مهم ‌ترین کاربرد های شبکه

مهم ‌ترین کاربرد های شبکه

پیش‌بینی دانشمندان برای قرن ۲۱ این است که این قرن، عصر شبکه خواهد بود و همه چیز تا سال‌های پایانی آن در یک شبکه بسیار بزرگ به هم متصل می‌شود. این شبکه از میلیاردها شبکه کوچک و بزرگ تشکیل خواهد شد و همه اشیا در آن به هم متصل می‌شوند. در حقیقت اصلی‌ترین مبحث علم جدید در همین مورد است. با توجه به اهمیت بالای این موضوع شرکت رایان پشتیبان دوره ‌های آموزشی‌ را برگزار کرده است که تمام اطلاعات لازم برای ایجاد شبکه و… در آن مطرح شده است.

ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم مواردی از مهم ‌ترین کاربرد های شبکه اطلاعاتی که باید بدانید را در اختیارتان قرار دهیم، در صورت تمایل می‌توانید به سایت ما سر زده و از شرایط این دوره ‌های آموزشی مطلع شوید.

شبکه چیست؟

شبکه در لغت، به دسته‌ یا گروهی از افراد و اشیا گفته می‌شود که بتوانند یک سری اطلاعات معناداری را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در فناوری اطلاعات، شبکه مختصر شده‌ی شبکه کامپیوتری یا شبکه دیتا است؛ یعنی در اینجا کامپیوترها ابزاری هستند که اطلاعات ما را به صورت معنادار و مفهوم به اشتراک می‌گذارند.

در سطح دقیق‌تر این شبکه ‌های کامپیوتری گره‌هایی دارند که دستگاه دیجیتال می‌تواند به وسیله لینک‌ها و ارتباطات فیزیکی، پیغام‌ها را بین این گره‌ها منتقل کنند.

به بیان دیگر شبکه ‌های دیتا دسته‌ای از سیستم‌ های سخت ‌افزاری کامپیوتری هستند که به وسیله کانال ‌های ارتباطی به یکدیگر متصل و منابع اطلاعاتی را بین طیف زیادی از کاربران به اشتراک می‌گذارند.

گره‌های شبکه به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که شروع و پایان داده‌ها از آن سرمنشأ می‌گیرد. این گره‌ها می‌توانند رایانه شخصی، سرورها، تلفن و تجهیزات سخت‌افزاری باشند.

تنها در صورتی می‌توان گفت دو دستگاه با یکدیگر شبکه هستند که تبادل داده‌ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر صورت بگیرد.

چه کسانی به شبکه نیازمندند؟

پس از آشنایی با مفهوم شبکه لازم است بدانید چه کسانی به شبکه ‌های کامپیوتری نیاز دارند. اگر محل کار شما به بیش از یک کامپیوتر مجهز است، راه ‌اندازی شبکه های کامپیوتری در بهبود روند کاری شما بسیار کمک‌کننده است. امروزه با وجود گستردگی نیاز به کامپیوتر و اینترنت، وجود شبکه کامپیوتری برای هر شرکتی ضروری است.

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده، از مهم ‌ترین کاربرد های شبکه، برقراری سیستم ‌های یک مجموعه با یکدیگر، کم شدن هزینه‌ها در خرید تجهیزات سخت ‌افزار و مدیریت دقیق‌تر آن است.

با توجه به موارد بسیار دقیق و مهم بالا، اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که به راه ‌اندازی شبکه نیاز دارید و به‌وضوح نیاز خود را به این قبیل شبکه‌ها حس کرده‌اید، می‌توانید با مراجعه به سایت ما؛ رایان پشتیبان و دریافت دوره‌ های آموزش شبکه، عملکرد خود را بهبود ببخشید.

مزایا و اهداف شبکه

  • سهولت در انتقال داده‌ها
  • به اشتراک گذاشتن منابع
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • افزایش اطمینان در کاربران
  • عدم ‌اهمیت بعد فاصله
  • پشتیبانی و مدیریت مرکزی
  • به‌روز بودن اطلاعات
  • افزایش کارآمد بودن سیستم

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

با استفاده از شبکه نه تنها در زمان صرفه‌  جویی می‌کنیم، در هزینه ‌های متفاوتی چون عدم استفاده از پست، نقل و انتقال پول، کم شدن تجربه مجدد و… می‌توان صرفه‌ جویی کرد.

افزایش کارآمد بودن سیستم

استفاده از شبکه های مجازی، کارآمد بودن سیستم را بالا می‌برد. اگر توزیع وظایف در مجموعه‌ای مانند ماشین ‌های متفاوت صورت گیرد، از لحاظ دستیابی به اطلاعات آن، سرعت پردازش و تمرکز، ذخیره و همچنین بازیابی اطلاعات آن مطمئن خواهد بود و کارآیی آن بالا می‌رود.

عدم ‌اهمیت بعد فاصله

با به کارگیری شبکه ‌های دیتا و کامپیوتری، شما قادر خواهید بود در مدت زمان بسیار کوتاه به اطلاعاتی که در فاصله‌های بسیار زیادی از شما قرار دارند دسترسی داشته باشید.

مهم ‌ترین کاربرد های شبکه

شبکه‌ های دیتا کاربرد های زیادی دارند و روزبه‌روز به کاربرد های آنان افزوده می‌شود و بر ضرورت استفاده از آن صحه می‌گذارند. در ادامه به بخشی از مهم ‌ترین این کاربردها اشاره می‌کنیم.

کاربردهای تجاری

اتخاذ تصمیماتی که یک شرکت یا کارخانه باید بگیرد تا بازارش را حفظ کند از بزرگ‌ترین چالش‌ها است. تمام واحدهای تجاری بخش‌های مختلفی دارند مانند بازاریابی، واحد فروش، مالی، تولید، خدمات پس از فروش و… که هرکدام از این واحدها خروجی‌های متفاوتی دارند و مدیریت برای تصمیم نهایی و وارسی آن‌ها نیاز دارد تمام این خروجی‌ها و اطلاعات را یکدست کند. گاهی هم ممکن است نیاز باشد این نتایج را با بخش‌های دیگر به اشتراک بگذارد تا به سمت اهداف خود آن ها را هدایت کنند.

اشتراک این نوع منابع تنها بخشی از مهم ‌ترین کاربرد های شبکه است. اشتراک سخت‌افزار و تجهیزات نیز در این واحدها اتفاق می‌افتد که بسیار حائز اهمیت است. برای مثال در یک واحد تجاری به‌جای خرید پرینتر برای تک‌تک کارمندان آن مجموعه، یک پرینتر برای کل شرکت تهیه می‌شود و تمام افراد از طریق شبکه به این پرینتر متصل می‌شوند.

کاربرد خانگی

امروزه وجود یک کامپیوتر یا دستگاه‌های هوشمند دیگر مانند تبلت، آی پد، تلفن همراه و… در تمام خانه‌ها یک امر کاملاً طبیعی است. گستردگی دنیای دیجیتال، تجارت الکترونیک، ارتباطات مجازی و… از ساده‌ترین دلایل این همه‌گیری است. به طور تقریبی نیز تمام این فعالیت‌ها از طریق اینترنت امکان‌پذیر است.

در این کاربرد خانگی که از مهم‌ ترین کاربرد های شبکه است، ارتباط همتا به همتا استفاده می‌شود. در این سیستم، داده مرکزی حذف و اطلاعات در کامپیوتر تک‌تک کاربران ذخیره می‌شود و سبب می‌شود هر فرد لیستی از افراد مجاور خود داشته باشد.

از مهم‌ترین کاربردهای خانگی تجارت الکترونیک است. امروزه افراد بسیاری در سراسر دنیا احتیاجات خود را از اینترنت به طور مستقیم تهیه می‌کنند. شرکت ‌های بزرگ و کوچک کاتالوگ‌های متنوع و جذاب خود را در اینترنت گذاشته و کافی است کاربر با چند کلیک جنس موردنظر خود را خریداری کند.

حتی اگر شما طریقه استفاده از کالایی که خریده‌اید را هم نمی‌دانید، باز هم اینترنت به داد شما می‌رسد. سرچ کنید و تمام اطلاعات موردنیازتان را پیدا کنید.

کاربرد های همراه

در صنعت کامپیوتر و دیجیتال، کامپیوترهای همراه از سریع‌ترین رشدها برخوردارند. برای ایجاد ارتباط بین این کامپیوترها با همدیگر یا کامپیوترهای خانگی و دفتری باید به دنبال شبکه‌ های بی‌سیم بود. از جالب‌ترین و هیجان‌انگیزترین کاربردهای این شبکه ‌های بی‌سیم به وجود آمدن دفترهای سیار است. این شبکه‌ها حتی در امور حمل‌ونقل نیز تحول‌های زیادی ایجاد کرده‌اند و از نظر نظامی نیز اهمیت زیادی دارند. باید توجه داشت الزاماً هر شبکه بی‌سیم سیار نیست.

مهم‌ ترین کاربرد های شبکه و تجارت الکترونیک

امروزه کمتر کسی وجود دارد که نام تجارت الکترونیک را نشنیده باشد. گسترش تلفن ‌های هوشمند سبب گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، سوشال مدیا، در میان عامه مردم شده است. امروزه دیگر اکثر مردم ترجیح می‌دهند خریدهای خود را به صورت مجازی و از طریق فروشگاه‌ های اینترنتی انجام دهند.

شبکه ‌های دیتا سبب تغییرات گسترده و زیادی در صنعت خرده فروشی شده است. همچنین پس از توسعه بازاریابی دیجیتال، کسب و کارها تغییرات زیادی در خود دیده‌اند و سازمان ‌های کوچک و متوسط نیز به وسیله روش های نوین بازاریابی، توانایی حضور در بین رقبای قدرتمند خود را پیدا کرده اند.

تحقیقات علمی از مهم‌ ترین کاربرد های شبکه

تا چندین سال گذشته برای آنالیز و محاسبه ‌های سنگین اطلاعات نیاز به ابر کامپیوترها بود. این کامپیوترهای غول‌پیکر هزینه‌های بسیاری داشتند. اما به مدد شبکه‌ های کامپیوتری این عملکردها بسیار آسان شده‌اند و پردازش ‌های موازی موجودند. امروزه می‌توان به‌راحتی از امکانات و دسترسی‌های شبکه‌های بزرگ برای تحلیل و پردازش اطلاعات مختلف و همانندسازی شرایط حقیقی در تحقیقات و پروژه‌های علمی استفاده کرد.

از مهم‌ ترین کاربرد های شبکه تجارت الکترونیک می‌توان به این مورد اشاره کرد که از این شبکه‌ها می‌توان به‌راحتی به عنوان ابزاری برای اشتراک‌گذاری و پخش تحقیقات استفاده کرد.

متأسفانه در این سیستم‌ های کامپیوتری ضریب خطا نیز موجود است که سبب می‌شود نتوان از آن ها در کاربرد های پیچیده‌ای که با جان انسان در ارتباط است استفاده کرد. تکنولوژی‌ های مرتبط با جان انسان مانند اینترنت اشیا پزشکی و یا شبکه‌ های کنترل سلامت.

استفاده از شبکه های کامپیوتری سبب می‌شود ضریب خطا و احتمال از کار افتادگی سیستم‌ های کامپیوتری کم شود. به طور معمول در اینترنت اشیا و شبکه‌های حسگر، گره‌هایی از را مشاهده می‌کنیم که به کمک همدیگر و تجمع اطلاعات در تلاش هستند تا یک هدف مشخص را به تحقق برسانند. این شبکه بر مبنا و پایه اعتماد به یکدیگر پی‌ریزی شده‌اند.

در آخر

شرکت تخصصی ما تلاش کرده است در این مقاله جامع‌ترین و بهترین توضیحات لازم درباره مهم‌ ترین کاربرد های شبکه را به شما همراهان عزیز ارائه دهد. شما می‌توانید پس از آشنایی با این تکنولوژی پیشرفته و شناسایی نیازهای خود به دوره‌های آموزشی ما، رایان پشتیبان، مراجعه کنید و از این دوره ‌های طلایی آموزشی ما کمال استفاده را ببرید.

ما در این بسته ‌های آموزشی کامل‌ترین، جامع‌ترین و به ‌روزترین نکات را به صورت کاملاً تخصصی با همراهی یک تیم حرفه‌ای ارائه داده‌ایم. امید است با استفاده از این دوره‌ها بتوانید به نتیجه دلخواه خود رسیده و به موفقیت‌های روزافزون دست یابید.

جهت شرکت در دوره های آموزش شبکه توسط رایان پشتیبان ازلینک زیر استفاده کنید :

آموزش شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.