به ایجاد مشکلات خطیری در شبکه نشود.

 

بکارگیری مدیریت سیستم‌های شبکه در کجا ضرورت دارد؟

در شبکه‌های کوچک مانند شبکه‌‍‌های مسکونی یا خانگی به چنین سیستمی نیاز نخواهید داشت. با این حال، این شبکه برای هر شبکه بزرگی مانند آنچه در پیکربندی‌های سازمانی یافت میشود، بسیار مهم و حیاتی است. اتاق سرور، مراکز داده و شبکه‌های شرکتی ممکن است صدها یا هزاران دستگاه متصل داشته باشند. وجود سیستم نظارت بر شبکه مرکزی برای مدیریت و تامین امنیت دستگاه‌ها مهم است. NMS روشی کارآمد و مناسب برای مکان یابی، بروزرسانی، تعمیر و جایگزینی تجهیزات شبکه در صورت لزوم فراهم می‌کند.

شرکت خدمات شبکه‌ رایان پشتیبان خدمات اساسی و پیشرفته مدیریت شبکه را برای رفع خطاهایی که عملکرد شبکه را کاهش می‌دهند ارائه می دهد. کافیست با ما تماس بگیرید و شبکه، سرور و ماشین‌های مجازی خود را راه اندازی شده تصور نمایید و بدون زحمت و دردسر نیز آن را مدیریت کنید.
شرکت رایان پشتیبان ابزارهای داخلی نرم افزار نظارت بر شبکه و ابزارهای مختلفی مانند پینگ، تراسروت، مرورگر MIB، کنترل از راه دور و موارد دیگر را برای عیب یابی مشکلات اساسی عملکرد شبکه و مدیریت آن ارائه می‌دهد و تجهیزات پیشرفته همچون ماژول NCM را برای پیشبرد اهداف شبکه شما بکار میبرد. ماژول NCM شامل یک ماژول مدیریت پیکربندی شبکه برای مدیریت تغییرات پیکربندی است که با استفاده از آن، پشتیبان گیری از پیکربندی، رعایت سیاست‌های انطباق و تشخیص تغییرات شبکه در زمان واقعی آسان‌تر صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.