خدمات شبکه و سخت افزار

خدمات پشتیبانی شبکه و سخت افزار

کمتر منزلی امروزه در شهرها و حتی روستاهای کشور یافت می شود که در آن کامپیوتر و وسایل مربوط به آن وجود نداشته باشد. طبیعتا وقتی در اماکن مسکونی ضریب نفوذ کامپیوتر اینقدر بالاست، در اماکن تجاری و اداری بسیار بالاتر نیز می باشد. هر اداره، سازمان یا شرکتی قطعا نه تنها دارای سیستم های کامپیوتر فراوانی البته بر اساس مقیاس بزرگی شرکت می باشد، بلکه معمولا این سیستم ها به صورت شبکه به هم متصل هستند. پس در تمامی شهرها به ویژه کلان شهرهایی مانند تهران به موسسات خدمات شبکه و سخت افزار و نرم افزار نیاز مبرم وجود دارد.

هر سیستم الکترونیک و کامپیوتری به علت ماهیت خود در معرض خرابی های احتمالی سخت افزاری قرار دارد و از قبل باید برای مشکلات احتمالی فکر شود که در لحظه بروز مشکل، کمترین خسارت ممکنه وارد شده و در سریع ترین زمان ممکن مشکل برطرف گردد. غیر از این هر سخت افزاری برای کارایی خود نیازمند سیستم عامل و نرم افزار است. این نرم افزارها نیز به علل مختلف ممکن است دچار اختلال شوند. هر اختلال سخت افزاری و نرم افزاری برای سیستم های تحت شبکه می تواند به سازمان خسارات جبران ناپذیری وارد کند. از این رو سرعت در خدمت رسانی پشتیبانی بسیار مهم است.

انواع خدمات شبکه :

خدمات شبکه را در یک نگاه کلی می توان به دو نوع خدمات پسیو شبکه و اکتیو تقسیم کرد. در واقع این دو شالوده اساسی و بنیان شبکه هستند. به هر دوی آنها برای داشتن شبکه قدرتمند کامپیوتری نیاز است. خدمات اکتیو شبکه شامل بخش نرم افزاری شده و خدمات سخت افزاری با نام پسیو شناخته می شود.

خدمات نرم افزاری شبکه

بخش اکتیو و نرم افزاری شبکه در واقع به مجموعه فعالیت هایی که در راستای خدمات نرم افزاری و پیکربندی تجهیزات انجام می شود؛ تلقی می گردد. یا به طور شفاف تر خدمات اکتیو را می توان شامل تنظیمات و پیکربندی دستگاههای ارتباطی شبکه و مدیریت یک شبکه دانست.

این پیکر بندی و تنظیمات باعث می شود که عملکرد شبکه مناسب باشد. هر شبکه مبتنی بر برنامه ها و نوع عملکرد آن نیاز به تجهیزات و تنظیمات انفرادی دارد تا بتواند بهترین کارایی را داشته باشد. خدمات اکتیو راه را برای این کارایی بهتر باز می کنند.

انواع خدمات اکتیو

  • تنظیمات و پیکربندی سرورهای لینوکس و ویندوز: کنترل دامنه، سرور فایل، سرور پشتیبان، وب سرور، سرور برنامه، سرور پست الکترونیکی، سرور چاپی
  • پیکربندی و تنظیم سرویس های سرور لینوکس و ویندوز از جمله: Active Directory، DNS، DHCP، NAT، PROXY، IIS، RAS، Security
  • مدیریت و اجرای سیستم مانیتورینگ شبکه
  • پیکربندی روترها و مدیریت سوئیچ
  • پیکربندی و تنظیم فایروال ها
  • نصب و تنظیم خدمات بی سیم
  • نصب و پیکربندی آنتی ویروس ها بر روی سرورها
  • طراحی سیستم پشتیبان گیری خودکار برای سرورها
  • مدیریت پهنای باند و مدیریت دسترسی به اینترنت و کنترل ترافیک
  • پیاده سازی سیستم تلفن IP
  • راه اندازی دوربین امنیتی و سیستم نظارت

خدمات سخت افزاری شبکه

نصب شبکه ممکن است ساده به نظر برسد اما در صورت عدم وجود استانداردها و عدم تجربه کافی، مشکلاتی را برای کاربران ایجاد می کند که رفع آنها بعضاً بیشتر از هزینه های اجرای شبکه های کامپیوتری است. برای بهبود عملکرد سیستم به خدمات شبکه و سخت افزاری خوبی نیاز است. این خدمات در واقع سنگ بنای یک شبکه هستند.

خدمات شبکه و سخت افزار

در واقع نمی توان انتظار عملکرد مناسب را از بخش نرم افزاری شبکه داشت بدون آنکه بخش سخت افزاری به درستی اجرا شده باشد. رشد و گسترش و بازدهی مناسب شبکه های کامپیوتری در گرو این است که ابتدا از لحاظ سخت افزاری برآوردها به درستی انجام شده باشد.

بخش سخت افزاری شبکه یا بخش پسیو شامل موارد زیر می شود:

  • برآورد در مورد تجهیزات مورد نیاز و خریداری و نصب آنها
  • نصب و راه اندازی تلفن مورد نیاز شبکه
  • کابل کشی ها
  • راه اندازی اتاق سرور و انجام موارد امنیتی مربوط به آن
  • انجام خدمات فیبر نوری از قبیل کابل کشی، فیوژن، پانل پچ و نصب لوازم جانبی
  • نصب و راه اندازی پانل پچ شبکه و تلفن
  • نصب سرورها، روترها، سوئیچ ها و دیگر لوازم جانبی در Rack
  • نصب و راه اندازی دوربین های نظارتی
  • و ارائه خدمات پشتیبانی سخت افزاری شبکه شامل بازدید های دوره ای، رفع عیوب و خرابی های تجهیزات و مواردی از این دست.

اهمیت خدمات شبکه و سخت افزار

از آنجایی که بدون سخت افزار مناسب که در حکم ابزار اصلی و بنیادی برای هر کاری است نمی توان به هدف مورد نظر رسید، در مورد شبکه های کامپیوتری هم همینطور است. نمی توان انتظار عملکرد عالی از بخش نرم افزاری داشت در صورتی که به بخش سخت افزاری و کیفیت آن اندیشیده نشده است.

خدمات شبکه و سخت افزار از آنجایی اهمیت می یابد که برای ادامه رشد و حیات یک کسب و کار و مجموعه نقش مهمی را برعهده دارد. در واقع ریشه اصلی کار است و نمی توان انتظار داشت بدون ریشه و تنه قدرتمند، بخش نرم افزاری که در حکم شاخ و برگ و میوه های این تنه است نیز درست عمل کند.

با این تفاسیر انتخاب مجموعه ای که از گام اول چه برای خدمات نرم افزاری و چه سخت افزاری، پلن دارد، بسیار مهم است. این پلن که در واقع همان طراحی شبکه است محدودیت و منابع یک مجموعه را در نظر گرفته و با توجه به آن اقدام به نصب تجهیزات و راه اندازی شبکه می کند.

همچنین اهمیت خدمات شبکه و سخت افزار فقط در بخش نصب و راه اندازی نیست و باید شامل پشتیبانی های لازم نیز برای رفع عیوب و جلوگیری از آسیب شدید به شبکه باشد. نصب و راه اندازی یک سمت ماجراست و بازدیدهای دوره ای از تجهیزات و ارائه خدمات پشتیبانی نیز سمت دیگر ماجرا که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است

ضرورت استفاده از خدمات پشتیبانی شبکه و سخت افزار

به طور کلی هر سیستم سخت افزاری چه یک کامپیوتر خانگی باشد و چه سیستم های پیشرفته در شبکه های سازمان ها در معرض خرابی های مختلف قرار دارد. پشتیبانی و نگهداری سیستم های کامپیوتری به ویژه شبکه ها، در حال حاضر اصلی ترین نیاز شرکت‌ها، موسسات، کارخانجات، سازمان‌ها، آموزشگاه‌ها، هتل ‌ها و … در حوزه آی تی است. رشد و نفوذ فناوری اطلاعات در تمامی حوزه‌ های کسب و کار موجب شده است که تمامی محیط های تجاری، اداری، صنعتی، آموزشی و … نیاز مبرم و شدیدی در زمینه پشتیبانی سخت افزار های کامپیوتر و شبکه، نصب و راه اندازی انواع تجهیزات شبکه و سرویس‌ های مرتبط با آن احساس کنند.

امروزه شرکت هایی مانند رایان پشتیبان در زمینه خدمات سخت افزار کامپیوتر و شبکه و حتی نرم افزار در حال ارائه خدمت به مردم عزیزمان هستند. دیگر مانند گذشته اگر کامپیوتر شما در منزل دچار آسیب شد نیازی نیست کیس به آن سنگینی را روی دوش خود گرفته و تا میرداماد یا میدان ولیعصر تهران طی مسیر نموده و آن را به تعمیرکار بسپارید. بلکه فقط کافیست با رایان پشتیبان تماس گرفته و در سریع ترین زمان ممکن از خدمات کارشناسان این شرکت در منزل یا محل کار خود بهره مند شوید. این مورد که سرعت بالای پشتیبانی خدمات مربوط به شبکه و سخت افزار می باشد، شاید آن چنان در مصارف خانگی حائز اهمیت نباشد. بلکه در موارد تجاری و اداری اهمیت خود را نشان دهد.
فرض کنید سرور شبکه یک شرکت یا سازمان یا اداره دچار اختلال شود. شاید باعث شود کل شبکه و در نتیجه کل سازمان از انجام فعالیت باز بماند و خسارات شدیدی به آن وارد شود. از این رو باید همچین سازمانی از قبل با یک شرکت پشتیبان شبکه مانند رایان پشتیبان در قرارداد باشد تا در زمان وقوع همچین مشکلی فقط با یک تماس به سرعت پشتیبانی را دریافت نماید.

البته از وظایف دیگر شرکت پشتیبان سخت افزار و شبکه سرویس دوره ای دستگاه ها می باشد که تا حد زیادی به تشخیص مشکلات سیستم ها انجامیده و از وقوع خرابی های یکباره جلوگیری می نماید. در قرارداد پشتیبانی معمولا باید جدول زمانی دقیقی برای سرکشی به سیستم ها و سرویس دوره ای آن ها تنظیم شده باشد.
به طور کلی می توان گفت خدمات پشتیبانی سخت افزار که خدمات پشتیبانی شبکه را هم در بر می گیرد مواردی چون پشتیبانی و نگهداری از کلیه تجهیزات سخت افزاری در حوزه آی‌تی و شبکه مانند تجهیزات پسیو شبکه، سرورها، رک، سوئیچ، روتر، دوربین‌های مداربسته، سیستم برق اضطراری UPS، سیستم‌های کامپیوتری و تجهیزات اداری مانند پرینتر، فکس، اسکنر و … را شامل می شود.

انواع خدمات سخت افزاری شبکه

در زمینه شبکه ها، خدمات طیف بسیار گسترده ای را در بر می گیرد که شامل مشاوره جهت طراحی شبکه و خرید تجهیزات و زیرساخت شبکه، نصب و راه اندازی شبکه چه از نظر سخت افزار و چه از نظر نرم افزار، مانیتورینگ تجهیزات سخت افزاری شبکه به صورت آنلاین و لحظه ‌ای، بازدید های دوره ‌ای به منظور مراقبت و پیشگیری از خرابی تجهیزات شبکه، عیب یابی و رفع خرابی تجهیزات سخت افزاری شبکه، عیب یابی و رفع خرابی زیرساخت و پسیو شبکه، پیاده سازی و اجرای قابلیت افزونگی (Redundancy) جهت پیشگیری از قطعی در شبکه و سرویس دهی، در نظر گرفتن ویژگی مقیاس پذیری و توسعه پذیری شبکه (Scalability) و بسیاری موارد دیگر می شود.
همان طور که عرض شد سخت افزار بدون نرم افزار کارایی خاصی ندارد. از این رو نمی توان در مورد خدمات سخت افزار و شبکه صحبت کرد و خدمات نرم افزارهای وابسته به این سخت افزارها را بیان نکرد. فرض کنید ویندوز یا سیستم عامل سرور شبکه ای دچار اختلال شود. اگر بهترین قطعات در سیستم های شبکه به کار رفته باشند هم باز هم آن شبکه کارایی خود را از دست می دهد.
در زمنیه نرم افزاری، خدمات ارائه شده در زمینه پشتیبانی شبکه بخشی از خدمات اکتیو شبکه می‌باشد که شامل نگهداری از نرم افزارها، رفع ایرادات احتمالی آن‌ها، پیشگیری از وقوع ایرادات و مشکلات، نصب نرم‌ افزارهای شبکه، نصب و آپدیت ویندوز سرور، نگهداری اطلاعات و دیتاهای شرکت است. بک ‌آپ ‌گیری و پشتیبان‌ گیری از تمامی اطلاعات و نرم ‌افزارهای موجود و مستند سازی تمامی اطلاعات مرتبط با شبکه نیز بخشی از این خدمات می ‌باشد.
یکی از قابلیت های جدید شرکت های خدمات پشتیبانی شبکه این است که علاوه بر پشتیبانی حضوری سریع می توانند برخی مشکلات را از راه دور و به صورت ریموت رفع کنند. رایان پشتیبان از پیشتازان ارائه این گونه خدمات در تهران و کشور می باشد. به این خدمات، خدمات پشتیبانی شبکه از راه دور و به صورت ریموت می گویند و در آن برای حل برخی مشکلات شبکه، نیاز به مراجعه سریع به محل نیست و با نرم افزارهای مخصوص می توان مستقیما روی سیستم و از راه دور به حل مشکل پرداخت یا حداقل موقتا سیستم را راه انداخت که تا رسیدن کارشناس پشتیبانی شبکه به محل، خسارت زیادی به شرکت مورد نظر وارد نشود.

قرارداد پشتیبانی سخت افزار شبکه

یک سازمان دوراندیش هرگز نمی گذارد مشکلی پیش بیاید و بعد به حل آن فکر کند و از قبل برای موقع مشکلات فکر چاره می باشد. با بستن قرارداد پشتیبانی شبکه می توان از خدمات پشتیبانی بهره برد، به این صورت که هم در زمان صرفه‎ جویی می شود و هم می‎ توان مجموعه سازمان خود را به نحو احسن مدیریت کرده و از مشکلات وقت ‎گیر گه می تواند خسارات مادی سنگینی نیز وارد نماید جلوگیری نمود. سرمایه گذاری ماهانه برای دریافت خدمات پشتیبانی شبکه این امکان را به شما می‎ دهد که هم هزینه نگهداری کامپیوتر ها و سرورها کمتر شود و همچنین از صرف هزینه بالا برای رفع خرابی احتمالی سیستم ‌ها جلوگیری کنید و شما می توانید با کمترین هزینه از خدمات پشتیبانی شبکه شرکت رایان پشتیبان برای کسب و کار سازمان و یا شرکت و یا حتی شبکه های کامپیوتری خانگی خود استفاده نمایید.
در قرارداد اجرای شبکه موارد متعددی از جمله نوع خدمات درخواستی در زمینه نگهداری و پشتیبانی شبکه، تجهیزات شبکه و سیستم‌هایی که نیاز به پشتیبانی دارند، تعداد دفعات بازدید کارشناش از محل شرکت در یک ماه و مدت زمان حضور کارشناس در هر نوبت مراجعه حضوری نیز برای رعایت حقوق مشتریان یا همان کارفرمایان محترم تعین و مشخص می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.