خدمات مانیتورینگ شبکه

خدمات مانیتورینگ شبکه

تعریف مانیتورینگ شبکه و ضرورت اجرای آن

مانیتورینگ شبکه یا پایش شبکه یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که بعد از نصب و راه اندازی شبکه، به منظور نگهداری از شبکه و کاهش هزینه‌های کلی شرکت، باید به آن پرداخته شود. با این اوصاف حتما کنجکاو شدید تا در مورد خدمات مانیتورینگ شبکه بیشتر بدانید و با ساز و کار آن بیشتر آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم تعریف کاملی از مانیتورینگ شبکه و مزایایی که برای یک شرکت به ارمغان می‌آورد، توضیح دهیم.
خوشبختانه شرکت خدماتی رایان پشتیبان می‌تواند در پیشبرد اهدافتان در این زمینه به شما کمک شایانی بکند و خدمات بسیار کارامد و در عین حال به صرفه برای رونق و پیشرفت کارهای شرکت یا مجموعه‌ی شما، ارائه دهد. در ادامه با خدمات این شرکت نیز بیشتر آشنا خواهیم شد.

منظور از مانیتورینگ شبکه چیست؟

مانیتورینگ شبکه یا Network Monitoring، به نظارت‌های مداومی که بر کل سیستم‌های کامپیوتری یک شرکت اعمال میشود گفته میشود. هدف از این مراقبه‌های مستمر از شبکه‌های کامپیوتری مجموعه این است که هرگونه خطا یا نقص احتمالی در اولین فرصت شناسایی شود و سریعا اقدام به رفع آن نمایند. با استفاده از مانیتورینگ شبکه میتوان وضعیت تک تک اجزای شبکه مانند روترها، سویچ‌ها، فایروال‌ها، سرورها و .. را در هر زمان از شبانه روز بررسی کرد و بر ان‌ها نظارت کامل داشت. با این کار شبکه هرگز دچار مشکلات حاد و هزینه‌های گزاف نمیشود و کاملا درست به کار خود ادامه می‌دهد.
اما اگر عمل مانیتورینگ در یک شرکت وجود نداشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ زمانی که به عملیات مانیتورینگ شبکه به عنوان یک وظیفه‌ی همیشگی نگاه نشود، حتی مدیر و مالک شبکه نمی‌تواند از نقص‌هایی که در آن رخ می‌دهد سریعا آگاه شود. زیرا معمولا مشکلات داخل شبکه از عیب‌های کوچک شروع میشود تا اینکه تبدیل به یک معضل میشود. در این هنگام برطرف کردن مشکلات درون شبکه‌ای بسیار زمانبر و هزینه بردار خواهد بود.

نحوه‌ی اجرای  خدمات مانیتورینگ شبکه به چه صورت است؟

برای به مرحله‌ی اجرا دراوردن مانیتورینگ شبکه روش‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از متداول‌ترین روش‌ها استفاده از نرم افزار مانتیورینگ شبکه است.
سیستم مانیتورینگ شبکه نرم افزار هوشمندیست که مدیر شبکه را از آنچه در شبکه اتفاق می‌افتد، آگاه می‌کند. این سیستم به صورت کاملا خودکار همواره در تلاش برای یافتن نقص‌های شبکه و حل آن‌هاست. از این رو شخصی که مسئول رسیدگی و مدیریت سازمان را برعهده دارد از کوچکترین اختلال هرکدام از اجزا سریعا مطلع می‌شود.

چند نرم افزار موثر برای مانیتورینگ شبکه کدامند؟

همانطور که در بالا ذکر شد نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه پروسه‌ی نظارت به یک شبکه را آسان‌تر و موثرتر می‌کنند. در واقع اساس کار همه‌ی این نرم افزارها با هم مشابه است اما نمیتوان از یک نرم افزار واحد در همه‌ی سازمان‌ها استفاده کرد زیرا هر نرم افزار بسته به نیاز و وسعیت یک شرکت باید طراحی شود.
نرم‌ افزارهای زابیکس (Zabbix) و ناگیوس (Nagios) ازجمله نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه‌ی لایه باز یا اوپن سورس هستند که میتوانید بر روی آن‌ها تغییرات لازم را اعمال کنید. زابیکس به شکلی فوری و در کمترین زمان خدمات سرورها، روترها، سویچ‌ها و فضای ابری شبکه را پیمایش می‌کند. در زابیکس امکانی با عنوان Statistics Zabbix وجود دارد که حجم مصرفی از فضای دیسک و بار کاری cpu را اندازه‌گیری می‌کند و بر منابع شبکه‌ای نظارت انجام می‌دهد. و اما نرم افزار ناگیوس که یکی دیگر از نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه می‎‌باشد، برای استفاده بر روی سیستم عامل‌های لینوکس مناسب است و قادر است تمامی تجهیزات ویندوزی، یونیکسی و لینوکسی را مانیتور کند.
علاوه بر این دو، نرم افزارهای رایگان دیگری نیز وجود دارند که از پروتکل‌های دیگری برای پایش استفاده می‌کنند. ازجمله این نرم افزارها میتوان به ManageEngine OpManager،Icinga ، Site24x7 و SolarWinds اشاره کرد.

اگر عملیات خدمات مانیتورینگ شبکه را در سازمان اعمال نکنیم، چه میشود؟

سلامت شبکه در یک مجموعه، عملکرد و موفقیت آن مجموعه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ چراکه شبکه‌ها زیر ساخت فناوری اطلاعات آن مجموعه یا شرکت را تشکیل داده‌اند و بروز هرگونه نقص فنی در ساختار شبکه موجب توقف جریان اطلاعات و برنامه‌های جاری و آینده‌ی شرکت میشود.
حال برای اطمینان از سلامت شبکه بایستی هر روز و شاید هم هر لحظه اجزای آن را وارسی کرد تا از درستی کارکرد آن مطمئن شد. قطعا عملی کردن این کار توسط یک فرد (هرچند متخصص و خبره در این زمینه) کاری سخت و طاقت فرساست. بهترین کار این است که یک نرم افزار ویژه مختص  خدمات مانیتورینگ شبکه را با کمک یک شرکت خدماتی معتبر طراحی کنید که به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کند و هر نقصی را قبل از تاثیر آن بر کاربران، برنامه‌ها و مشاغل مشخص کند، تا با خیالی آسوده بتوانید نظارت بر شبکه را به عهده‌ی آن بسپارید.
شرکت خدماتی رایان پشتیبان به شما در اجرای خدمات مانیتورینگ شبکه برای آگاهی از نحوه عملکرد اجزای شبکه از جمله سلامت، دسترسی‌پذیری، میزان بازده، میزان مصرف پهنای باند، و ایرادها و نواقص احتمالی و بسیاری موارد دیگر، شبکه‌ی شما را به طور پیوسته مانیتورینگ یا پایش می‌کند.
به راستی شخصی که بر شبکه خود نظارت ندارد، چگونه می‌تواند بفهمد که در شبکه‌اش چه می‌گذرد و آیا تجهیزات متصل به شبکه و خدماتی که به کاربران و مشتریان ارائه می‌شود، درست و طبق برنامه پیش می‌رود یا نه؟ با اتخاذ بهترین روش‌ها برای مانیتورینگ شبکه حتی می‌توان از برخی مشکلات امنیتی در شبکه نیز مطلع شد و پیش از وارد آمدن خسارت‌های سنگین درصدد برطرف کردن آن برامد.

مراحل اجرای خدمات مانیتورینگ

مراحل اجرای خدمات مانیتورینگ شبکه چگونه است؟

  1. شناسایی: در وحله‌ی اول سیستم‌های مانیتورینگ در شبکه، دستگاه‌های موجود در شبکه مانند روترها، سویچ‌ها، چاپگرها و .. را شناسایی می‌کنند. هر یک از دستگاه‌ها به نوع خاصی از سیستم متصل میشود. برای نمونه آنچه بر روی سرور DELL نظارت می‌کند با آنچه روی روتر سیسکو می‌بینید متفاوت خواهد بود. از این رو در گام نخست باید سیستم مانیتورینگ شبکه به صورت اتومات دستگاه مناسب برای دستگاه کشف شده راشناسایی کند و به آن اختصاص دهد.
  2.  نقشه: قدم بعدی تجسم است. مدیر شبکه باید با تمرکز حواس سیستم مانیتورینگ شبکه را مجسم کند. انجام درست این مسائل باعث صرفه جویی در زمان میشود. اما تجسم چنین سیستم پیشرفته‌ای با کابل‌های متعدد کمی عجیب و غیرممکن به نظر می‌رسد. برای محقق کردن این تجسم، استفاده از یک نقشه یا map بسیار کارساز است. مدیران میتوانند آنچه را در ذهن دارند با استفاده از یک نرم افزار طراحی کنند و نمای واضحی از کابل کشی در سیستم داشته باشند.
  3.  پایش: پایش کردن یا مانیتور کردن یکی سیستم به مدیر می‌گوید که دقیقا چه چیزی باید نظارت شود. اغلب ابزارهای مانیتورینگ شبکه، مانیتور سایر قطعات سخت افزاری (مثل فن و منبع تغذیه) را در یک سوئیچ انجام می‌دهند و حتی در زمان سیم کشی بر دمای سیستم نظارت می‌کنند. آنها همچنین سرویس‌های شبکه‌ایHTTP ، TCP / IP و FTP را نیز رصد می‌کنند.
  4.  هشدار: زمانی که در شبکه با نقص فنی مواجه می‌شوید و یا اینکه یکی از اجزای شبکه کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد، سیستم مانیتوینگ شبکه هشدارهایی را از طریق ایمیل، متن و هرچیز از پیش تعیین شده‌ای برای مدیر ارسال می‌کند .این هشدار منجر میشود تا مدیر قبل از اینکه برنامه‌ها، مشاغل، کاربران و .. تحت تاثیر قرار بگیرد و یکی از اجزای شبکه به طور کامل از کار بیفتد، منشا خطا را بیابد و آن را برطرف کند.
  5.  گزارش: مدیران شبکه دائما درحال طراحی و تجزیه تحلیل شبکه هستند و هر آنچه در شبکه اتفاق می‎افتد را با ذکر تاریخ یادداشت می‌کنند. هدف از نوشتن گزارشات این است که عملکرد صحیح شبکه تایید شود و مدیر ثابت کند که بر تعهدات خود تمام و کمال عمل کرده است.

مزایای بکارگیری مانیتورینگ شبکه

  • کاهش هزینه: بدون مانیتور کردن یک شبکه، عملکرد اجزای شبکه از چشمتان پنهان می‌ماند و چه بسا زمانی متوجه نواقص شبکه شوید که یک عالمه خسارت به بار آمده و حتی اعتبارتان زیر سوال رفته باشد. با کمک پایش میتوان از کم و زیاد بودن کارکرد هر جزء باخبر شد و از افزایش هزینه‌ها جلوگیری کرد.
  •  افزایش بازده: مانیتورکردن همانطور که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، بازده را افزایش می‌دهد. طبیعی است زمانی که هر جزء کار خود را به درستی انجام دهد و مشکلات در اولین فرصت برطرف شود، بازده‌ شبکه بالا خواهد رفت.
  •  افزایش امنیت: اگرچه تامین امنیت در شبکه از جمله وظایف اصلی سیستم مانیتورنیگ نیست اما کاری که این سیستم در شبکه انجام می‌دهد، امنیت شبکه را به شکل قابل توجهی ارتقا می‌دهد. مثلا فرض کنید نرم افزار مانیتورینگ هشدار دهد که دستگاه ناشناسی به سیستم متصل شده و یا ترافیک شبکه به طرز مشکوکی افزایش یافته است. در این هنگام مدیر متوجه تهدیدهای خلافکاران سایبری خواهد شد و قبل از این که دیر شود اقدام خواهد کرد .
  • عیب یابی فوری: هنگامی که یک شرکت از سیستم مانیتورینگ بهره می‌برد، اطلاعات و بازده عادی شبکه به صورت شفاف در اختیار مدیر قرار میگیرد و هرگونه خطا یا مشکل در سریع‌ترین زمان عیب یابی و رفع میشود

معیارهای خدمات مانیتورینگ شبکه در شرکت رایان پشتیبان چگونه است؟

انتخاب معیارهای مانیتورینگ شبکه درست به اندازه اجرای مانیتورینگ شبکه اهمیت دارد. خوشبختانه برای پایش شبکه، بسته به نیازتان، می‌توانید معیارهای مختلفی تعیین کنید. مهم‌ترین معیارهایی که برای خدمات مانیتورینگ شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتنداز:
۱- پهنای باند شبکه
اگر می‌خواهید بدانید شبکه شرکت شما تا چه اندازه درست و بدون مشکل کار می‌کند، باید پهنای باندی که توسط مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرد را بررسی کنید. برخی مواقع ممکن است یک دستگاه حجم زیادی از پهنای باند را به خود اختصاص داده باشد و مانع از عملکرد درست سایر اجزای مجموعه شود. شرکت رایان پشتیبان با دقت و نظارت تمام این موارد را برایتان انجام خواهد داد.
۲- عملکرد برنامه‌های شبکه
برای اجرا و راه اندازی شبکه، نیاز به استفاده از برنامه‌های مختلف در مجموعه‌های متفاوت می‌باشد. عملکرد هر یک از این برنامه‌ها در عملکرد نهایی سیستم تأثیر به سزایی دارد. به همین خاطر، بسته به تعداد و اهمیت هریک از برنامه‌های موجود در شبکه، بهتر است سرعت پاسخ برنامه‌ها و سرویس‌های مبتنی بر ابر را همواره سنجید.
۳- عملکرد سرور شبکه
هرگز نباید از سرورهای ایمیل، وب وDNS غافل شد و همواره باید آن‌ها را جزو معیارهای اصلی کار قرار داده شوند و نحوه عملکرد هریک از آن‌ها را در شرکت مورد ارزیابی قرار داد
۴- پیکربندی شبکه
در ساختار هر شبکه‌ای تعدادی تلفن‌ همراه، سیستم دسکتاپ و سرور وجود دارد که نظارت بر هریک از آن‌ها ضروری است. خوشبختانه برخی از ابزارهای مانیتورینگ شبکه به صورت خودکار هر دستگاهی که وارد شبکه شده و یا از آن خارج شود را شناسایی می‌کند. برخی از این ابزارها به اندازه‌ای پیشرفته هستند که اطلاعات دقیقی شامل نوع دستگاه، موقعیت فیزیکی و IP آدرس را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند.

آیا خدمات مانیتورینگ شبکه برای هر سیستمی قابل اجرا است؟

شرکت رایان پشتیبان امکانی فراهم کرده تا مانیتورینگ شبکه برای تمامی شبکه‌ها، از هر نوعی و در هر مقیاسی قابل اجرا باشد. بنابراین می‌توان گفت برای هر شبکه با هر میزان پیچیدگی، یک سیستم نظارتی وجود دارد. برخی از شبکه‌های تحت پوشش رایان پشتیبان عبارتند از: شبکه‌ی سیمی یا وایرلس، شبکه شرکتی، VPN و .WAN
درحال حاضر برخی از پروتکل‌ها اخیراً به شبکه‌ها اضافه شده‌اند و موجب افزایش پیچیدگی این شبکه‌ها شده‌اند. ازجمله این پروتکل‌ها میتوان VoIP ، VOD، IPTV را نام برد. اما هیچ جای نگرانی نیست چراکه با توجه به پیشرفتی که در حوزه‌ی فناوری ایجاد شده است، نظارت بر هیچ یک از این سیستم‌ها غیر ممکن نیست.

شماره تماس مشاوره خدمات مانیتورینگ شبکه

برای ارتباط با شرکت رایان پشتیبان و ثبت در خواست و تماس با پشتیبانی شرکت جهت مشاوره می توانید با شماره زیر تماس بگیرید. ۰۲۱۲۸۴۲۵۷۴۴ و ۰۲۱۲۲۳۴۰۴۷۶

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.