چند دستگاه می تواند به مودم

چند دستگاه می تواند به مودم یا روتر من وصل شود؟

چند دستگاه می تواند به مودم یا روتر من وصل شود؟

در این پست می خواهیم در مورد اینکه چند دستگاه می تواند به مودم یا روتر من وصل شود؟ توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم. احتمالا بسیاری از این مسئله اطلاعی نداشته باشند که مودم ها و روتر ها می توانند محدودیت های هم داشته باشند. که ما در ادامه می خواهیم در مورد این موضوع بیشتر برای شما توضیح دهیم.

همچنان با شرکت رایان پشتیبان ارائه دهنده انواع خدمات شبکه و پشتیبانی شبکه، خدمات کامپیوتر و پشتیبانی کامپیوتر، نگهداری شبکه، خدمات نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری و انواع قراردادهای پشتیبانی شبکه و نگهداری کامپیوتر همراه باشید.

چند دستگاه می تواند به مودم یا روتر من وصل شود؟

از نظر فنی ما می‌توانیم دستگاه های زیادی را به روتر بی‌سیم متصل کنیم. امروزه روترها از ۲ یا ۳ فرکانس رادیویی سود می‌برند و می‌توان بسیاری دستگاه را روی هر کدام از این فرکانس‌های رادیویی تنظیم نمود.

حتی در صورتی که یک مودم همراه ۴G یا TD-LTE خریداری کرده باشید؛ در مشخصات آن گفته شده ۱۶ یا ۳۲ دستگاه به شکل همزمان به آن متصل گردند. ولی سوال اصلی این می باشد که به شکل عملی چند دستگاه می‌توانند به یک مودم یا روتر اتصال پیدا کنند که بروی سرعت و کارایی ان اثری نداشته باشد؟

بیشتر بخوانید: نحوه تنظیم کردن مودم adsl به چه صورتی انجام می شود؟

بسیاری از دستگاه‌ها تقسیم سرعت و پهنای‌باند می شوند

اجازه دهید با یک مثال عملی پیش برویم. تصور کنید یک روتر در رده AC۱۷۵۰ داریم؛ مثلاً TP-Link Archer C۷.

این روتر بی‌سیم از ۲ فرکانس رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می کند و سرعت وای‌فای روی هر کدام از آنها ۴۵۰ و ۱۳۰۰ مگابیت می باشد.

حالا فکر کنید ۱۰ شخص به شکل همزمان به این فرکانس‌ها متصل گردند. یعنی ۱۰ دستگاه روی شبکه وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز و ۱۰ دستگاه در باندهای رادیویی ۵ گیگاهرتز به روتر تی‌پی‌لینک آرچر سی ۷ متصل شدند.

 

پس؛ سرعت هر دستگاه روی باند ۲.۴ گیگاهرتز به ۴۵ مگابیت افت خواهد کرد. به دلیل اینکه ۴۵۰ مگابیت سرعت اسمی روی این فرکانس رادیویی بین ۱۰ کاربر تقسیم خواهد شد.

در فرکانس ۵ گیگاهرتز هم سرعت ۱۳۰۰ مگابیت بین ۱۰ دستگاه تقسیم و هر کدام سرعت اسمی ۱۳۰ مگابیتی را دارد.

دقت داشته باشید این پهنای‌باند و سرعت‌ها اسمی می باشند و در جهان واقعی سرعت‌های خیلی پایین تری در دسترس خواهد بود.

از نکات مهم دیگر؛ می توان به استفاده از روتری در رده AC۱۷۵۰ می باشد. حالا فکر کنید روتری در رده AC۱۲۰۰ یا AC۷۵۰ داشته باشیم و و تمایل داشته باشیم ۱۰ کاربر به شکل همزمان به آن اتصال داشته باشند.

در صورتی که از روترهای تک باند قدیمی سری N با سرعت ۳۰۰ مگابیت استفاده نمایید و فکر کنیم ۱۰ دستگاه با هم به آن وصل شده‌اند؛ سرعت حداکثر هر دستگاه ۳۰ مگابیت خواهد بود.

در صورتی که اطلاع داریم کمتر رخ می دهد ۱۰ کاربر و دستگاه به یک روتر بی‌سیم وصل شوند؛ اما با این وضعیت متصل شدن ۵ الی ۶ دستگاه به یک مودم روتر هم می‌تواند سرعت و کارایی شبکه را بسیار زیاد تحت تاثیر قرار دهد.

شبکه‌های مش mesh

وضعیت در شبکه‌های مش و روترهای مش وای‌فای اندکی بهتر است اما باز هم با محدودیت‌های سخت‌افزاری و فرکانس رادیویی روبرو خواهیم بود.

مش وای‌فای یک راه‌کار جدید برای پوشش دادن مساحت‌های خیلی بزرگ می باشد. یک شبکه مش از چندین روتر یا نود ایجاد می‌شود که در نقطه های مختلف خانه یا ساختمان قرار داده شده است و افراد می‌توانند به آنها متصل شوند.

چند دستگاه می تواند به مودم یا روتر من وصل شود؟

روترهای مش وای‌فای باز هم محدودیت سرعت و پهنای‌باند دارند و در صورتی که شاید تعداد دستگاه‌های زیادتری بتوانند به شبکه وای‌فای متصل شوند اما باز هم نمی‌توان تصور کرد ۱۰ ها و ۱۰۰ ها دستگاه به روترهای مش وای‌فای وصل شوند.

مطلب مرتبط:

نحوه نصب آنتن وای‌فای بیرونی به روتر بی‌سیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.